Štrajk u Erbasu: Više od 3.000 radnika u Britaniji prekida rad zbog plata, moguće posledice na isporuke

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Airbus

Kada čujemo za štrajk u avio-industriji, prva asocijacija obično je Boing (Boeing) i talasi problema koji su poslednjih godina pratili američkog proizvođača. Međutim, ovog puta. pažnja je usmerena na Evropu – i to na Erbas, gde su radnici u Velikoj Britaniji najavili desetodnevnu obustavu rada zbog spora oko plata.

Gde se štrajkuje i ko učestvuje

Štrajk će pogoditi dva vaźna centra Erbasa: Broughton u Velsu, gde se izrađuju krila za sve putničke modele, i Filtonu Glosterširu, odgovoran za projektovanje, testiranja i inženjering. Na ovim lokacijama zaposleno je na hiljade radnika, a više od 3.000 članova sindikata Unite izjasnilo se za industrijsku akciju. U pitanju su tehničari i inženjeri čiji je rad važan za globalni lanac snabdevanja aviona Erbasa.

Prvi štrajk zakazan je za 2. i 3. septembar, zatim slede novi prekidi rada 10–11. septembra, a potom i od 16. septembra.

Foto: Airbus

Zašto su radnici nezadovoljni

Spor je počeo kada je Erbas predložio dvogodišnji paket povećanja plata – 3,6% u prvoj i 3,15% u drugoj godini, uz dodatke na penzije. Dok su menadžeri i administrativno osoblje prihvatili ponudu, radnici na proizvodnoj liniji tražili su jednogodišnji dogovor.

Nova ponuda od 3,3% u 2025. i dodatnih 0,3% od januara 2026. uz jednokratnu isplatu od 200 funti takođe nije zadovoljila zaposlene. Sindikat Unite smatra da ponude ne prate rast inflacije niti vrednuju dovoljno visok stepen stručnosti zaposlenih.

Foto: Airbus

Odgovor kompanije

Erbas podseća da su zaposleni u poslednje tri godine dobili povećanja od preko 20%, kao i bonus od 2.644 funte u aprilu ove godine. „Kompanija ostaje posvećena pregovorima i zajedničkom rešenju“, poručila je direktorka Erbasa za komercijalne avione u Velikoj Britaniji, Su Partridž, dodajući da se ne očekuju ozbiljna kašnjenja u isporuci aviona do kraja 2025.

Foto: Airbus

Moguće posledice

Iako se štrajk odvija u Britaniji, posledice mogu imati globalni odjek. Krila proizvedena u Broughtonu ugrađuju se u sve putničke modele Erbasa – od A320neo porodice do širokotrupnih A330 i A350, kao i u vojni transporter A400M. Svako usporavanje proizvodnje u ovim pogonima može da poremeti raspored isporuka, što je posebno osetljivo u trenutku kada je potražnja za novim avionima izuzetno visoka, a redovi čekanja dugi i po nekoliko godina.

(Aero.rs)