ICAO oštro osudio Rusiju i Severnu Koreju zbog ometanja GPS signala

Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: Shutterstock

Međunarodna organizacija za civilno vazduhoplovstvo (ICAO) usvojila je dve rezolucije kojima osuđuje Rusiju i Severnu Koreju zbog ponovljenog ometanja satelitske navigacije, ocenivši da te aktivnosti ugrožavaju bezbednost letenja i krše Čikašku konvenciju iz 1944. godine.

Na zatvaranju 42. zasedanja Skupštine ICAO u Montrealu 5. oktobra 2025. godine, usvojene su rezolucije koje predstavljaju jedno od najoštrijih upozorenja ove organizacije do sada upućenih državama optuženim za ometanje globalnih navigacionih satelitskih sistema (GNSS). ICAO je naveo da su ponovljeni slučajevi radiofrekventnih smetnji (RFI) koje potiču iz Ruske Federacije i Demokratske Narodne Republike Koreje „u direktnoj suprotnosti sa međunarodnim obavezama“ i pozvao obe države da odmah prekinu takve aktivnosti.

„Incidenti ometanja GNSS signala nastavljaju da se ponavljaju uprkos upozorenjima Saveta ICAO“, navodi se u saopštenju. „Svaki oblik ometanja ili lažiranja satelitskih podataka ugrožava bezbednost letova i narušava poverenje u globalni sistem vazdušne navigacije.“

Foto: Shutterstock

Smetnje širom Evrope: „Baltički ometač“ postaje ozbiljna pretnja

U obrazloženju rezolucije, ICAO posebno ističe Rusiju zbog destabilizacije navigacije u evropskom vazdušnom prostoru. Tokom poslednje dve godine, više država — uključujući Estoniju, Finsku, Letoniju, Litvaniju, Poljsku i Švedsku — prijavilo je gotovo svakodnevne GPS smetnje koje utiču na civilni saobraćaj iznad Baltika i Istočne Evrope.

Istraživači u Poljskoj i Finskoj navode da su izvor ovih signala vojne instalacije u Kalinjingradu i duž zapadne granice Rusije, gde su raspoređeni mobilni elektronski sistemi R-330Ž Žitel. Ti uređaji mogu da ometaju komunikacione i navigacione frekvencije od 100 MHz do 2 GHz, uključujući GPS, Galileo i BeiDou.

Sistematske aktivnosti ometanja u regionu dobile su i neformalni naziv „baltički ometač“ ili „mreža baltičkog ometanja“. U nekim slučajevima zabeleženo je i lažiranje GPS signala (tzv. spoofing), koje može uneti pogrešne podatke o poziciji u navigacione sisteme aviona, što je znatno opasnije od klasičnog jamminga.

Dodatnu pažnju javnosti izazvao je incident iz septembra 2025. godine, kada je avion sa predsednicom Evropske komisije Ursulom fon der Lajen, na letu ka Plovdivu u Bugarskoj, prijavio kvar GPS sistema tokom prilaza aerodromu. Iako je let bezbedno okončan, vlasti su potvrdile da je u pitanju bilo spoljašnje ometanje.

Foto: Shutterstock

Severna Koreja ometa i civilni i pomorski saobraćaj

ICAO je istovremeno osudio i Severnu Koreju zbog kontinuiranog ometanja navigacionih sistema u regionu Žutog mora i u zoni Incheon FIR. Prema podacima Južne Koreje, između oktobra 2024. i februara 2025. ometanja su pogodila više od 4.400 letova iz preko 20 zemalja, kao i stotine brodova.

Podaci pokazuju da su GPS smetnje bile aktivne 329 uzastopnih dana, a prijavljeno je i više incidenata u kojima su oboreni južnokorejski dronovi. Pjongjang do sada nije odgovorio na upozorenja ICAO, dok su odnosi na Korejskom poluostrvu i dalje izuzetno zategnuti.

Foto: Shutterstock

Diplomatski pritisak umesto sankcija

Iako ICAO nema mehanizme da sprovede prinudne mere, javna osuda predstavlja snažan oblik međunarodnog pritiska. Organizacija je ponovila da su GNSS sistemi ključni za bezbedan i efikasan saobraćaj i da radiofrekventni spektar mora ostati slobodan od štetnih smetnji.

ICAO je najavio da će nastaviti sa praćenjem situacije i jačanjem saradnje sa nacionalnim regulatorima, kako bi se istražili izvori ometanja i pružila podrška pogođenim državama. Cilj je očuvanje principa slobode od smetnji u GNSS prostoru i jačanje poverenja u globalnu vazdušnu navigaciju.

(Aero.rs)