Šta se sinoć dešavalo: Putnici evakuisani iz aviona, letovi preusmeravani u Temišvar, Sofiju, Niš i Zagreb

Vreme čitanja: oko 5 min.

"Izađite napolje! Otvorite pojaseve! Ostavite prtljag i izađite napolje" čuje se na snimku glas stjuardese dok usmerava putnike ka izlazima. Kako Aero.rs nezvanično saznaje, prilikom sinoćne evakuacije najverovatnije nije bilo povređenih

Foto: Privatna arhiva

Tri dojave o bombama u na dva aerodroma u dve države, jedna evakuacija putnika iz aviona niz "tobogane" i sve tri na sreću lažne: to je najkraći opis onoga što se sinoć dešavalo na aerodromima u Beogradu i Podgorici.

Dojave o navodno postavljenim eksplozivnim napravama u avionima došle su skoro istovremeno, oko 19 časova.

U tim trenutcima avion Airbus A320 Wizz Aira ne letu W64115 iz Beograda za Barselonu već bio spreman za poletanje, po redu letenja planirano u 19:15. Istovremeno, putnici na letovima Air Monentegra iz Beograda za Podgoricu 40133 već su prošli pasošku i KD kontrolu. Portalu Aero.rs potvrđeno je na aerodromu Nikola Tesla da u trenutku dojave o bombi i početka kontradiverzione kontrole, putnici nisu još ušli u avion Air Montenegra.

Salinger Igor
Razvoj događaja delovalo je prilično dramatično: Avion Wizz Aira koji je krenuo da rula do pozicije za poletanje piste 30L zaustavio se na udeljenom delu rulne staze u mrklom mraku.

Po saznanju da je moguće da je u avionu eksplozivna naprava, usledila je evakuacija putnika, po svim pravilima za postupanje u vanrednim situacijama: naduvani su tobogani (slajdovi) i putnicima je naređeno da što brže napuste avion i da ostave sve svoje stvari sa sobom, što neki očigledno nisu poslušali pa su tako i nastali snimci i fotografije o ovom događaju.

"Izađite napolje! Otvorite pojaseve! Ostavite prtljag i izađite napolje" čuje se na snimku glas stjuardese dok usmerava putnike ka izlazima. Prtljag, odnosno (ne)disciplina putnika je upravo jedan od elemenata zbog koga najčešće dolazi do povreda i odlaganja evakuacije. Kako Aero.rs nezvanično saznaje, prilikom sinoćne evakuacije najverovatnije nije bilo povređenih.

Procedure (a poznato je da je avijacija jedna od ljudskih delatnosti koja je strogo definisana procedurama i da je upravo zato statistički gledano najbezbedniji vid transporta) nalažu da se - ukoliko postoji bilo kakva opasnost od eksplozije - avion usmeri na najudaljenije mesto na kome predstavlja najmanju opasnost po ljude, druge avione ili okolne objekte.

U slučaju beogradskog aerodroma to je rulna staza (paralelna sa pistom) u jugoistočnom delu aerodroma koja prolazi kroz okolne njive, kao što se može videti na mapi na kojoj je poslednja zabeležena pozicija aviona.

Printskrin: Flightradar24

Po pravilima, putnici bi trebalo da napuste avion najviše za 90 sekundi i to je jedan od uslova koji svi avioni moraju da ispune prilikom sertifikacije, odnosno pre nego što avion dobije dozvolu da prevozi putnike u komercijalnom saobraćaju.

Za to se koriste tobogani na naduvavanje (emergency slide, escape slide),  u slučaju aviona A320 po tri sa svake strane aviona: po dva u prednjem delu aviona, dva preko krila i dva bliže repu. Kada sva vrata mogu da se otvore i kada nema požara, koriste se svi raspoloživi izlazi).

Posle toga slede - na tom istom isturenom mestu, što dalje od aerodromske zgrade i ostalih aviona - kontradiverzioni pregledi putnika, prtljaga i same letilice koje obavljaju specijalizovane ekipe MUP Srbije, konkretno Policijske brigade sa specijalizovanim uređajima i psima obučenim za otkrivanje eksploziva. Tanjug je javio da je agencija nezvanično saznala da je "pilot je na jednom letu dobio dojavu o bombi, nakon čega je pozvao policiju, jer mu se jedan putnik učinio sumnjivim. Svi putnici su evakuisani."

Upravo je to momenat koji odlučuje o nužnosti, brzini pa samim tim i načinom evakuacije. Kao i za sve što se dešava u komercijalnom vazduhoplovu, konačnu reč i izvršnu odluku ima kapetan aviona. U vazduhoplovstvu postoje tri nivoa pretnje: zeleni, žuti i crveni.

Salinger Igor
"Crveni je najozbiljni nivo, kada se proceni da je pretnja realna, bilo da se fizički uoči bomba ili bezbednosne službe na osnovu svojih podataka donesu takvo mišljenje, i u tom slučaju kapetan aviona naređuje kabinskoj posadi da izvrši hitnu evakuaciju. U slučaju zelene i žute pretnje, može se sačekati da dodje vozilo sa stepenicama kroz koje se putnici iskrcaju sto brze u uredjenom poretku (rapid deplaning)", kaže za Aero.rs stjuard sa dugogodišnjim iskustvom koji je više puta prošao obuku za postupanje u takvim situacijama.

Ubrzo su se oglasile i avio kompanije: "Wiz Air potvrđuje da je let 4115 iz Beograda za Barselonu 29. februara dobio anonimnu pretnju o eksplozivnoj napravi u avionu dok se spremao za poletanje. Avion se odmah vratio na udaljeno mesto na beogradskom aerodromu, gde su svi putnici i članovi posade bezbedno evakuisani. Putnici su prevezeni do terminala i obezbeđeno im je osveženje. Nadležni organi sprovode sve neophodne provere i utvrđene protokole Sigurnost i bezbednost putnika i posade je najveći prioritet Wizz Aira", navela je mađarska niskotarifna avio-kompanije

Salinger Igor

"Dojava o bombi se dogodila u momentu kada je vazduhoplov bio na zemlji. U toku je provera vazduhoplova od strane bezbednosnih službi Republike Srbije, a putnici i posada će biti na bezbednom dok se ne obave sve neophodne kontrole", saopšteno je iz kompanije Air Montenegro, uz napomenu da "bezbednost putnika ni u jednom trenutku nije bila ugrožena".

Za to vreme, aerodromi u Beogradu i Podgorici bili su zatvoreni za saobraćaj: avioni nisu poletali a oni koji su se uputili ka Beogradu prvo su neko vreme kružili u tzv. zonama čekanja (holding pattern) a zatim jedan po jedan preusmeravani na druge aerodrome.

Prema javno dostupnim podacima servisa za praćenje aviona Flightradar24, na aerodrom u Temišvaru preusmereni su Wizzairov let iz Bazela, letovi Air Serbia iz Zagreba, Malage i Larnake (koji je obavljao litvanski Klas Jet), kao i dva poslovna aviona Cesssna Citation XLS: Prince Aviation na letu iz Ciriha i Panellenic Airways iz Šamberija kao. Umesto u Beogradu, u Sofiji je završio Cargo Air Boeing 737 iz Milana koji obavlja letove za DHL iz Milana, kao i aviuon istog tipa na letu FlyDubai iz Dubaija. Airbus A320 Air Serbia iz Moskve je umesto u Beograd sleteo u Niš.

Salinger Igor
Aerodrom u Podgorici bio je takođe neko vreme zatvoren. Crnogorski mediji javili su da je kao i u Beogradu, u pitanju bila u pitanju lažna dojava o bombi.

Avion ATR72 Air Serbia na letu JU175 za Beograd koji je po redu letenja trebao da poleti u 19:40, poleteo je tek u 10:54, dok je Boeing 737-800 Turkish Airlinesa na letu TK1088 za Istanbul umesto u 20:45 poleteo u 10:29.

Zbog kašnjena u polasku i Embraer E195 Air Montenegro iz Beograda na letu 4O133 sleteo je u 23:23 umesto u 20:45 kada je planirano.

Salinger Igor
Tokom noći, većina preusmerenih letova stigla je pre kasnije u Beograd. Wizz Air let za Barcelonu obavljen je tek jutros u 06:51, drugim avion kojni je u međuvremenu doleteo iz Bazela, odnosno Temišvara.

(Aero.rs)