Zašto Francuzi nestrpljivo očekuju Super Rafal: Avion o kom drugi mogu samo da maštaju

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Francuzi s pravom ponosno ističu da je Dasoov Rafal jedan od najboljih borbenih aviona na svetu. Ova letelica, koja je prema rečima proizvođača prvi svestrani (omnirole) lovac za ostvarivanje prevlasti u vazduhu, ima misiju da pre svega zaštiti francuski suverenitet, patrolira nebom radi pomoći NATO-u i odvraća protivnike poput Rusije.

Rafal je od prvog dana postao takođe popularan na izvoznom tržištu. Ali sada avion dobija još bolju verziju – novu varijantu pod nazivom Super Rafal.

Može li Super Rafal da se meri sa F-35? Upravo to Francuzi žele da pokažu. Nova, peta verzija ovog aviona treba da bude krunski dragulj kompanije Daso (Dassault Aviation) i francuskog vazduhoplovstva, koji cilja globalnu dominaciju, budući da i osnovni model Rafala izaziva respekt.

Dassault Rafale AB Tanagra Hellas Foto: Shutterstock

Super Rafal je zvanično poznat kao F5 model, koji će nadmašiti sadašnju F4 varijantu, o čemu je Aero.rs nedavno pisao. Francuska pažljivo posmatra kako Amerikanci okupljaju 19 partnerskih zemalja koje lete sa avionom F-35 Lajtning II, dok je Rafal do sada izvezen u osam savezničkih država – uglavnom na Bliskom istoku i u Aziji – a Daso je nedavno postigao veliki ugovor s Indonezijom. Francuski inženjeri i dizajneri žele da kroz ovu verziju pokažu nacionalni ponos, inovacije i tehničku genijalnost, piše National Security Magazine.

Francuzi veruju da će Super Rafale biti uparen sa dronovima "Lojalno krilo" (Loyal Wingman), što će mu omogućiti dominaciju u budućim sukobima. Ove bespilotne letelice mogu pojačati vatrenu moć nošenjem naprednog naoružanja, prikupljati obaveštajne podatke i vršiti elektronsko ratovanje – ometanje i zavaravanje neprijateljskog radara.

Takođe, moći će da procene štetu nakon udara. Francuska ih naziva nEUROn borbenim dronovima.

Super Rafal će dobiti jedinstven sistem preživljavanja poznat kao „zaštitni mehur“, koji štiti avion i savezničke snage. Dosadašnji Rafal F4 oslanjao se na rakete Exocet i SCALP/Storm Shadow, koje su dobro služile, ali Francuska želi više. Novi avion nosiće Future Cruise Missile (FCM) i Future Anti-Ship Missile (FASM), uz kapacitet od 9,5 tona naoružanja na 14 podvesnih tačaka.

Daso dodatno unapređuje nišanske sisteme – kombinovanjem sposobnosti Talios i Reco NG kontejnera, čime se postiže preciznije gađanje i u vazduh-vazduh i u vazduh-zemlja misijama. To je direktan odgovor na elektrooptički nišanski sistem i „stealth“ prednosti F-35.

Super Rafale će imati i nuklearnu opciju, zahvaljujući planiranom uvođenju nove hipersonične rakete ASN4G, namenjene strateškim zadacima. Takođe, Daso razvija koncept „Club Rafale“ – softverski sistem sa fuzijom senzora, koji nudi bolju interoperabilnost s NATO partnerima i modernizovan pristup taktičkoj i strateškoj upotrebi aviona.

Rafale nije nov avion – prvi prototip poleteo je krajem 1980-ih, a u punu službu ušao je 2000. godine. Međutim, Super Rafal donosi AESA radar, sistem za infracrveno traganje (IRST), novu pilotsku kacigu Thales SCORPION, i mogućnost neutralisanja neprijateljske PVO.

Pojednostavljeno, Super Rafal će biti most ka budućem evropskom avionu šeste generacije – FCAS-u, oko kojeg u poslednje vreme ima dosta nesporazuma, s obzirom na to da Daso od svojih kolega u razvoju želi da preuzme veću ulogu, a ne da se "zadrži" na 33 odsto.

Plan je da proizvodnja krene sledeće godine, a ulazak u operativnu upotrebu očekuje se 2030., sa službom koja će trajati duboko u 2040-te.

(Aero.rs)

Video: Aeromiting Rivolto: EF2000 vs Galeb G-2

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>