Kako zaista pronaći najpovoljnije avio-karte – trikovi, zablude i realnost

Vreme čitanja: oko 5 min.

Foto: Shutterstock

Lov na najjeftiniju avio-kartu oduvek je bio tema koja privlači pažnju putnika. Internet je prepun „tajnih trikova“ i obećanja da postoje magične kombinacije koje garantuju uštedu od nekoliko stotina evra. Međutim, praksa pokazuje da stvari nisu tako jednostavne. Postoje proverene metode koje funkcionišu, ali i česte zablude na koje putnici naslepo nasedaju.

Fleksibilnost kao ključni faktor

Najveći uticaj na cenu karte imaju datumi putovanja. Letovi radnim danima, posebno utorkom i sredom, uglavnom su povoljniji od vikend letova. Takođe, planiranje odmora van glavne sezone često donosi značajne uštede. Važno je i izbegavati periode oko velikih praznika, kada je potražnja najveća, jer tada cene redovno skaču. Umesto fiksnih datuma, pametno je koristiti opciju fleksibilnih, prilagodljivih datuma (flexible dates) na pretraživačima kako bi se pronašao najpovoljniji period.

Foto: Shutterstock

Pretraživači vs. zvanični sajtovi avio-kompanija

Putnici se često pitaju gde je najbolje rezervisati kartu – preko pretraživača kao što su Google Flights, Skyscanner, Momondo ili direktno na sajtu avio-kompanije. Prednost korišćenja pretraživača kao što su Google Flights, Skyscanner ili Momondo ogleda se u brzom poređenju stotina opcija, mogućnosti pregleda fleksibilnih datuma i jednostavnom pronalaženju destinacija sa najnižim cenama. Ipak, postoji i druga strana medalje – prikazane cene nisu uvek ažurne, a sama rezervacija često ide preko posrednika, odnosno online agencija, što može otežati proces refundacije ili izmene leta u slučaju nepredviđenih okolnosti.

Kupovina karata direktno na sajtu avio-kompanije ima niz prednosti – putnici mogu računati na sigurniju podršku u slučaju otkazivanja ili promene leta, lakšu integraciju sa programima lojalnosti, ali i na dodatne pogodnosti koje često nisu dostupne preko posrednika. S druge strane, cene na zvaničnim sajtovima ponekad budu nešto više, a dodatni nedostatak je što je svaku avio-kompaniju potrebno zasebno proveravati.

Zbog toga se kao najbolja praksa nameće kombinacija: pretraživače koristiti za istraživanje i poređenje opcija, a samu kupovinu završiti na zvaničnom sajtu, osim u situacijama kada pouzdani posrednik nudi značajnu uštedu.

Foto: Shutterstock

Pretplate na njuzletere i obaveštenja

Jedan od najjednostavnijih, ali često zanemarenih načina da se uhvati povoljna karta jeste pretplata na biltene avio-kompanija i turističkih portala.

Avio-kompanije često prvo šalju obaveštenja svojim pretplatnicima pre nego što akcije postanu javne.

Newsletteri specijalizovanih sajtova (npr. Secret Flying, Fly4Free) upozoravaju na promotivne tarife i cene nastale greškom u sistemu (mistake fares).

Korišćenje price alert opcija na Google Flights ili Skyscanneru omogućava da putnik odmah dobije informaciju kad cena padne.

Foto: Milena Đorđević

Sekundarni i obližnji aerodromi

Velike uštede mogu se postići i ako se koristi sekundarni ili alternativni aerodrom: umesto glavnih hubova, često su jeftiniji manji aerodromi u blizini, a u regionu vredi proveriti i letove iz susednih zemalja.

Na primer, putnici iz Beograda mogu pronaći povoljne opcije ako lete iz Temišvara ili Niša. Naravno, treba uračunati i troškove puta do tih aerodroma da bi ušteda imala smisla.

Kombinovanje karata u jednom smeru i povratak iz drugog grada

Nekad se isplati kupiti dve karte u jednom pravcu kod različitih avio-kompanija, posebno kada se kombinuju niskotarifni i tradicionalni prevoznici. Međutim, ovakva praksa nosi i određene rizike – ukoliko dođe do kašnjenja prvog leta i propusti se drugi, putnik nema nikakvu zaštitu niti pravo na rerutiranje, jer se radi o zasebnim rezervacijama. Zbog toga se savetuje da između dva leta postoji dovoljna vremenska rezerva, ili da se ovakva kombinacija koristi samo kada nema presedanja.

Još jedna zanimljiva opcija su tzv. open-jaw karte (povratak iz drugog grada), koje podrazumevaju da se sleti u jedan grad, a povratak obavi iz drugog (na primer, let Beograd–Barselona, a povratak Madrid–Beograd). Između ta dva grada putnici mogu putovati železnicom, autobusom ili low-cost prevoznikom. Ovakve karte često budu jeftinije od klasičnih povratnih, a istovremeno su praktične za obilazak više destinacija u okviru jednog putovanja.

Shutterstock

Nisko-tarifni prevoznici i skriveni troškovi

Niskotarifne avio-kompanije nude privlačne cene, ali putnici moraju da obrate pažnju na dodatne troškove – prtljag, izbor sedišta, pa čak i čekiranje na aerodromu. Ponekad se desi da ukupna cena bude blizu ili čak viša od one kod klasičnog prevoznika. Još jedan važan detalj je što low-cost kompanije često koriste sekundarne aerodrome, koji su neretko udaljeni desetinama kilometara od gradova, pa treba uračunati i troškove i vreme transfera do centra destinacije.

Sezonske akcije i promotivni periodi

Najveći popusti često se pojavljuju u okviru sezonskih kampanja, poput Black Friday ponuda (Crni petak), novogodišnjih i letnjih akcija. Vredi planirati kupovinu i u skladu sa tim periodima, jer popusti neretko dosežu i 40–50 odsto. Pored toga, avio-kompanije povremeno nude promotivne cene povodom Dana zaljubljenih, jubileja u poslovanju, otvaranja novih linija ili godišnjica osnivanja.

Ove kratkotrajne akcije često važe samo nekoliko dana i nude značajne uštede, pa vredi obratiti pažnju i na takve prilike.

Foto: Shutterstock

Sistemske greške u cenama i mitovi o jeftinim kartama

Na društvenim mrežama često se pojavljuju priče o „neverovatnim uštedama“ zahvaljujući tajnim metodama ili AI promptima. Istina je da takvi slučajevi gotovo uvek podrazumevaju greške u sistemu – kada avio-kompanija ili posrednici pogrešno prikazuju cenu. Te karte su retke, kratko traju i ponekad budu otkazane.

Drugim rečima – nema univerzalnog trika koji će oboriti cenu sa 1.200 na 120 evra. Postoji samo kombinacija fleksibilnosti, praćenja tržišta i pravovremenog reagovanja.

Salinger Igor

Najbolja strategija za uštedu

Pronalazak najjeftinijih avio-karata zahteva kombinaciju strpljenja, fleksibilnosti i informisanosti. Pretraživači jesu moćan alat za istraživanje, ali je sigurnije kupovati direktno od avio-kompanija. Sekundarni aerodromi, pretplate na njuzletere, kombinovanje ruta i praćenje sezonskih akcija mogu napraviti razliku od stotine evra.

„Mistake fares“ i trikovi sa društvenih mreža mogu zvučati primamljivo, ali su retka iznimka, a ne pravilo. Najbolja strategija je jednostavna: planirajte unapred, budite fleksibilni sa datumima i aerodromima, pratite akcije i uvek proveravajte zvanične izvore.

U posebnom tekstu bavićemo se popularnom, ali kontroverznom praksom – hidden city ticketing, koja putnicima ponekad donosi uštede, ali i ozbiljne rizike.

(Aero.rs)