
Preokret u Španiji: Madrid neće F-35, razmatraju turski KAAN
Nakon što je zvanični Madrid otkazao dugoočekivanu nabavku Lokid Martin ovih višenamenskih borbenih aviona F-35 Lajtning II u Španiji su otvorena vrata radikalnoj alternativi: turskom lovcu pete generacije KAAN.
Predlog, koji kruži unutar španske zajednice za odbrambene analize, ističe ovaj vazduhoplov ne samo kao opciju zamene za špansko vazduhoplovstvo, već i kao potencijalnu mornaričku varijantu za buduće ambicije zemlje u pogledu nosača aviona.
KAAN, koji razvija TUSAS (Turkish Aerospace Industries), predstavlja vodeći vazduhoplovni program Ankare i zamišljen je da pozicionira Tursku među nekolicinu država sposobnih da proizvode sopstvene stealth lovce.

Španski analitičari tvrde da bi ovaj avion mogao da se pojavi kao održiva alternativa i otkazanoj nabavci F-35, ali i neizvesnostima koje prate evropski program FCAS (Future Combat Air System - razvoj aviona šeste generacije), opterećen rastućim troškovima i političkim odlaganjima, o čemu je Aero.rs ranije pisao.
Treba napomenuti da do otkazivanja španskog ugovora o nabavci F-35 nije bilo došlo zbog (narastajuće) zabrinutosti o pouzdanosti Lokid Martin ovih aviona, već zbog strateške rekalibracije: Madrid je nedavno odobrio odbrambeni budžet vredan 10,471 milijardi evra, pri čemu je 85 odsto sredstava namenjeno platformama proizvedenim u Evropi.
Strateška odluka Madrida

Ova raspodela usklađena je sa obavezom Španije prema NATO-u da dostigne izdvajanje od 2% BDP-a za odbranu, ali istovremeno čini programe američke proizvodnje, poput F-35, politički nekompatibilnim.
Bez F-35, Španija mora da potraži alternative koje se mogu uklopiti u njene dugoročne operativne potrebe - kako za špansko vazduhoplovstvo, tako i za mornarički segment (Armada Española).
Posebna verzija KAAN-a, navodi Defence Security Asia, morala bi da bude prilagođena budućem nosaču aviona tipa CATOBAR, planiranom kao naslednik broda Juan Carlos I - ojačani trap, dodatna strukturalna ojačanja, sklopiva krila i sistem za zaustavno sletanje samo su neka od neophodnih rešenja.

Prema analitičarima, sve to bilo bi moguće razviti kroz saradnju turske korporacije i španskih kompanija, po uzoru na već postojeću saradnju dve zemlje na projektu trenažnog aviona Hurjet, o kojoj smo pisali na našem portalu.
NATO dimenzija
Usvajanje KAAN-a Španiji donosi i šanse i izazove. S jedne strane, dobila bi pristup modernoj platformi pete generacije uz niže političke i finansijske troškove od F-35. S druge strane, time bi svoju odbrambenu avijaciju snažno vezala za Tursku - NATO saveznika sa sve izraženijom nezavisnom spoljnom politikom, koja povremeno dolazi u sukob sa Briselom i Vašingtonom.

Učešće španske industrije u programu, međutim, moglo bi doneti značajne ekonomske i tehnološke koristi. Kompanije integrisane u Erbas (tačnije vojni deo - Airbus Defence & Space) mogle bi da učestvuju u razvoju kompozitnih materijala, avionike i specijalizovanih rešenja za mornaričke potrebe.
Španija svojom odlukom šalje snažan signal i saveznicima u NATO-u. Odbacivanjem F-35 Madrid se distancira od zajedničkog programa u koji su već uključene zemlje poput Velike Britanije, Italije, Norveške, Danske, Finske, Švajcarske i Holandije.
Tako rizikuje određenu izolaciju, osim ukoliko KAAN ne postane široko prihvaćen ili se FCAS ubrza - iako je taj evropski projekat još godinama daleko od konkretne realizacije.
(Aero.rs)
Video: Airbus Helicopters H145M Helikopterske jedinice MUP Srbije: Gašenje požara u okolini Kladova
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.