Strategija za privatizaciju Croatia Airlinesa: Prave holding aerodroma i avio-kompanije
Hrvatska vlada je nekoliko puta pokušala da privatizuje nacionalnu avio-kompaniju, ali bez uspeha. Neposredno pre izbijanja pandemije Covid-19, grčka Aegean Airlines je podnela neobavezujuću ponudu za preuzimanje avio-prevoznika, ali su pregovori obustavljeni 2020.
Spajanje Croatia Airlinesa sa nekoliko državnih aerodroma u holding moglo bi biti održiva opcija za njihovu privatizaciju, izjavio je hrvatski ministar mora, prometa i infrastrukture, Oleg Butković.
Proces pronalaženja strateškog partnera za hrvatskog nacionalnog avio-prevoznika je neko vreme u zastoju, ali Butković smatra da će "ovo pitanje morati da se ponovo otvori pre ili kasnije".
"Croatia Airlines nam je veoma važna. To je hrvatski brend. Imamo neke ideje i razmotrićemo spajanje aerodroma s Croatia Airlinesom, a zatim ih kao paket ponuditi za privatizaciju strateškom partneru. Trenutno ovo nije na dnevnom redu, ali verujem da će uskoro biti", rekao je hrvatski zvaničnik gostujući na HRT-u, prenosi Ex-Yu Aviation.
Krajem 2019. godine, hrvatska vlada je razmatrala formiranje holding kompanije koja bi se sastojala od nacionalnog avioprevoznika i šest državnih aerodroma - Split, Dubrovnik, Zadar, Pula, Rijeka i Osijek - u nastojanju da se rekapitalizuje Croatia Airlines. Predlog je tada bio kritikovan od strane nekoliko aerodroma, uključujući Split i Dubrovnik (na slici dole), koji su najprofitabilniji u zemlji.
Butković je oživeo planove za spajanje tokom pandemije koronavirusa 2020. godine. U to vreme, ministar je izjavio da bi holding mogao uključivati i nekoliko drugih kompanija, pored Croatia Airlines-a i aerodroma. Ministar je tvrdio da bi takva aranžman omogućio državi da zadrži efektivnu kontrolu i nad avio-kompanijom i nad aerodromima, bez daljeg obrazlaganja.
Hrvatska vlada je nekoliko puta pokušala da privatizuje Croatia Airlines, ali bez uspeha. Neposredno pre izbijanja pandemije Covid-19, grčka Aegean Airlines je potvrdila da je podnela neobavezujuću ponudu za preuzimanje hrvatskog nacionalnog avioprevoznika. Sledeća faza je trebalo da uključi direktne razgovore između grčke aviokompanije i hrvatske vlade. Međutim, proces je obustavljen u martu 2020. godine.
Od tada je hrvatska vlada izjavila da će nastaviti proces privatizacije aviokompanije kada se ona "opet oporavi". Hrvatski avio-prevoznik je zabeležio gubitak od 9,5 miliona evra u prvom delu godine, o čemu je pisao naš portal, nakon profita od dva miliona evra u 2023. godini, koji je ostvaren prodajom imovine u vidu pet aviona.
(Aero.rs)