Upoznajte Fantom 3500: Avion za koji tvrde da će promeniti budućnost poslovne avijacije
Američka kompanija Fleksdžet - Flexjet, jedan od najvećih operatera poslovnih aviona, potpisala je istorijski ugovor vredan milijarde dolara sa proizvođačem Oto Aerospejs, postavši prvi kupac revolucionarnog poslovnog aviona Fantom 3500.
Ova vest potvrđena je na prestižnom UP.Samitu posvećenom inovacijama u avijaciji, održanom u Bentonvilu, Arkanzas, poslednjeg vikenda u septembru.
Za Oto Aerospejs, nekada poznat kao Oto Aviejšn, ovo je prelomni trenutak: kompanija je obezbedila porudžbinu od čak 300 aviona, dok će Fleksjet postati i zvanični servisni partner za ovu letelicu.
Ekološko čudo: 60 odsto manja potrošnja goriva
Fantom 3500 je razvijen kao avion potpuno novog dizajna, oslonjen na decenije istraživanja u oblasti laminarnog strujanja – fizičkog fenomena koji omogućava da se vazduh kreće glatko preko površine, smanjujući otpor i turbulenciju, piše portal Aerotime.
Zahvaljujući ovakvom pristupu, Oto Aerospejs tvrdi da Phantom 3500 može da smanji potrošnju goriva i emisiju gasova za neverovatnih 60%, u poređenju sa standardnim poslovnim avionima iste klase. Time će direktno konkurisati modelima poput Embraer Praetor 500, Cessna Citation X i Bombardier Challenger 3500.
Avion bez prozora – kabina budućnosti
Najveća senzacija svakako je to što Fantoma 3500 nema prozore duž trupa. Iako zvuči radikalno, ovo je neophodno da bi se postigao efekat laminarnog strujanja. Putnici, međutim, neće ostati uskraćeni za pogled – unutrašnjost kabine biće opremljena specijalnim ekranima i dinamičnim osvetljenjem, stvarajući osećaj prostranosti i luksuza, a u nekim detaljima i nadmašujući klasične avione.
Dizajn Fantoma 3500 nastao je iz eksperimentalnog modela Selera 500L, upečatljivog aviona suzaste forme sa zadnjim propelerom, koji je Oto Aerospejs koristio između 2018. i 2021. godine za testiranje koncepta laminarnog strujanja.
Prvi let Fantoma 3500 planiran je za 2027. godinu, dok se sertifikacija i prve isporuke očekuju oko 2030. godine. Kompanija već ima podršku američke savezne države Floride, koja je u junu 2025. godine, tokom sajma vazduhoplovstva u Parizu ove godine obezbedila sredstva za izgradnju ogromnog proizvodnog pogona pored aerodroma Sesil u Džeksonvilu.
Flexjet u ekspanziji
Flexjet, deo OneSky grupe, upravlja flotom od oko 300 aviona svih klasa, od lakog Embraer Phenom 300 do luksuznog interkontinentalnog Gulfstream G700.
Ovo nije prvi veliki potez Flexjet-a u 2025. godini – ranije su potpisali ugovor vredan čak 7 milijardi dolara za 182 aviona kompanije Embraer (plus opcija za još 30), među kojima su modeli Phenom 300E, Praetor 500 i Praetor 600 (na slici).
(Aero.rs)