Boing čeka šest godina, gubici se gomilaju: 777-9 još nije dobio sertifikat od FAA

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Shutterstock

Boing se suočava sa ozbiljnim problemima u vezi sa svojim najnovijim širokotrupnim avionom, modelom 777-9, čija sertifikacija i dalje kasni.

Generalni direktor kompanije Keli Ortberg potvrdio je da je prva isporuka sada pomerena na 2026. godinu, što predstavlja čak šest godina zakašnjenja u odnosu na prvobitni plan.

Ortberg je priznao da kompaniju čeka „planina posla“, ali je naglasio da se novi tehnički problemi nisu pojavili. Ipak, zastoji u procesu sertifikacije i dalje ozbiljno brinu investitore, posebno imajući u vidu da se isporuke ovog aviona smatraju ključnim za srednjoročnu likvidnost Boinga.

Rizični planovi proizvodnje

Foto: Jennifer Buchanan / AFP / Profimedia

Boing i dalje planira da do kraja godine poveća proizvodnju 737 MAX aviona na 42 mesečno, što je iznad sadašnje granice od 38. Za to je, međutim, neophodno odobrenje američke Federalne uprave za avijaciju (FAA), koja za sada nije pokazala spremnost da da zeleno svetlo, o čemu je Aero.rs pisao.

Istovremeno, proizvodnja modela 737 MAX 7 i 10 napreduje, a lanci snabdevanja se ne smatraju ozbiljnim ograničenjem. Kada je reč o širokotrupnim avionima, Boing 787 već beleži rast – sa pet na sedam primeraka mesečno, dok je cilj za sledeću godinu čak desetm piše Simple Flying.

Gubici i pritisak investitora

Foto: Boeing

Kašnjenja u sertifikaciji 777X ozbiljno utiču na finansijske rezultate. Program je do sada već doneo milijarde dolara gubitaka, a i manja kašnjenja dodatno narušavaju profitabilnost. Ortberg je na konferenciji investicione banke Morgan Stenli priznao: „Frustrirajuće je što nam još uvek treba ovoliko dugo.“

Boing planira da u narednim godinama fokus stavi na disciplinovano povećanje proizvodnje i smanjenje duga, nagomilanog tokom prethodnih kriza. Potražnja, prema rečima menadžmenta, ostaje snažna, a nove porudžbine stižu i iz Japana i Južne Koreje.

Daleko je nebo

Foto: Boeing

Prve isporuke 777X i dalje deluju daleko, iako su zvanično najavljene za 2026. godinu. Rizik od daljih kašnjenja ostaje veliki i nastavlja da potresa poverenje investitora u dugoročnu strategiju kompanije.

Za Boing, uspešna sertifikacija i isporuka ovog modela biće ključna prekretnica, ali put do toga izgleda duži nego što je iko očekivao.

(Aero.rs)