Ovo su avioni koji su obeležili Hladni rat: Neki od njih još lete, neke smo i mi imali

   
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

U trenutku kada je uobičajeno da ratna vazduhoplovstva zemalja budu naoružana avionima 4++ ili pete generacije, a u nekoliko zemalja se radi na razvoju aviona šeste generacije, vredi podsetiti se borbenih aviona 3. generacije, koji su uglavnom otišli u "penziju", nakon što su dominirali vazdušnim prostorima širom planete.

Treća generacija borbenih aviona obeležila je vazduhoplovstvo Hladnog rata, donoseći nadzvučne performanse, raketno naoružanje i nove koncepte dizajna. Neki od tih aviona ušli su u istoriju ne samo po tehnici već i po ogromnom broju proizvedenih primeraka.

Upravo pre nekoliko dana zauvek su u Poljskoj prizemljeni avioni Su-22, koji su "za dlaku" izbegli svrstavanje u pet najpoznatijih borbenih aviona treće generacije, a u okviru kampanje oproštajnih letova (fareaway flight) tri letelice ovog tipa su "obišle" baze u kojima su avioni bili stacionirani. U čast "penzionisanja" na ovom mestu postavljamo video snimak oproštajne turneje, a onda vam predstavljamo pet najpoznatijih.

MiG-21 Balalajka (Fishbed)

Legendarni sovjetski lovac, koji je dugo godina bio u naoružanju SFRJ, a potom SRJ, SCG i na kraju Srbije, kao i Hrvatske - i danas drži rekord po broju proizvedenih primeraka. Iz OKB Mikojana je između pedesetih i osamdesetih godina izašlo čak 11.496 primeraka, uključujući i licencnu proizvodnju u Indiji.

Bio je jednostavan za održavanje, brz do Mach 2,05 sa plafonom leta do 19.000 metara, a naoružan topom i raketama vazduh-vazduh. Više od četrdeset zemalja koristilo ga je u različitim konfliktima - od Vijetnama, preko Bliskog istoka, pa sve do Indije i Kine, gde je doživeo i vlastitu evoluciju.

MiG 21 Foto: Vojska Srbije

MiG-21 je bio u službi RV i PVO Srbije više od 58 godina. Nakon pada dvoseda MiG-21UM sa evidencijskim brojem 16185, koji se srušio 25. septembra 2020. godine u rejonu sela Brasina kod Malog Zvornika, pri čemu su poginula oba pilota, bilo je jasno da je vreme da se avion povuče - u istoriju vazduhoplovstva, što je i učinjeno 25. maja sledeće godine, na aerodromu Pukovnik pilot Milenko Pavlović u Batajnici.

F-4 Phantom II

Američki odgovor na sovjetsko čudo bio je dvosed iz McDonnell Douglasa, sposoban da ponese preko osam tona naoružanja. Sa dva J79 motora, dostizao je brzinu do Mach 2.2, a plafon leta do 18.000 metara.

McDonnell Douglas F-4 Phantom II Foto: Shutterstock

Proizvedeno je 5.195 primeraka ovog aviona: Phantom je služio u SAD, Britaniji, Izraelu, Iranu, Japanu, Nemačkoj, Grčkoj, Turskoj i mnogim drugim zemljama. Njegova univerzalnost učinila ga je jednim od najpoznatijih aviona epohe.

Iran je u ovom trenutku najveći operater F-4 Phantom II aviona, sa preko 60 primeraka u službi. Ovi avioni su ključni za iranske vazduhoplovne snage, uprkos izazovima u održavanju i nedostatku originalnih rezervnih delova. Iran je uspeo da održi svoju flotu operativnom kroz domaću proizvodnju delova i prilagođavanje postojećih resursa.

Northrop F-5

Patrouille Suisse Foto: Björn Trotzki / imago stock&people / Profimedia

Manji, ali izuzetno rasprostranjen avion bio je često nazivan Freedom Fighter ili Tiger II i još uvek leti u pojedinim zemljama, uključujući i razvijenu Švajcarsku, gde ga koristi tamošnja akro-grupa Patroulle Suisse.

Sa brzinom do Mach 1.6 i plafonom od 15 kilometara, F-5 je bio jednostavan, ekonomičan i pogodan za saveznike SAD. Ukupno je proizvedeno više od 2.600 primeraka, uključujući licencnu proizvodnju u Tajvanu, Kanadi i Španiji. Avion je leteo u vazduhoplovstvima Južne Koreje, Saudijske Arabije, Brazila, Irana i mnogih drugih država. Američka mornarica koristi F-5N i F-5F avione u ulogama "agresora" za simulaciju neprijateljskih letelica tokom obuke, dok se ovi avioni aktivno koriste u Bahreinu, Botsvani, Brazilu, Čileu, Hondurasu i Iranu.

Lockheed F-104 Starfighter

Lockheed f 104 starfighter Foto: Shutterstock

Posebno mesto na listi najpoznatijih zauzima i avion poznat po svom tankom trupu i malim krilima. Sa brzinom preko Mach 2 i izuzetnim penjanjem, bio je označen kao „raketa sa čovekom unutra“.

Ukupno je napravljeno oko 2.578 primeraka, uključujući proizvodnju u Evropi. Starfighter je služio u SAD, Kanadi, Nemačkoj, Italiji, Turskoj, Pakistanu, Tajvanu i još nekoliko NATO zemalja. Na stotine ovih aviona sačuvano je i uglavnom se izlažu kao muzejski primerci.

Međutim, interesantno je da Starfighters F-104 Demo Team u Clearwateru, Florida, koristi tri Canadair CF-104 Starfightera za nastupe na aeromitingima širom SAD-a i Kanade.

Chengdu J-7

Na kraju, kineski derivat predstavlja licencnu i evoluiranu verziju MiG-a 21. U proizvodnji od šezdesetih pa sve do 2010-ih, izgrađeno je oko 2.400 primeraka. J-7 je služio u kineskoj armiji, ali i u Bangladešu, Pakistanu, Sudanu i drugim državama u razvoju.

Nakon nesreće u julu ove godine, u kojoj je poginulo 35 ljudi, o kojoj je Aero.rs pisao, Bangladeš je prizemljio svoju flotu aviona F-7,  ali ovi vazduhoplovi i dalje lete u Pakistanu (više od 60 letelica), Iranu, Sijera Leoneu, Tanzaniji, Zimbabveu i Namibiji.

(Aero.rs)

Video: Tigrovi sa Lađevaca: Orlovi 241. lovačko bombarderske avijacijske eskadrile

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>