Putnik pokušao da otvori vrata Boinga 787 tokom leta iznad Atlantika: Avion Ol Nipon erlajnza sleteo u Sijetl

Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: Shutterstock

Let 114 japanske avio-kompanije Ol Nipon erlajnz (All Nippon Airways), koji je 24. maja leteo iz Tokija ka Hjustonu, prinudno je sleteo na aerodrom Sijetl-Takoma nakon što je jedan od putnika pokušao da otvori izlazna vrata aviona tipa Boing 787-9 tokom leta. Letelica je bezbedno prizemljena, a incident je izazvao skoro četvoročasovno kašnjenje, piše Simpleflying.

Avion registarskih oznaka JA934A bio je oko devet sati u letu, na ruti dugoj oko 12 časova, kada je posada donela odluku da preusmeri let i zatraži hitno sletanje. Prema podacima sajta Flajtradar24, avion je sleteo u Sijetl u 04:31 po lokalnom vremenu, a nastavak puta ka Hjustonu Interkontinental usledio je u 6:52. Let je konačno stigao u Hjuston u 12:42, sa gotovo četiri sata zakašnjenja.

Policija vazdušne luke Sijetl saopštila je da je muškarac koji je pokušao da otvori vrata bio u „zdravstvenoj krizi“ i da je odmah prebačen u bolnicu. Još nije poznato da li će protiv njega biti podignuta optužnica. Tokom prinudnog sletanja, još jedan putnik je uklonjen iz aviona zbog agresivnog ponašanja – udario je vrata toaleta i remetio red u kabini.

Ol Nipon erlajnz je u saopštenju potvrdio oba incidenta i naglasio da je bezbednost putnika i posade bila prioritet.

Foto: Shutterstock

Sve više incidenata sa nedisciplinovanim putnicima

U poslednje vreme, zabeleženo je više ovakvih slučajeva u komercijalnoj avijaciji. Prema podacima IATA-e, tokom 2022. godine zabeležen je jedan incident sa problematičnim putnikom na svakih 568 letova, dok je godinu dana ranije taj broj bio jedan na 835 letova. Najčešći prekršaji uključuju odbijanje izvršavanja uputstava posade, alkoholisanost i verbalne napade, dok je fizička agresija porasla za 61%.

Slični incidenti događali su se i na letovima drugih avio-kompanija. U aprilu je let Džetstara (Jetstar) iz Balija za Melburn vraćen na polazni aerodrom nakon pokušaja otvaranja vrata u vazduhu. U novembru prošle godine, putnici na letu Ameriken erlajnza (American Airlines) savladali su muškarca koji je pokušao to isto tokom leta. U maju 2023. godine, devetoro putnika je hospitalizovano nakon što je čovek otvorio vrata prilikom sletanja aviona kompanije Azijana erlajnz (Asiana Airlines) u Tegu.

Foto: Shutterstock

Neprimereno ponašanje u avionu može skupo da košta

Prema pravilima Federalne administracije za avijaciju (FAA), putnici koji izazovu ozbiljne incidente u toku leta mogu biti kažnjeni novčanom kaznom do 37.000 dolara po prekršaju, pri čemu jedan incident može sadržati više prekršaja. Britanska uprava za civilno vazduhoplovstvo (CAA) predviđa i krivične kazne, uključujući zatvor. IATA apeluje na države da primene Montrealski protokol iz 2014. godine, kojim se omogućava krivično gonjenje i u slučajevima van teritorijalne nadležnosti.

Neke avio-kompanije sve češće traže i naknadu štete putem sudova. Tako je Rajaner (Ryanair) ove godine tužio putnika koji je izazvao preusmeravanje leta iz Dablina za Lansarote, zahtevajući više od 15.000 evra. U drugom slučaju, ista kompanija potražuje 3.000 evra od putnika zbog incidenta na letu Berlin–Marakeš, koji je bio preusmeren ka Sevilji.

U Australiji, jedan putnik je 2023. godine naložen da plati oko 5.741 američki dolar za gorivo koje je pilot bio prinuđen da ispusti zbog preusmeravanja leta Pert–Sidnej, kao i dodatnih 5.987 dolara novčane kazne.

(Aero.rs)