Aero na Anadoliji, prvom nosaču dronova na svetu: On može da plovi od Istanbula do Njujorka i nazad bez pauze

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Kada u Komandi brodogradilišta Istanbul (Istanbul Deniz Tersanesi Komutanlığı), prvi put vidite usidren najveći jurišni brod Turske ratne mornarice Anadolija (TCG Anadoly) shvatite da ste pred grdosijom sposobnom da vas "u jednom cugu" - bez dopune goriva, preveze iz Istanbula do Njujorka i nazad.

I to ne samo vas, već i gotovo 500 mornara, mornaričkih oficira, avijatičarskog i medicinskog osoblja, kao i 30 helikoptera i (u ovom trenutku) 30 bespilotnih letelica Bajraktar u različitim modelima i Akinči.

Sa svih svojih 231. metrom dužine i poletno-sletnom stazom površine od gotovo 5.500 kvadratnih metara, ovaj brod, prvobitno bio projektovan kao nosač aviona za F-35B, izaziva ponos među Turcima koji su se u proteklih nekoliko dana pripremali za proslavu 30. avgusta, Dana pobede (Zafer bayrami) izvojevane 1922. godine u bitci kod Dumlupınara, čime je okončan Turski rat za nezavisnost.

TCG Anadoly Foto: privatna arhiva

TCG Anadoly L 400 (što je puno "vojno" ime nosača Anadolija) izgrađen je po uzoru na špansku klasu nosača Huan Karlos I, u saradnji sa kompanijom Navantia. U slučaju atomsko-biološko-hemijskih dejstava, posada je potpuno obezbeđena za nesmetano dejstvo bez kontakta sa spoljašnjim svetom.

Električna infrastruktura broda koja obezbeđuje neometani rad svih sistema, ali ujedno i ventilaciju i klimatizaciju, komunikacione i oružane sisteme, potpuno je autonomna: instalisana snaga iznosi 40 megavata. Ova vrednost je približno 3.000 puta veća od električne snage potrebne za jedno domaćinstvo.

TCG Anadoly Foto: privatna arhiva

Iako impresivan po svojim gabaritima i kapacitetima, ovaj brod koji je proteklog vikenda videlo nekoliko hiljada ljudi će, za nekoliko godina, izgubiti primat najvećeg u floti Turske: Predsednik te zemlje, Redžep Tajip Erdogan potvrdio je, u trenutku dok je sredinom nedelje predavao oružanim snagama Čelično Kube (pandan izraelskoj Gvozdenoj kupoli), da će Turska pre 2030. dobiti i prvi pravi nosač aviona.

Ostaje samo da se vidi da li će sa Trakije (kako će se zvati nosač) poletati mornarička verzija Kaana. Komandant vojnih brodogradilišta, kontra-admiral Erdinč Ketlin (na slici sa Halukom Bajraktarom, generalnim direktorom Bajkara) izjavio je da će nosač ukupne dužine 285 metara, o kom smo pisali na našem portalu, biti porinut krajem 2027. ili početkom 2028, a da će u naoružanje biti uveden do 2030.

Kontra-admiral Hakinči sa Halukom Bajraktarom Foto: lična arhiva

Turska mornarica s ponosom gleda na bespilotne letelice Bajraktar 2 koje dolaze iz Bajkara (najvećeg svetskog proizvođača bespilotnih letelica), a koje su već operativne na Anadoliji.

Uz njih bi na nosaču satonova uskoro trebale da se nadu i UAV Akindži, koje predstavljaju "velikog brata" svetski poznatih letelica Bajraktar.

Bajraktar 2 Foto: lična arhiva

"Naše bespilotne letelice su do sada našle svoje mesto u 42 zemlje, od kojih je šest iz NATO. Dalja ekspanzija i plasman Bajraktara i Akindžija zavisi od dogovora između zvaničnika različitih vlada što je za neke suviše sporo. Ali, da budemo jasni, mi pravimo stvari koje se ne mogu kupiti u prodavnici", rekao je Haluk Bajraktar, prvi čovek kompanije Bajkar, u kratkom razgovoru s novinarima na nosaču Anadolija.

"Prisutni smo u Hrvatskoj i Albaniji koje su u NATO, a Bajraktar 2 je i na Kosovu", rekao je Bajraktar, ne želeći da otkrije da li se sa još nekim zemljama iz regiona vode razgovori, niti da potvrdi da li još uvek postoje razgovori o plasmanu poznatih bespilotnih letelica Srbiji, o čemu je ranije u medijima bilo dosta spekulacija.

Bajraktar Kizilelma Foto: lična arhiva

Posebnu pažnju izazvalo je i prikazivanje prvog stelt bespilotnih borbenog aviona Bajraktar Kizilelma (na slici iznad).

Sa dužinom od 14 metara, brzinom od 0.9 Maja, ova letelica će uz avione sa ljudskom posadom biti okosnica mornaričkih vazduhoplovnih snaga na Trakiji.

(Aero.rs)

Video: Gašenje požara u Crnoj Gori: Helikopter Kamov Ka-32

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>