
Kako je uništen najskuplji avion na svetu: Nevidljivi bombarder B-2 se zapalio, gasili ga vodom umesto penom
Kvar na hidrauličnom sistemu doveo je do popuštanja stajnog trapa stelt bombardera Nortrop Gruman B-2 Duh (Northrop Grumman B-2 Spirit) tokom sletanja, što je za posledicu imalo požar i dovelo do rashodovanja aviona, utvrdila je komisija za istragu nesreće. U široj javnosti poznat kao nevidljivi bombarder, B-2 je najskuplji avion ikada proizveden, sa cenom od preko dve milijarde dolara po primerku, kada se uračuna celokupni program i naknadne modernizacije.
U izveštaju koji je Ratno vazduhoplovstvo SAD (United States Air Force - USAF) objavilo prošle nedelje, navodi se i da je konstrukcioni nedostatak stajnog trapa doprineo incidentu, kao i pogrešna odluka komandira vatrogasne jedinice da ne upotrebi odmah protivpožarnu penu.
B-2 iz 509. bombarderskog vinga iz baze Vajtmen (Whiteman AFB) u saveznoj državi Misuri, nazvan Duh Havaja (Spirit of Hawaii), poleteo je 10. decembra 2022. ujutro, a kasnije se bez problema vratio.
Detalji iz izveštaja
Prilikom prilaska pisti, pilot je spustio stajni trap. Sva tri poklopca trapa otvorila su se uobičajeno, ali je potom "došlo do otkaza spojnica ventila na desnom trapu, što je izazvalo brz gubitak hidraulične tečnosti i pritiska u glavnom sistemu", navodi se u izveštaju.
U pilotskoj kabini pojavila su se upozorenja, a računar aviona prebacio je na rezervni sistem kako bi pokušao da ponovo uspostavi pritisak potreban za izvlačenje desnog trapa. Međutim, i rezervni sistem je počeo da gubi hidrauličnu tečnost i pritisak, pa je računar stalno prebacivao između primarnog i rezervnog sistema, tražeći način da spusti trap.
Pilot je izveo hitno spuštanje desnog trapa, što je na kraju uspelo. Posada je obavestila kontrolu letenja da ima vanrednu situaciju zbog kvara na hidraulici i da mora da sleti. U bazi su odmah aktivirani vatrogasci, hitna pomoć i spasilačke ekipe.
Točkovi nisu izdržali: Krilom zaparao pistu
Neposredno po dodiru sa pistom, levi stajni trap koji nije bio zabravljen pod težinom aviona je popustio, odnosno izgubio oslonac. Kada su piloti shvatili da je desni trap uvučen, a avion zanosi ulevo, vođa vazduhoplova je preuzeo upravljanje i snažno povukao kormilo pravca udesno, "stojeći iznad sedišta i pritiskajući desnu kočnicu koliko god je mogao".
Levo krilo aviona vuklo se stotinama metara po pisti, pri čemu je beton razderao vrh krila do tačke pucanja rezervoara za gorivo, što je izazvalo požar. Avion se zaustavio skoro kilometar dalje od mesta gde je trap popustio, ostavljajući iza sebe trag zapaljenog goriva. Piloti su ostali nepovređeni i napustili su avion bez katapultiranja.

Greška u gašenju: Vodom na zapaljeno gorivo
Komandir vatrogasne jedinice naredio je da se požar gasi isključivo vodom, verujući da se specijalna pena koristi samo kao "poslednja opcija". Tek posle tri i po minuta dozvolio je upotrebu pene, koja je daleko efikasnija za gašenje zapaljivih tečnosti.
Nakon što je spoljašnji požar delimično suzbijen, vatrogasci su krenuli da priđu avionu i ugase unutrašnju vatru ručnim crevima s vodom. Međutim, tridesetak minuta nakon sletanja eksplodirao je rezervoar u levom krilu. To je ponovo primoralo ekipe da koriste penu.
Deset minuta kasnije, dok su se vatrogasci ponovo približavali, eksplodirao je još jedan rezervoar, snažnijom detonacijom koja je odbacila deo oplata aviona širine skoro dva metra i umalo pogodila vatrogasce, navodi se u izveštaju komisije.
Ova druga eksplozija otvorila je put ka unutrašnjem požaru, pa su vatrogasci mogli direktno da gađaju plamen vodom. Požar je potpuno ugašen oko sat vremena nakon nesreće.
Komisija je utvrdila da je osnovni uzrok bio kvar na spojnici ventila hidraulike, a da su konstrukcioni nedostatak glavnog stajnog trapa i odlaganje upotrebe protivpožarne pene značajno doprineli razmerama požara i šteti.

Popravka piste je plaćena 27.500 dolara, dok su levi trap i krilo pretrpeli štetu veću od 300 miliona dolara. Ratno vazduhoplovstvo je procenilo da popravka nije isplativa i avion je povučen iz upotrebe.
Najskuplji avion na svetu
Nortrop Gruman B-2, strateški stelt bombarder američkog Ratnog vazduhoplovstva, poleteo je prvi put 1989, a u operativnu upotrebu ušao je 1. januara 1997. Vatreno krštenje doživeo je tokom NATO agresije na SR Jugoslaviju tokom operacije Združena snaga (Allied Force) 1999. godine, a kasnije je učestvovao i u operacijama u Avganistanu, Iraku i više udara na ciljeve u Libiji, kao nedavno na nuklearna postrojenja u Iranu.
Od ukupno 21 proizvedenog primerka, dva primerka su uništena u mirnodopskim nesrećama. Duh Kanzasa (Spirit of Kansas) je izgubljen u februaru 2008. prilikom poletanja iz baze Andersen na Guamu, srušio zbog tehničkog kvara, dok se posada spasla katapultiranjem. Prema američkim zvaničnim podacima, nijedan B-2 nije stradao dejstvom neprijatelja.
U vreme kada su B-2 ušli u službu 1990-ih, svaki je koštao oko 1,2 milijarde dolara i bio je najskuplji ikada proizveden avion. Povećano za inflaciju i dodatne troškove programa, cena po primerku se danas procenjuje na više od dve milijarde. U upotrebi ih je ostalo još 19, a planirano je da budu povučeni početkom 2030-ih, prenosi Defence News.
(Aero.rs)
Video: Airbus A330MRTT automatic refueling
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
radovan III
Ne moze biti?!? Da se to desilo u zaostaloj Rusiji koja kako pisete nema tehnologije (ratuje lopatama) mogao bih poverovati ali u SVEMOGUCOJ Americi?? Avion im kosta 2 mlrd $ ali sa mnogo tehn. nedostataka. Ej ljudi prifesionalni vatrogasac i to komandir gasi avion u plamenu VODOM??? Molim redakciju da objavi moj komentar iako se kosi sa politikom vasih sponsora. Pozdrav
Podelite komentar
Milan
Jeste kao ka da ne, otresli ga iranci
Podelite komentar
Dragan Hakalo
Baš mi žao,evo plačem,ima pesmu da napišem...Pare da napravim pa da štetu nadoknadim..
Podelite komentar