RAF očekuje da Tempest zagospodari nebom nad Velikom Britanijom do 2035. godine
Britansko Kraljevsko ratno vazduhoplovstvo - RAF - očekuje da će Tempest, o kom ste na portalu Aero.rs mogli da pročitate više tekstova - borbeni avion sledeće generacije koji se razvija u saradnji sa Italijom i Japanom - ući u službu od 2035. godine.
Ovaj višenamenski borbeni avion šeste generacije razvija se u okviru Global Combat Air Programme (GCAP) i treba da zameni sposobnosti koje trenutno obezbeđuje Eurofajter Tajfun - avion 4,5 generacije.
Poput Tajfuna i Tornada (koji je prethodio osamdesetih godina prošlog veka), Tempest je rezultat međunarodne saradnje: Velika Britanija ovaj put sarađuje sa zemljama sa kojima nije do sada sarađivala u razvoju vazduhoplova (Italija i Japan) uz nekoliko potencijalnih zemalja koje su zainteresovane za učešće u projektu.
Čitav rad za sada obavljaju britanski BAE Sistems, Rols Rojs, Leonardo i MBDA. Još nije jasno da li je dizajn finalizovan - najnoviji maketni prikaz viđen na nedavnom sajmu DSEI razlikovao se od originalnog modela. Međutim, Tempest bi mogao da postane najnapredniji borbeni avion koji je svet ikada video.
„Da bismo se suprotstavili pretnjama koje još i ne poznajemo, moramo stvoriti sistem vazdušnog borbenog delovanja sledeće generacije koji je agilan, fleksibilan, povezan, brz za nadogradnju i pristupačan“, saopštio je tim povodom RAF, dodajući da se Tempest može konfigurisati za različite misije koristeći pristup koji RAF naziva „plug-and-play“.
Softver i hardver mogu se lako zamenjivati kako bi odgovarali potrebama operacije — poput naoružanja, senzora ili čak rezervoara za gorivo. Tempest će moći da deluje zajedno sa drugim pilotiranim avionima, ali i u tandemu sa bespilotnim i opciono pilotiranim platformama.

Kada leti sa pilotom, imaće niz sistema za obradu podataka na samom avionu i van njega, kao i pomoćne sisteme za donošenje odluka pilota. To se naziva „skalabilna autonomija“, za koju RAF kaže da će biti vitalna u budućnosti kako operativna okruženja postaju složenija, a pretnje sofisticiranije.
Brzina, okretnost i korisni teret takođe će biti od izuzetnog značaja: Aerodinamičari i inženjeri GCAP‑a optimizuju aerodinamičke performanse koncepta Tempest kako bi postigli ono što nazivaju „uravnoteženim dizajnom za preživljavanje“.
Još jedan napredni koncept je želja da se stvori kokpit bez fizičkih instrumenata i ekrana. Ideja je da pilot nosi šlem koji projektuje interaktivne prikaze i kontrole kokpita direktno pred očima. Takođe se razvijaju i testiraju drugi koncepti podrške pilotu, kao što su virtuelni asistenti.
RAF ističe da rad na ovome i dalje traje, i da se planiraju probni letovi kako bi se neke od ovih inovacija testirale u realnom okruženju.
Piloti Tempesta moći će da koriste niz naprednih senzora i komunikacionih sistema, što bi im potencijalno dalo ogromnu prednost u odnosu na protivnika u borbenom scenariju, i omogućilo da izvedu različite misije, uključujući timsku odbranu i nadzor.

Dok trenutni lovački avioni obično imaju odvojene komponente, poput radara i elektro‑optike, sistemi Tempesta su dizajnirani da rade zajedno. RAF kaže da će to pilotu pružiti mogućnost donošenja odluka s većim poverenjem, jer neće zavisiti od jednog senzora. Umesto toga, više tipova senzora radiće u sinergiji, prikupljajući informacije koje će Tempestov sistem automatski međusobno proveravati i upoređivati.
Takođe može koordinisati podatke iz više izvora, kao što su drugi avioni, kako bi obezbedio pouzdane i upotrebljive informacije. To se potom može deliti sa drugim avionima u onome što RAF naziva „borbeni oblak“ (combat cloud).

Tempest je dizajniran da podrži postojeće naoružanje, planirana oružja - i ona buduća. To uključuje Meteor, aktivno radarski navođenu raketu za vazduh‑vazduh velike daljine, i porodicu Spear, mrežno‑povezanih preciznih raketa za napad na površinu, piše portal Force News.
Oružja će se nositi interno umesto da budu pričvršćena spolja, kako bi se očuvala stealth opcija kao i aerodinamički profil. Avion će moći da se suprotstavi pretnji i nizom nekinetičkih odgovora, kao što su oružja zasnovana na usmerenoj energiji i elektronsko ratovanje. Ukoliko se sve ovo ostvari, Tempest bi zaista mogao da bude najubojitiji avion ikada napravljen.
(Aero.rs)
Video: Aeromiting Rivolto: EF2000 vs Galeb G-2
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.