Kazahstanci kupuju širokotrupne Boeing 777 i još 737 MAX: Razmatraju letove Beograd–Maroko

Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: Shutterstock

Kazahstanska avio-kompanija SCAT Airlines (DV) namerava da nabavi „verovatno sedam“ dugolinijskih širokotrupnih aviona Boeing 777, rekao je posle otvaranja linije Astana–Beograd za Aero.rs Vladimir Denisov, predsednik druge po veličini avio-kompanije u ovoj državi, najvećoj posle Rusije među svim državama nekadašnjeg SSSR.

Prema rečima prvog čoveka kompanije, očekuje se da ugovor bude potpisan na sajmu avijacije u Dubaiju, koji počinje 17. novembra.

Ukoliko se ozvaniči ova nabavka, biće to četvrti veliki ugovor američkog proizvođača za korisnike u Centralnoj Aziji. Podsetimo, tokom samita C5+1 održanog u Vašingtonu 6. novembra 2025. tri nacionalne aviokompanije iz Centralne Azije — Air Astana, Uzbekistan Airways i Somon Air — potpisale su ili potvrdile narudžbine novih Boeing aviona, o čemu je Aero.rs pisao.

U razgovoru za portal Aero.rs Denisov kaže da avio-kompanija ima u vlasništvu oko 70% aviona, dok je 30% u vlasništvu lesora, odnosno kompanija koje iznajmljuju vazduhoplove. Dalji program širenja SCAT Airlines predviđa „povećanje flote avionima nove generacije Boeing 737 MAX 8 i Boeing 737 MAX 9 na ukupno 50 vazduhoplova“, kao i nabavku „verovatno sedam aviona Boeing 777, uključujući i teretne verzije“, rekao je Denisov.

„U periodu 2027–2028. godine biće isporučeni dodatni vazduhoplovi, koji će takođe biti u vlasništvu naše kompanije. Takođe imamo i opciju za 11 vazduhoplova“, kaže predsednik SCAT Airlines. Avio-kompanija je naručila u novembru 2023. godine tokom sajma u Dubaiju sedam aviona Boeing 737 MAX 8, koji su trebalo da budu isporučeni u periodu od 2026. do 2027. godine.

SCAT Airlines počeo je ovog meseca sa direktnim letovima između Beograda i Astane, o čemu je Aero.rs pisao. Domaći mediji preneli su i da kazahstanska avio-kompanija razmatra uvođenje letova između Beograda i Maroka, „što predstavlja logičan nastavak leta Beograd–Astana“.

Kazahstanska delegacija imala je početkom novembra sastanak u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije, a prema ovim navodima jedna od tema bila je upravo peta sloboda, odnosno mogućnost da SCAT Airlines prevozi putnike između dve strane zemlje, u ovom slučaju Srbije i Maroka.

Foto: SKY Partner

SCAT Airlines je druga po veličini avio-kompanija iz Kazahstana sa sedištem na međunarodnom aerodromu u Šimkentu. Osnovana je 1997. godine i obavlja letove ka svim većim gradovima Kazahstana, kao i destinacijama u okolnim državama.

Glavna baza je Šimkent, a čvorišta Aktau, Nursultan Nazarbajev i Almati. Naziv kompanije potiče od skraćenice Special Cargo Air Transport, iako danas prvenstveno obavlja putničke letove. SCAT je osnivač čarter-brenda Sunday Airlines, pod čijim imenom leti deo širokotrupnih aviona.

Kompanija je 2018. nabavila prvi Boeing 737 MAX 8 u postsovjetskom regionu i iste godine postala punopravni član IATA. Tokom globalne zabrane 737 MAX, i Kazahstan je zaustavio korišćenje tog tipa aviona, a SCAT je 2021. postao prva avio-kompanija van Severne Amerike koja je vratila ovaj tip u komercijalni saobraćaj.

Okosnicu flote čini 24 aviona Boeing 737, od čega četiri starijih Classic varijanti (-300 i -500) i 20 NG / MAX, odnosno -700, -800, -8MAX i -9MAX. Od drugih tipova avio-kompanija raspolaže sa dva Boeing 757-200, jednim Boeing 767-300, kao i dva preostala regionalna Bombardier CRJ200.

Foto: Shutterstock

SCAT Airlines najavio je da od 21. decembra počinje da obavlja letove između Praga (PRG) i San-je u Kini (SYX), sa tehničkim sletanjem za dopunu goriva u Biškeku, Kirgistan (BSZ ), avionom Boeing 737 MAX 9 sa 213 sedišta u potpuno ekonomskoj konfiguraciji.

Let u ukupnoj dužini od 8830 km trajaće 14 sati i 15 minuta ka zapadu i 12 sati i 40 minuta ka istoku (blok sati) i biće najduža redovna linija na svetu koju obavlja uskotrupni Boeing 737.

(Aero.rs)