• 0

Vreme čitanja: oko 7 min.

Ovo su najduži putnički letovi avionom: Traju i više od 18 sati, a uskoro će trajati još duže

Vreme čitanja: oko 7 min.

Svih pet trenutno najdužih redovnih putničkih letova obavlja se širokotrupnim avionima poslednje generacije, Airbus A350 i Boeing 787

  • 0
Singapore Airlines A350-900 Foto: Shutterstock

Nedavno smo vam na portalu Aero.rs predstavili najkraći redovan let na svetu koji traje prosečno dvanaest minuta i to između Brazavila (BZV) i Kinšase (FIH) koji su udaljeni 26 kilometara. Sada vam donosimo pregled  najdužih letova u redovnom putničkom saobraćaju: Trenutno najduži let koji obavlja jedna komercijalna avio-kompanija u proseku traje čak 94 puta duže od gore pomenutog najkraćeg!

Za nešto više od 120 godina koliko je prošlo od istorijskog leta braće Rajt, ljudska civilizacija i avijacija toliko su napredovale da trajanje tog prvog leta od 12 sekundi i preletenih 36 metara zvuči skoro pa groteskno: To je danas dužina ili raspon krila putničkog aviona za srednje linije poput Airbus A320 ili Boeing 737 a duplo manje od najdužih Boeinga 777 ili A350.

Među najimpresivnijim pokazateljima razvoja avijacije su upravo najduži letovi putničkih aviona, koji predstavljaju svojevrsnu sinergiju ljudske izdržljivosti, inženjerske inovacije i komercijalnih potreba.

Boeing 787 ANA Shutterstock

Jedna od prekretnica u istoriji avijacije bila je 1927. godine kada je američki avijatičar Ćarls Lindberg postao prvi pilot koji je preleteo Atlantik bez zaustavljanja. Njegov let od Njujorka do Pariza, dug 5.800 kilometara i sa trajanjem od 33 i po sata, bio je revolucionaran podvig koji je pokazao da su interkontinentalni letovi mogući i na taj način otvorio vrata za komercijalnu avijaciju.

Leteći čamci i Lockheed Starliner

U periodu između dva svetska rata najduži letovi obavljani su velikim putničkim hidroavionima, ili “letećim čamcima” (flying boats) kako su tada nazivani. Jedna od njihovih pogodnosti je bila što nisu zahtevali aerodromsku infrastrukturu već bi jednostavno sleteli blizu neke postojeće luke.

Prvi redovan komercijalni transatlantski let obavio je Pan American Boeing B-314 Clipper sa 22 putnika između njujorške luke Port Vašington  i Azora, preletevši 3.800 kilometara za 15 sati.

Posle Drugog svetskog rata, komercijalna avijacija je doživela procvat. Pre nego što će avioni na mlazni pogon zagospodariti nebom, pojavio se Lockheed L-1649A Starliner, poslednja varijanta čuvenog Super Constellation, najnapredniji avion sa klipnim motorima tog vremena i slobodno možemo reći jedna od ikona avijacije.

Predposlednjeg dana septembra 1957. godine, Trans World Airlines (TWA) je upravo ovim avionom obavio inauguralni let na ruti dugoj 8.780 kilometara od Los Anđelesa (LAX) do londonskog aerodroma Hitrou (LHR).

Let je trajao 18 sati i 32 minuta, obeleživši važnu prekretnicu u istoriji avijacije i demonstrirajući sposobnost aviona da pređe velike distance uz - za to vreme - vrhunsku efikasnost.

Samo dva dana kasnije, na povratnom letu TWA801 od Londona do San Franciska (SFO), zahvaljujući jakom čeonom vetru, Starliner je ostao u vazduhu i za današnje prilike više nego respektabilnih 23 sata i 19 minuta. Sutradan, 3. oktobra oboren je još jedan rekord: Isti tip aviona leteo je 9.001 km od San Franciska do Pariza (ORY).

Mlazna era

Razvoj mlaznih motora omogućio je duže i brže letove. Avioni kao što su Boeing 707 i Douglas DC-8 omogućili su letove preko Atlantika i Pacifika sa mnogo većom udobnošću i brzinom nego ikada pre. Godine 1958. Pan American World Airways je uveo prvi redovan transatlantski let mlaznim avionom, skraćujući vreme putovanja između Njujorka (JFK) i Londona (LHR) na manje od osam sati.

A onda se pojavio Boeing 747, Jumbo jet, ili Kraljica neba (Queen of the Skies) i bukvalno smanjio svet. Ovaj avion koji je mogao da poveze i preko 500 putnika omogućio je duže letove sa više putnika nego ikada pre.

Za ultra duge letove napravljena je posebna varijanta Boeing 747SP (Special Performance), znatno kraća i sa manje putničkih mesta od drugih B747.

Pan American je 1976. godine dva puta postavljao rekord za najduži let: Prvo je to bio let od 10.900 km od Njujorka (JFK) do Tokija (HND), a ubrzo zatim San Francisko (SFO) - Sidnej (SYD) od 11.937 km.

Qantas je 1989. godine započeo sa obavljanjem letova između Londona (LHR) i Sidneja (SYD) avionom Boeing 747-400. Let, koji je prelazio preko 18.000 kilometara uz tehničko sletanje u Singapuru (SIN), trajao je oko 20 sati i pokazao sposobnost aviona da pređe velike distance sa većim brojem putnika, čineći svet manjim i povezanijim.

Ulaskom u novi milenijum, tehnološki napredak omogućio je razvoj aviona sa još većim dometom i efikasnošću. Boeing 747 koji je smanjio svet polako je svoje kraljevstvo prepustio modernijim i još efikasnijim avionima poput prvo Boeinga 777, a potom i Airbusa A350 i Boeing Dreamlinera.

Top 5: Singapore Airlines, Qatar Airways i Qantas

Danas najduži redovni komercijalni let obavlja Singapore Airlines između Njujorka (JFK) i Singapura (SIN). Let ima oznaku SQ24 i obavlja se avionom A350-900ULR (Ultra Long Range). Spaja udaljenost od 15.349 km i ima blok vreme od 18 sati i 50 minuta. Poleće u 22:30 iz Njujorka (JFK), a sleće u Singapur (SIN) u 05:20. Prema podacima sa servisa za praćenje letova Flightradar24 SQ23 ima prosečno vreme leta od 18 sati i 13 minuta, dok let iz Singapura, SQ24, ima prosečno vreme leta od 18 sati i 12 minuta.

A350 po poletanju iz Singapura leti na severoistok preko Južnog kineskog mora, pored Tajvana, preko Japana, Beringovog mora, Aljaske, Kanade, preleće između Toronta i Otave i južno do Njujorka (JFK).

Singapurska avio-kompanija drži i drugo mesto na “top 5” listi najdužih letova i to sa letom koji je kraći za samo pet kilometara od prvoplasiranog. SQ21 Njuvark (EWR) - Singapur (SIN) takođe obavljaju avioni Airbus A350-900ULR koji prelaze udaljenost od 15.344 km, ima blok vreme od 18 sati i 45 minuta, i polazi u 10:00 iz Newark-a (EWR), a stiže u Singapur (SIN) u 17:10.

Povratni let, SQ22, iz Singapura ima prosečno vreme leta od 17 sati i 58 minuta. Sve udaljenosti treba ipak uzeti sa određenom rezervom - put često ume da bude duži ako se usput naiđe na nepovoljne meteorološke uslove ili krizna područja koja treba zaobići, ili jednostavno uleti u “saobraćajnu gužvu” na aerodromu destinacije.

Let Qatar Airways QR921 i QR920 je treći najduži let na svetu i bar “na papiru” spaja 14.535 km. Katarska kompanija koristi avion Airbus A350-1000 na ovoj liniji. QR921 polazi iz Oklanda (AKL) na Novom Zelandu u 15:00 i stiže u Dohu (DOH) u 23:15. Trenutno prosečno vreme leta za QR921 je 16 sati i 38 minuta. U jednom trenutku, QR921 i QR920 su bili najduži letovi na svetu.

Četvrti i peti najduži let na svetu obavlja australijski Qantas: QF9 od Perta (PER) do londonskog aerodroma Hitrou (LHR) prelazi nešto manje od 14.500 km i po redu letenja ima trajanje od 17 sati i 25 minuta.

Flightradar24 kao prosečno vreme leta navodi 16 sati i 46 minuta. To je najduža linija kojom leti Boeing 787 a obavlja se od marta 2018. godine. Polazi iz Perta u 18:45 i stiže u London (LHR) neposredno pred svitanje u 05:05. To jest, bar leti. Povratni let, QF10, trenutno ima prosečno vreme leta od 16 sati i 07 minuta.

Samo 27 km kraći od QF9, let Qantasa QF22 i QF21 je peti najduži let. Povezuje Dalas Fort Worth (DFW) i Melburn (MEL) koji su udaljeni 14.472 km. Podaci Flightradar24 pokazuju da ima prosečno vreme leta od 16 sati i 49 minuta i polazi iz Dalasa u 20:05 a sleće u Melburnu (MEL) 05:25. Qantas takođe koristi Boeing 787-9 na ovoj liniji.

Devet od deset trenutno najdužih redovnih putničkih letova obavlja se dvomotornim sirokotrupnim avionima poslednje generacije, Airbus A350 i Boeing 787. Jedini četvoromotorac u listi deset najdužih letova je Airbus A380 kojim Emirates Airways leti između Oklanda (AKL) i Dubaija (DXB), udaljenih 14.200 km.

Avioni PRAGUE, CZECH REPUBLIC Foto: Shutterstock

Još dalje i još udobnije

Budućnost avijacije obećava još duže letove sa još većom udobnošću i efikasnošću. Qantasov Project Sunrise (Projekat Svitanje), prvobitno planiran za 2025. godinu, ima za cilj da uvede direktne letove iz Sidneja (SYD) i Melburna (MEL) do Londona (LHR) i Njujorka (JFK), koristeći Airbus A350-1000, o čemu je Aero.rs pisao.

Qantas je za ove ultra duge letove naručio dvanaest aviona A350-1000, ali je zbog potrebe da se avionu obezbedi što veći dolet, Airbus je projektovao novi dodatni centralni rezervoar za gorivo.

Očekuje se da će ovi letovi trajati oko 20 sati, i tako postati najduži komercijalni letovi ikada.

(Aero.rs)

Video: Prince Aviation instalirao Certus internet sistem u Cessna Citation 525

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>