O’Liri: Viz er će propasti, a IziDžet će biti prodat u delovima — novi napad šefa Rajanera na konkurente

   
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Generalni direktor Rajanera Majkl O’Liri ponovo je uzdrmao evropsku avio-scenu svojim oštrim izjavama. U intervjuu za italijanski list Corriere della Sera, poznati irski biznismen otvoreno je govorio o finansijskim problemima konkurenata, ali i o situaciji na tržištima Italije, Španije i šire u Evropi.

Po njegovom mišljenju, pred Evropom je nova faza konsolidacije, u kojoj će „neke kompanije nestati, a druge biti razdeljene među velikima“.

Foto: Ryanair

„Viz er je u problemima, IziDžet ne raste“

Povod za intervju bili su nedavni bankroti islandske kompanije Play i švedskog Braatensa, nakon kojih je O’Liri upozorio da bi do Božića još nekoliko evropskih avio-kompanija moglo da prestane sa radom.

„Postoji niz prevoznika koji se predstavljaju kao niskotarifni, ali zapravo posluju sa visokim troškovima. Mislim da je Viz er u ozbiljnim problemima“, rekao je O’Liri za Corriere della Sera.

Dodao je i da IziDžet „nije u problemima, ali više ne raste“, ocenjujući da stagnacija i ograničena mreža destinacija čine britanskog prevoznika ranjivim za preuzimanje.

U istom razgovoru O’Liri je izneo i prognozu o mogućem raspletu:

„Srednjoročno, verujem da će Er Frans–KLM kupiti IziDžetove operacije u Parizu i Švajcarskoj, dok bi Britiš erlajns mogao da preuzme njegove linije sa aerodroma Getvik.“

Kritike na račun Viz era: „model koji ne funkcioniše bez rasta“

Govoreći o Viz eru, O’Liri je bio još direktniji. Optužio je mađarskog prevoznika da je tokom pandemije prodavao avione i potom ih uzimao u vet lizing po višim cenama, što je kratkoročno izgledalo kao profit, ali je zapravo, kako je rekao, „ličilo na Ponzi šemu“ — model koji funkcioniše samo dok kompanija raste.

Njegove tvrdnje dolaze u trenutku kada Viz er prolazi kroz period smanjenih profita i restrukturiranja mreže. Kompanija je tokom leta zabeležila pad neto profita od 42 % i smanjenje operativne marže za 5,4 %, delom zbog prizemljenja gotovo petine flote usled problema sa Prat i Vitni (Pratt & Whitney) GTF motorima.

Viz er je ove godine zatvorio bazu u Abu Dabiju, smanjio prisustvo na Bliskom istoku i revidirao plan širenja, uključujući i značajno smanjenje narudžbine Erbasovih A321XLR aviona — sa 47 na 15 primeraka.

Michael O'Leary Foto: Shutterstock

Kritike na račun aerodromskih taksi

O’Liri je iskoristio intervju i da ponovi stare poruke o aerodromskim troškovima koje, kako tvrdi, sputavaju rast niskotarifnih prevoznika.

Rekao je da je Rajaner povukao jedan avion iz baze u Rimu (Fiumicino) zbog visokih troškova, te pozvao italijanske vlasti da ukinu „addizionale comunale“lokalnu dodatnu taksu na avionske karte. Hvalio je regione Siciliju, Kalabriju i Friuli-Venezia Giulia koji su tu meru već ukinuli, dodavši da Rajaner raspolaže sa „preko milion sedišta koja može odmah dodeliti Italiji ako se troškovi smanje“.

Na sličan način kritikovao je i španskog operatora Aena, tvrdeći da podjednako naplaćuje takse za velike i male aerodrome, čime „guši regionalne letove“. Kao odgovor, Rajaner je povukao oko milion sedišta sa španskog tržišta i deo kapaciteta preusmerio na Italiju.

Ryanair, avion Foto: Shutterstock

Digitalizacija i nova pravila za čekiranje

O’Liri je najavio i prelazak Rajanera na isključivo digitalno čekiranje putem mobilne aplikacije od sredine novembra. Ipak, dodao je da tokom zimskog perioda neće biti odbijeni putnici koji se pojave sa štampanim kartama, naročito starije osobe koje teže koriste mobilne uređaje.

Kako je objasnio, prelazak na digitalne procedure deo je šire strategije modernizacije i zaštite sistema od sajber-napada, uz brže ažuriranje informacija u realnom vremenu.

Ryanair Foto: Shutterstock

Cene karata i tržišni trendovi

Govoreći o kretanju cena, O’Liri je izjavio da su prosečne avionske karte u Evropi prošle godine pojeftinile oko 7 %, dok se ove godine očekuje rast od 6 do 7 %. To znači da bi u 2025. prosečna cena karata mogla biti na nivou iz 2023. godine, uz veći broj putnika.

Rajaner, prema njegovim rečima, beleži snažan rast u Poljskoj i Velikoj Britaniji, gde planira dodatne investicije i širenje flote.

Foto: Ryanair

I Rajaner pod pritiskom

Iako se O’Liri često predstavlja kao najglasniji kritičar konkurencije, i sam Rajaner se suočava sa izazovima. Kompaniju su poslednjih meseci pogodili brojni štrajkovi francuskih kontrolora letenja, koji su izazvali masovna kašnjenja i otkazivanja. Rajaner je zbog toga javno apelovao na predsednicu Evropske komisije Ursulu fon der Lajen da uvede zaštitu preleta iznad Francuske.

Takođe, kompanija će ove zime ukinuti 12 linija u Španiji zbog visokih aerodromskih taksi i povući se sa tri aerodroma u Francuskoj, što će uticati na dostupnost skoro milion sedišta.

Foto: Ryanair

O’Lirijev stil: između vizije i provokacije

O’Lirijevi javni istupi redovno izazivaju burne reakcije u avio-industriji, ali i pažnju medija. Njegove oštre, ponekad provokativne izjave često su deo šire komunikacione strategije kojom nastoji da zadrži Rajaner u centru javne pažnje.

Bez obzira na ton, intervju za Corriere della Sera potvrđuje da se evropsko niskotarifno tržište nalazi u prelomnom trenutku — između rasta, pritisaka troškova i potencijalne konsolidacije među najvećima.

(Aero.rs)

Video: Aeromiting Rivolto: EF2000 vs Galeb G-2

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>