Pilot Britiš Ervejza ostavio otvorena vrata kokpita tokom leta da ga porodica gleda, pa suspendovan

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: British Airways

Pilot avio-kompanije Britiš Ervejz (British Airways) privremeno je suspendovan nakon što je tokom leta iz Londona za Njujork ostavio vrata kokpita otvorena duži vremenski period. Prema navodima više izvora, razlog za ovakav potez bio je taj što je želeo da njegova porodica, koja je putovala među putnicima, vidi kako upravlja avionom.

Incident na letu BA173

Događaj se odigrao 6. avgusta na letu 173, koji je izvodio Boing 777-300ER sa 256 putnika.

Avion je poleteo sa aerodroma Hitrou u prepodnevnim satima a tokom leta putnici su primetili da su vrata kokpita otvorena i nezaštićena duži vremenski period. Neki su o tome obavestili kabinsko osoblje, dok su članovi posade slučaj prijavili nadležnim organima po sletanju u Njujork.

Uprkos tome što je Britiš Ervejz naveo da bezbednost nije bila ugrožena, pilot je suspendovan zbog kršenja antiterorističkih i sigurnosnih protokola. Povratni let za London je otkazan, što je stotine putnika ostavilo da traže alternativne veze.

Foto: Shutterstock

Pravila i bezbednosni protokoli

Pravila o zatvorenim i ojačanim vratima kokpita uvedena su nakon terorističkih napada 11. septembra 2001. godine. Od tada su međunarodne organizacije, uključujući ICAO, FAA i EASA, propisale da vrata moraju ostati zatvorena i zaključana od poletanja do sletanja, osim kada u kokpit ulazi ovlašćeno osoblje. Većina modernih aviona opremljena je elektronskim pristupom, kamerama i špijunkama, dok posada u kabini ima ograničene mogućnosti da zatraži ulazak.

Posebno je aktuelno i pitanje pravila po kojem u kokpitu uvek moraju biti dve osobe, koje je FAA preporučila nakon nesreće Germanvingsa 2015. godine.

Prema njemu, u kokpitu uvek moraju biti najmanje dve ovlašćene osobe, dok je EASA od 2017. prepustila avio-kompanijama da samostalno donose odluku o primeni ovog pravila.

Foto: Shutterstock

Niz incidenata sa pilotima

U proteklim nedeljama zabeležen je niz suspenzija pilota a onekima je pisao i naš portal, a među zapaženijim slučajevima su:

  • Izidžet (EasyJet): pilot suspendovan nakon što je viđen nag i alkoholisan u luksuznom rizortuna Zelenortskim Ostrvima, nekoliko sati pre planiranog leta.
  • Delta erlajns (Delta Air Lines): pilot uhapšen u San Francisku zbog optužbi vezanih za dečju pornografiju.
  • Spirit erlajns (Spirit Airlines): pilot uhapšen u Nju Orleansu zbog optužbi za uhođenje maloletnika.
  • Sautvest erlajns (Southwest Airlines): objavljen snimak hapšenja pilota na aerodromu Savana/Hilton Hed nakon što nije prošao test trezvenosti pred let za Čikago.

Iako je Britiš Ervejz nakon istrage zaključio da u konkretnom slučaju nije postojala neposredna opasnost po putnike, kompanija je naglasila da su bezbednost i sigurnost apsolutni prioritet, te da se svaka prijava u vezi sa pilotima ili procedurama pažljivo istražuje.

Foto: Profimedia/AFP/MICHAEL KAPPELER

Uticaj na poverenje putnika

Incidenti poput ovog, iako retko rezultiraju realnom opasnošću, imaju snažan psihološki efekat na putnike. Sama pomisao da su vrata kokpita ostala otvorena dovoljno dugo da izazovu zabrinutost može poljuljati poverenje u stroge sigurnosne protokole na kojima se zasniva savremena avijacija.

U eri kada su putnici posebno osetljivi na pitanja bezbednosti, i najmanja odstupanja od procedura doživljavaju se kao ozbiljan rizik. Zato avio-kompanije reaguju momentalnom suspenzijom pilota i pokretanjem istrage, ne samo zbog formalnog poštovanja pravila, već i zbog očuvanja reputacije i garancije putnicima da je bezbednost uvek na prvom mestu.

(Aero.rs)