Najkraći redovan let na svetu: Cena karte je 1000 dinara, a traje ponekad i manje od minut
Cena karte u jednom pravcu je, kako smo proverili na rezervacionom sajtu Loganaira, 7,5 funti sterlinga, odnosno oko 1000 dinara
Putovanje avionom najčešće je sinonim za povezivanje udaljenih gradova, država, neretko i kontinenata. Najduži letovi, zahvaljujući nezadrživom razvoju vazduhoplovstva i sve većoj pouzdanosti i ekonomičnosti aviona, danas traju i preko 18 časova, i samo je pitanje vremena kada će premašiti i 20 punih sati bez sletanja.
Danas najduži redovni komercijalni let obavlja Singapore Airlines između Njujorka (JFK) i Singapura (SIN). Let ima oznaku SQ24 i obavlja se avionom A350-900ULR (Ultra Long Range). Spaja udaljenost od 15.349 km i ima blok vreme od 18 sati i 50 minuta. Najdužim putničkim letovima Aero.rs je nedavno posvetio poseban text koji možete pročitati ovde.
Sa druge strane, najkraći redovan let u avio-saobraćaju traje u proseku manje od dva minuta. Ako su povoljni uslovi, dešavalo se da između poletanja i sletanja prođe manje od jednog minuta! Preciznije, 53 sekunde, koliko je trajao let koji je ušao i u čuvenu Ginisovu knjigu rekorda kao najkraći redovan let.
Ovaj let spaja dva mala aerodroma na ostrvima Vestrej (WRY) i Papa Vestrej (PPW) u severnoj Škotskoj, koja su međusobno udaljena 2.700 metara - poređenja radi, to je manje nego što je dužina piste beogradskog aerodroma Nikola Tesla.
Polazni aerodrom Vestrej ima poletno-sletnu stazu dužine 290 metara, dok aerodrom Papa Vestrej ima pistu dužine 275 metara, što je dovoljno za sletanje malih aviona poput Britten-Norman Islandera, koji Loganair koristi na ovoj ruti.
Ova dva aerodroma povezuju lokalne ostrvske zajednice koje bi inače bile dostupne samo putovanjem brodom, što u uslovima često nepredvidivog Severnog mora može biti prilično neizvesno. To čini ovaj let presudnim za svakodnevni život stanovnika.
Letovi se obavljaju u okviru vezanog reda letenja, koji uključuje više ostrva Orknijskih arhipelaga, pri čemu se Vestrej i Papa Vestrej nalaze na najkraćoj udaljenosti.
Loganairov Britten-Norman BN-2 Islander svakodnevno saobraća u oba pravca, osim subotom kada postoji samo let iz Vestreja u Papa Vestrej, i nedeljom, kada avion leti samo nazad u Vestrej.
Pilot Stjuart Linklejter je izveo ovaj let više od 12.000 puta, postavljajući rekord od 53 sekunde pre nego što je otišao u penziju 2013. godine.
Cena karte u jednom pravcu je, kako smo proverili na rezervacionom sajtu Loganaira, 7,5 funti sterlinga, odnosno oko 1000 dinara. Najveći broj putnika čine učenici i nastavnici koji posećuju brojne arheološke lokalitete na Papa Vestreju, kao i medicinski radnici i pacijenti koji se prevoze do većih medicinskih centara. Zbog svoje dužine, tj. kratkog trajanja, let je postao i turistička atrakcija.
BN-2 Islander je dvomotorni avion sa osam putničkih mesta i jednim pilotom. Čak i ime Islander, koje se može prevesti kao “ostrvlјanin”, sugeriše da je predviđen za kratke “skokove” (tzv. hops) između ostrva. Ovaj model se pokazao pouzdanim i prilagođenim škotskim vremenskim uslovima i kratkim pistama. Loganair je 2018. najavio planove za uvođenje električnih aviona, ali do danas BN-2 Islander i dalje obavlja ove letove.
Svojevremeno su razmatrane opcije za izgradnju mosta između Vestreja i Papa Vestreja, ali planovi za sada nisu realizovani. Prema nekim procenama, na ostrvima živi toliko malo ljudi da se jednostavno ne isplati graditi most. Postoji i trajekt za putnike i automobile čije putovanje traje oko pola sata.
Ovi letovi su tzv. javna obaveza (PSO - public service obligation), odnosno subvencionisani od strane lokalnih vlasti, što omogućuje rentabilnost za avio-kompaniju uz nisku cenu avio-karte.
Kako su cene više nego pristupačne (trenutno od 15 funti za povratnu kartu, oko 2000 dinara), ne samo za lokalno stanovništvo već i za turiste, let pruža nezaboravno iskustvo. Kao uspomenu na učestvovanje u najkraćem avionskom letu na svetu, putnici često dobijaju sertifikat.
Iako let traje kratko, on ima veliki značaj za svakodnevni život stanovnika Papa Vestreja, ostrva sa populacijom od oko 90 ljudi. Ova linija omogućava brz dolazak do škole, bolnica i administrativnih centara na Vestreju.
Loganair, osnovan 1962. godine, važi za jednu od najstarijih regionalnih avio-kompanija u Evropi. Sa sedištem u Glazgovu, kompanija je specijalizovana za pružanje usluga u udaljenim i teško dostupnim regijama. Pored dva BN-2 Islandera za letove između ostrva, poseduje i avione ATR 42 i 72, De Havilland Canada Twin Otter i mlazne Embraer ERJ-145.
Loganair je stekao reputaciju kompanije povezane sa lokalnom zajednicom – njihovi letovi prevoze lekare, poštu i osnovne namirnice, osiguravajući da ostrva ostanu povezana s ostatkom Škotske.
(Aero.rs)