Putnici gledali smrti u oči: Motor eksplodirao, skoro pola krila otpalo

Vreme čitanja: oko 6 min.

"Čudo"

To je bila jedina reč koju je mogao da pronađe pilot Čarls Kajms da opiše sletanje aviona kojim je upravljao i u kome se nalazilo 153 putnika i članova posade, nakon što mu je ubrzo nakon poletanja otpao jedan motor, veliki deo krila i zapalio se u vazduhu.

Avion je bio u vazduhu samo 34 minuta. Neposredno posle poletanja, na visini od oko 250 metara, izbio je požar na motoru broj 4 – spoljnem desnom, koji je ubrzo i eksplodirao, počeo da se raspada i potom otpao, zajedno sa skoro polovinom desnog krila. "Nisam imao predstavu šta ga je izazvalo – možda ptica koja je uletela u motor, možda kvar motora", rekao je Kajms neposredno po sletanju.

"Trećina desnog krila je nestala, prizor je podsećao na bombardere iz rata koji se vraćaju teško oštećeni sa borbene misije. Gorivo je i dalje curilo iz rascepanih rezervoara dok su snimane prve fotografije", izvestio je KNBC News u televizijskom prilogu neposredno posle događaja.

Za većinu putnika let avio-kompanije Pan American Airways 843 od San Franciska do Havaja trebao je da bude početak uživanja na ovim, za posetu i odmor, uvek atraktivnim ostrvima u Tihom okeanu.

Među njima su bili Vilijam Ričmond i njegova supruga, koji su, kao pasionirani snimatelji-amateri, poneli i 8-milimetarsku kameru sa namerom da zabeleže svoj odmor. Gospođa Ričmond počela je snimanje na samom poletanju sa svog mesta pored prozora negde u sredini aviona, „na krilu“. Bilo je to vreme decenijama pre nego što će svet preplaviti pametni telefoni sa kamerama i navike da svi snimaju sve što se dešava oko njih.

Boeing 707: Avion koji je doneo putovanja u kakvima i danas uživamo

Avion je bio Boeing 707-321B, registarske oznake N761PA i naziva Clipper Friendship, tada star samo tri godine. Pan American je svojim avionima davao nazive koji počinju sa Clipper kao asocijaciju na jedrenjake koji su bili sinonim luksuznih putovanja svetskim okeanima.

Foto: Wikipedia

Boeing 707 bio je četvoromotorni, dugolinijski putnički avion koji je uneo revoluciju u vazdušni saobraćaj krajem 1950-ih. Njegovom pojavom započela je era masovnog transkontinentalnog i transatlantskog mlaznog putovanja, što je trajno promenilo globalni civilni avio-saobraćaj.

Let 843, sa 143 putnika i 10 članova posade, poleteo je sa Međunarodnog aerodroma San Francisko oko 14 časova po lokalnom vremenu, 28. juna 1965. godine, u nacionalnoj svesti srpskog naroda datum jednog od najvećih praznika – Vidovdan.

Nakon obavljenih provera pred poletanje, kapetan Čarls Kajms prepustio je kopilotu Fredu Mileru da obavi poletanje. U penjaju, na visini od oko 800 stopa (oko 250 metara), spoljašnji desni motor je eksplodirao, a njegovi delovi su probili rezervoar za gorivo i zapalili gorivo u njemu.

Eksplozija i požar doveli su do toga da deo krila, od motora do vrha – dužine nekih osam metara – zajedno sa oštećenim motorom, otpade od aviona. Kapetan Kajms tada je javio kontroli leta: "Ne znam da li mogu da ga zadržim u vazduhu ili ne".

Pilotima je pošlo za rukom da ugase požar, nakon čega su se uputili ka bazi Travis, koja se nalazi severno od San Franciska, na prinudno sletanje. Izbor mesta za sletanje bio je odličan: Travis AFB imala je pistu zavidne širine – skoro 100 m, uz dužinu od oko 3.300 m, kao i neophodne službe za vanredne situacije.

"Ako ne preživimo, možda će neko da pronađe snimak"

U međuvremenu, Vilijam Ričmond i njegova supruga kamerom su snimili spektakularne kadrove plamtećeg krila, koji su ubrzo obišli svet putem TV ekrana, duplerica u čuvenom magazinu LIFE, ali i ostali kao istorijsko svedočanstvo.

"Moja supruga je snimala poletanje, i baš kada smo hteli da sklonimo kameru, krilo se pretvorilo u plamen. Izgledalo je kao upaljač – samo odjednom bukne. Nastavila je da snima i dok je deo krila otpadao. Kapetan je ubrzao avion i tako ugasio vatru. Mislio sam da je gotovo kada je deo krila pao preda mnom, ali vatra se ipak ugasila. Neposredno pre sletanja plamen se opet pojavio, dim je kuljao, i bio sam uveren da je kraj. Ali kapetan je ponovo ubrzao i drugi put ugasio požar. Uradio je neverovatan posao – siguran sam da bez njega ne bismo preživeli", ispričao je Ričmond za KNBC News.

Na pitanje zašto su nastavili da snimaju, odgovorio je: „Pomislio sam da, ako ne preživimo, bar neko može da pronađe film i sazna šta se dogodilo“.

Posle 34 minuta od poletanja, sa spuštenim stajnim trapom uz pomoć pomoćnog (ručnog) sistema, Clipper Friendship bezbedno je sleteo u Travis. Sva 153 putnika i članova posade preživela su nepovređena.

Pored očigledne prisebnosti posade i veštine da reaguju na nepredviđene i izazovne situacije, to što je avion sleteo gotovo rutinski, uprkos gubitku skoro trećine krila i jednog motora, može se zahvaliti i specifičnoj konstrukciji Boeinga 707 i činjenici da je na preostalom delu krila ostalo dovoljno aerodinamičkih površina, ključnih za kontrolu i održavanje stabilnosti aviona – pre svega elerona.

Još drastičniji primer gubitka krila – i uspešnog sletanja – dogodio se izraelskom vojnom avionu F-15 1983. godine. Tokom vežbe, F-15 je doživeo sudar sa A-4 Skyhawk, pri čemu je potpuno izgubio desno krilo. Pilot je uspeo da stabilizuje avion i pređe 16 kilometara pre nego što je bezbedno sleteo.

Komadi aviona su padali svuda

Motor koji je otpao sa aviona pao je na krov stolarske radionice u San Brunu, malom mestu južno od San Franciska. U zgradi je bilo desetak radnika, motor ih je promašio za manje od pet metara. Prošao je kroz drvenu gredu ispod krova, razvalio betonski zid debljine 20 cm, oštetio opremu ispred radionice i zaustavio se na gomili zemlje.

Veliki deo krila pao je na ulicu Grand u Južnom San Francisku i zapalio travu. Deo dužine gotovo dva metra srušio se na groblje Holy Cross, a izgoreli komad izduvnika pogodio je stambenu četvrt u istom gradu. Čudesno, niko nije bio povređen.

I drugi avion doživeo udes

Pan Am je u bazu Travis poslao drugi Boeing 707 kako bi preuzeo putnike i nastavio let preko Pacifika. Međutim, taj avion je imao problem – prednji trap je popustio pri sletanju i avion je nosem udario o pistu.

Tek treći avion uspeo je bezbedno da sleti i preuzme putnike. Od 143 putnika sa originalnog leta, svi osim osmoro nastavili su put ka Havajima – na putovanju koje će pamtiti ceo život.

Istraga: Nesavesni ispektor

Tri dana pre nesreće, 25. juna, motor Pratt & Whitney JT3DB broj 4 bio je remontovan i radio bez problema 39 sati leta. Istraga je utvrdila da je uzrok eksplozije bila havarija diska turbine trećeg stepena, nastala zbog gubitka potrebnog razmaka između diska i unutrašnjeg zaptivnog prstena.

Za gubitak razmaka okrivljena je nepravilna ugradnja rotora turbine, upotreba pogrešnog alata i istrošeni delovi u procesu sklapanja motora. U izveštaju Odbora za civilno vazduhoplovstvo (Civil Aeronautics Board – CAB), preteče današnjeg NTSB, navedeno je da je inspektor potpisao završetak posla koji zapravo nije pregledao.

Avion popravljen i nastavio da leti

Avion N761PA, Boeing 707-321B, fabrički broj 18336, isporučen je Pan Am-u 13. juna 1962. godine. Nakon nesreće je popravljen i vraćen u saobraćaj. Povučen je iz upotrebe u decembru 1976, a zatim uskladišten u Majamiju na Floridi.

Pan Am ga je 10. marta 1977. prodao firmi Dolphin Aviation, Inc., koja ga je potom preprodala kompaniji Air Manila. Tokom narednih godina imao je više vlasnika, a 7. maja 1986. kupila ga je firma Boeing Military Airplane Company i koristila kao izvor rezervnih delova za program aviona cisterni KC-135E. Prema nekim informacijama, delovi trupa još uvek postoje u bazi Dejvis-Montan u Arizoni.

(Aero.rs)