Neobičan incident iznad Atlantika: United airlines preusmerio let zbog zaglavljenog laptopa

Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: Wikipedia

Let UA925 avio-kompanije Junajted erlajns (United Airlines) morao je 19. novembra 2025. da prekine put iz Londona ka Vašingtonu i skrene ka Dablinu zbog naizgled banalnog, ali potencijalno opasnog incidenta. Laptop putnika u poslovnoj klasi skliznuo je između naslona za ruke i bočnog zida kabine na Boingu 767 i ostao zaglavljen na mestu do kojeg posada nije mogla da dođe tokom leta.

Prema dostupnim podacima, laptop je skliznuo u uski prostor u kojem mu se nije moglo prići niti ga je bilo moguće videti, pa je posada procenila da postoji rizik od pregrevanja litijum-jonske baterije. S obzirom na to da se avion nalazio na transatlantskoj ruti, odluka je doneta brzo – let je preusmeren ka najbližem pogodnom aerodromu, što je u ovom slučaju bio Dablin.

Foto: Flightradar24

Avion je sleteo bezbedno, a tehničke ekipe su izvadile uređaj i pregledale mehanizam sedišta. Nakon kontrole, let je nastavljen iste noći i stigao u Vašington sa oko pet sati zakašnjenja, pokazuju podaci sa Flightradar24.

Business Insider navodi da je ACARS poruka upućena dispečerima jasno ukazivala da je uređaj zaglavljen „između sedišta i bočnog zida”, što je situaciju činilo posebno rizičnom. Iz Junajted erlajnsa su potvrdili da je preusmeravanje izvedeno „iz predostrožnosti” jer posada nije mogla da proceni stanje baterije niti da vizuelno proveri da li se uređaj pregreva.

Litijum-jonske baterije, kakve se nalaze u laptopovima, telefonima i eksternim punjačima, mogu da uđu u stanje termičkog rasplamsavanja ako se oštete, saviju ili nađu pod pritiskom. Zbog toga posade ne pokušavaju agresivno da pomeraju sedišta kako ne bi izazvale oštećenje baterije.

Serija sličnih događaja

Shutterstock/Fasttailwind

Pre samo nekoliko nedelja, sredinom oktobra, još jedan Boing 767 Junajted erlajnsa na letu UA126 iz Vašingtona prema Rimu morao je da se vrati u polazni aerodrom kada je uključen laptop putnika skliznuo u otvor u unutrašnjoj oplati kabine i završio u donjem delu trupa ili prostoru za prtljag. Pilot je tada saopštio kontroli letenja da posada „ne zna u kakvom je stanju uređaj, ne može da mu priđe i ne može da ga vidi”, pa je povratak bio jedino rešenje.

Samo nekoliko dana ranije, baterija u torbi putnika na jednom letu avio-kompanije SAS zapalila se tokom ukrcavanja u Oslu. Osam osoba zatražilo je medicinsku pomoć zbog udisanja dima, što je dodatno skrenulo pažnju na rastući broj incidenata sa litijum-jonskim baterijama u kabini.

Rastući izazov za avio-kompanije

Foto: Shutterstock

Ovi događaji ukazuju na sve ozbiljniji problem u savremenoj avijaciji – male elektronske uređaje koji se lako zaglave u mehanizmima sedišta i nose rizik od pregrevanja na dugim letovima. Na širokotrupnim avionima, posebno u poslovnoj klasi, složeni sistemi za podešavanje sedišta imaju uske prostore u koje telefoni i laptopovi mogu lako da skliznu.

Kako su alternative za sletanje ograničene tokom dugih letova iznad okeana, posade sve češće odlučuju da prekinu let čim procene da se rizik ne može kontrolisati. Iako takve odluke koštaju avio-kompanije vreme i novac, prioritet je jasan – bezbednost putnika i sprečavanje potencijalnog požara u kabini.

Regulatori i avio-kompanije već procenjuju načine da unaprede kabinsku opremu i smanje otvore u koje uređaji mogu da upadnu, a posade prolaze dodatnu obuku za postupanje u incidentima koji uključuju litijum-jonske baterije. Putnicima se savetuje da svoje uređaje drže na sigurnom mestu, da ne guraju elektroniku u uske prostore i da odmah obaveste posadu ako im uređaj nestane iz vidokruga.

(Aero.rs)