EASA sertifikovala Embraer E190F kao teretnu verziju
Embraer procenjuje da će tokom narednih 20 godina tržište za konverzije modela E190 i E195 narasti na oko 700 aviona, što će dodatno povećati potražnju za ovim fleksibilnim, ekonomičnim i održivim teretnim avionima
Evropska agencija za bezbednost u vazduhoplovstvu (EASA) izdala je izmenjeni tip sertifikata za Embraer E190, uključujući sada i konvertovani teretni model E190F. Sertifikat je ažuriran 7. novembra 2024. godine, čime je verzija E190 Freighter zvanično postala deo tipa letelice u skladu sa evropskim propisima. Na taj način, Embraer ulazi na tržište konverzije putničkih aviona u teretne, nudeći alternativu za manje uskotrupne kargo avione, što predstavlja značajan korak u razvoju ovog segmenta.
Novi tip E190F, označen kao ERJ E190-100 IGW post-MOD SB 190-25-0270, ne predstavlja potpuno novi model aviona već konvertovanu verziju. EASA dozvoljava da se u marketinškim materijalima koristi oznaka „EMBRAER 190F“ ili „E-Freighter“ za ovu teretnu verziju. E190F je rezultat programa „Passenger-to-Freighter“ (P2F) koji je Embraer pokrenuo 2022. godine sa ciljem da produži radni vek starijih E-Jet modela za dodatnih 10 do 15 godina, uz smanjenje operativnih troškova i ekološki održiviju alternativu za avio-kompanije, piše SimpleFlying.
Kako bi se prilagodio za prevoz tereta, Embraer E190F ima poseban sistem za utovar, odobren od strane EASA, i unapređene sigurnosne karakteristike. Avion ima ograničenje trajanja (LOV) od 80.000 ciklusa letenja ili 106.400 sati letenja, u zavisnosti od toga šta se prvo dostigne. Ova ograničenja su upisana u sekciju ograničenja plovidbenosti (ALS), zajedno s LOV-om osnovnog modela. Pored toga, na avion su primenjeni posebni bezbednosni standardi, poput dodatne zaštite od požara za ključne sisteme, a redizajnirana je i pilotska kabina.
Tokom konverzije uklonjena su oba hitna izlaza iznad krila, tako da su jedina vrata dostupna posadi prednja glavna i servisna vrata, dok se za evakuaciju može koristiti bočni prozor kokpita. Sa druge strane, zadnja vrata na levoj i desnoj strani služe za održavanje, omogućujući pristup tehničkom osoblju.
Embraer E190F je privukao pažnju mnogih potencijalnih kupaca na međunarodnom sajmu Farnborough, gde je kompanija najavila ovu sertifikaciju i istakla konkurentske prednosti svog modela. E190F nudi čak 40% veću zapreminu za teret i tri puta veći domet u poređenju sa turboelisnim kargo avionima kao što su ATR 72-600F i Dash 8 Q400, a istovremeno nudi do 30% niže operativne troškove od većih uskotrupnih kargo modela.
Ovim potezom Embraer se priključio Airbusu i Boeingu, koji već nude konverzije teretnih verzija svojih starijih modela kao što su A320ceo i 737-800. E190F se, međutim, izdvojio u jedinstvenu tržišnu nišu, jer trenutno nema drugih manjih uskotrupnih modela sertifikovanih za konverziju u teretnjake, što mu omogućava da bez konkurencije zauzme značajan udeo na tržištu regionalnog transporta tereta.
Embraer je nedavno postigao značajan uspeh i potpunom sertifikacijom svog modela E-190F od strane Federalne uprave za avijaciju (FAA) o čemu je pisao Aero.rs.
Embraer procenjuje da će tokom narednih 20 godina tržište za konverzije modela E190 i E195 narasti na oko 700 aviona, što će dodatno povećati potražnju za ovim fleksibilnim, ekonomičnim i održivim teretnim avionima.
(Aero.rs)