Rusija ipak ne preuzima kompaniju Volga-Dnjepar: Pregovori o prodaji privatnom kupcu
Nakon spekulacija da bi ruska kargo grupa Volga-Dnjepar mogla da bude nacionalizovana, postalo je jasno da do toga ipak neće doći. Ministarstvo saobraćaja Rusije ocenilo je da bi prenos kompanije u državnu svojinu bio necelishodan, a sada se kao rešenje nameće – prodaja privatnom investitoru.
Kako piše list Kommersant, pregovore o preuzimanju vodi kompanija Evraz Avia Servis (EAS) u vlasništvu Jevgenija Solodilina, nekadašnjeg direktora avio-kompanije Red Wings i aerodroma Žukovski. Preliminarni sporazum već je potpisan, a njime je predviđeno da novi vlasnik preuzme sve tri avio-kompanije u okviru grupe – Volga-Dnepr, Atrani AirBridgeCargo (ABC) – kao i prateće kompanije za održavanje i inženjering, uključujući Volga-Dnepr Technics i Volga-Dnepr Engineering.
Sudbina flote
Prema informacijama koje prenosi Kommersant, plan kupca je da od države zatraži dozvolu za izvoz devet aviona Boeing 747-8 iz flote ABC-a kako bi bili vraćeni lizingodavcima. Za ove avione postoji velika globalna potražnja, dok u Rusiji nema tržišta niti uslova za njihovo održavanje.
Istovremeno, grupa planira da povrati imovinu koja joj je zaplenjena u inostranstvu, među kojom su jedan Boeing 737-800 u Kelnu i tri An-124 u Lajpcigu, zajedno sa skladištem rezervnih delova. Preostali Boeinge namerava da otkupi od stranih vlasnika i vrati u upotrebu, dok su u planu i domaći avioni – Il-96-400, Tu-204 i Tu-214.
Od nacionalizacije do privatnog rešenja
Osnivač kompanije Aleksej Isaikin u avgustu je zaposlenima najavio mogućnost prenosa grupe u državno vlasništvo, a menadžment je predlagao vladi da preuzme posrnuli holding. Međutim, Ministarstvo saobraćaja 11. septembra jasno je saopštilo da nacionalizacija nije opcija, jer bi ulazak države u vlasničku strukturu pod sankcijama bio u suprotnosti sa planom razvoja kompanije.
Restrukturiranje u kargo sektoru
Volga-Dnepr je do 2022. bila jedan od najvećih svetskih prevoznika za transport superteških i vanstandardnih tereta. Posle sankcija Kanade, EU, Velike Britanije i SAD, poslovanje je drastično opalo, a deo flote je zaplenjen u inostranstvu. Trenutno su operativna tri od jedanaest An-124, dok flota Il-76 broji pet aviona.
Evraz Avia Servis, koji vodi Solodilin, osnovan je u februaru 2025. u Žukovskom sa osnivačkim kapitalom od milion rubalja. Ako transakcija bude okončana, biće to jedno od najvećih restrukturiranja ruskog kargo aviosaobraćaja poslednjih godina.
(Aero.rs)