
Zaboravite kineski J-36: Amerikanci tvrde da su testirali avion šeste generacije 2020.
Američki borbeni avion F-47 šeste generacije - deo programa Vazdušna nadmoć nove generacije (Next Generation Air Dominance – NGAD), zapravo je - stara stvar: toliko stara da u odnosu na kineski J-36 i J-50 ima pet godina prednosti!
Ovu iznenađujuću tvrdnju je portalu National Security Journal izneo jedan visoki zvaničnik Pentagona, koji je precizirao da je prvi prototip poleteo još 2020. godine.
NGAD je već četvrt veka predmet stalnih medijskih spekulacija u SAD, još od dana kada je testiran avion pod oznakom JSF (Joint Strike Fighter - Zajednički udarni lovac, op. aut.) - koji je kasnije dobio oznaku F-35. Međutim, pre pet godina (na šta su mnogi zaboravili) u medijima se "ispod radara" provukla jedna izjava iz samog vrha Pentagona:

"Mi smo već izgradili i izveli let demonstratora u stvarnoj veličini iz šeste generacije, i oborili rekorde u tom procesu", izjavio je 2020. Vil Roper, direktor Kancelarije za strateške sposobnosti u Pentagonu, za Defense News i dodao: "Spremni smo da započnemo izgradnju aviona sledeće generacije na način koji nikada ranije nije viđen." U trenutku intervjua 2020. godine, Roper nije otkrio koji je prototip poleteo niti koja je kompanija odgovorna za njegovu izradu, ali je bio oduševljen programom:
"Mi težimo ka najkompleksnijim sistemima koji su ikada bili izrađeni i ispunili smo sve kriterijume uz pomoć digitalne tehnologije. U stvari, ne samo da smo ih ispunili, već smo demonstrirali nešto što je zaista magično", rekao je Roper (na slici dole).
U to vreme, Ratno vazduhoplovstvo bilo je veoma zatvoreno kada su u pitanju detalji programa NGAD. Od tada su se neki elementi projekta pojavili u javnosti, dodatno pojačavajući interesovanje. F-47, koji razvija kompanija Boing, o čemu smo pisali na našem portalu, uz snažnu podršku administracije Donalda Trampa, zamišljen je kao ultra-nevidljivi avion. Ovaj avion će zameniti F-22 Raptor. F-47 će imati 70% veći dolet bez dopunjavanja goriva u odnosu na Raptora. Boeing se nada da će F-47 biti operativan do 2029. godine. Ratno vazduhoplovstvo planira da naruči najmanje 185 primeraka F-47.
Prema prvim podacima, F-47 će biti sposoban da dostigne brzine veće od Mach 2, uz sve moći koje poseduje "super-kompjuter" - kako navode američki mediji: Iz ovog aviona trebalo bi da se upravlja bespilotnim "lojalnim krilima" i da se (u kasnijem razvoju projekta) lansiraju hipersonični projektili koji bi obezbedili američku dominaciju u vazduhu decenijama unapred.

Kina je u vreme kada je "procurela" izjava o avionu šeste generacije naložila hitnu izradu borbenih aviona koji bi mogli da pariraju NGAD vazduhoplovu. Podsetimo, u poslednjih nekoliko meseci u javnosti su se pojavljivali snimci probnih letova najmanje dva aviona šeste generacije: Jedan je razvijen u korporaciji Čengdu (J-36, sa tri motora i najmanje dvočlanom posadom), dok je drugi, manji, sa takozvanim "lambda" krilima, razvijen u korporaciji Šendong (dvomotorni J-50), o čemu je portal Aero više puta pisao.
Prema tvrdnjama portala National Security Journal, kineski programi verovatno neće dostići punu proizvodnju i početnu operativnu sposobnost pre sredine 2030-ih. Ipak, Boing će morati ozbiljno da se potrudi kako bi zadržao prednost Sjedinjenih Država nad Ratnim vazduhoplovstvom Narodne oslobodilačke armije Kine (PLAAF).
(Aero.rs)
Video: Airbus H215 Super Puma MUP Srbije u akciji gašenja požara u okolini Kragujevca
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Beli
Mi imamo leteće automobile, testirane još pre 3 godine....
Podelite komentar
Branko
Jesu kao sto su sleteli na mesec u filmskom studiju.
Podelite komentar