JetZero Pathfinder dobio dozvolu FAA za ispitivanja u letu: Da li je na pomolu revolucija putničke avijacije

Vreme čitanja: oko 3 min.

Kompanija JetZero iz Long Biča objavila je da je njen model Pathfinder dobio sertifikat FAA na osnovu kog kompanija može da krene u probne letove

U poslednjih 60 godina osnovni dizajn komercijalnih aviona nije se mnogo promenio: moderni putnički avioni imaju isti oblik kao oni pravljeni u drugoj polovini XX veka. Ali, uskoro se ovo može promeniti.

Komercijalno vazduhoplovstvo - bez obzira na to da li se radi o putničkim ili kargo avionima - prioritet daje bezbednosti, favorizujući proverena rešenja. Svi imaju cevasti trup - i krila, sa manjom ili većom strelom (zakošenjem) unazad. Po svemu sudeći - sve je bliže vreme kada ovaj trend može da bude promeni.

Kompanija JetZero iz Long Biča objavila je da je model njenog Pathfindera - aviona koji predstavlja mešavinu klasičnog vazduhoplova i letećeg krila - u razmeri 1:8 dobio sertifikat Federalne uprave za vazduhoplovstvo (Federal Aviation Administration - FAA) na osnovu kog kompanija može da krene u probne letove.

Koncept Blended Wing (Blended Wing Body - BWB) ima sličnosti sa dizajnom letećeg krila koji se koristi kod vojnih aviona poput bombardera B-2, ali novo rešenje krila ima znatno više volumena u srednjem delu.

I Boing i Airbus eksperimentišu sa ovom idejom, ali je sa upravo dobijenim sertifikatom od strane FAA, JetZero prišao korak bliže ambicioznom cilju  da do 2030. stavi u upotrebu Blended Wing avion.

Jedan od osnivača i izvršni direktor kompanije JetZero, Tom O'Leary, izjavio je da ovaj tip aviona "može smanjiti potrošnju goriva i emisije CO2 za 50%", prenosi CNN.

Ovaj koncept star je gotovo čitav vek: najraniji pokušaji izgradnje aviona sa ovakvim dizajnom datiraju iz kasnih 1920-ih godina u Nemačkoj. Američki dizajner i industrijalac Džek Nortrop 1947. godine stvorio je dizajn mlaznog aviona sa letećim krilom, što je inspirisalo B-2 bombarder 1990-ih godina.

Kao svojevrsna hibridna varijacija između letećeg krila i tradicionalnog "cevi sa krilima", ovakvo krilo omogućava celom vazduhoplovu da proizvodi uzgon, minimizirajući otpor.

NASA navodi da ovaj oblik "pomaže povećanju ekonomske isplativosti goriva i omogućava veće raspoložive korisne površine za teret ili putnike u centralnom delu trupa aviona."

BWB je NASA testirala putem svog eksperimentalnog aviona, X-48. Tokom oko 120 testnih letova između 2007. i 2012. godine, dva bezposadna, daljinski upravljana X-48 demonstrirala su izvodljivost koncepta.

"Avion ovog tipa imao bi raspon krila malo veći od Boinga 747 i mogao bi da operiše sa postojećih aerodromskih terminala", navodi NASA, dodajući da bi avion takođe "težio manje, proizvodio manje buke i emisija, i koštao manje u eksploataciji od jednako naprednih konvencionalnih transportnih aviona".

Ako je tako efikasan, zašto još nije pokrenuta proizvodnja ovih aviona? CNN citira prvog čoveka kompanije JetZero, koji objašnjava da "klasični avion razdvaja opterećenja na opterećenje pritiska na cevi, i opterećenja savijanja na krilima, dok koncept Blended Wing ih u osnovi spaja".

"Tek sada, sa kompozitnim materijalima koji su i lagani i jaki to možemo da uradimo na pravi način", dodaje O'Leary, koji precizira da će unutrašnjost aviona biti mnogo drugačija u odnosu na današnje širokotrupne avione.

JetZero želi istovremeno da razvije tri varijante: putnički avion sa preko 200 sedišta, teretni avion i avion za snabdevanje gorivom.Prošle godine Američko ratno vazduhoplovstvo (United States Air Force - USAF) dodelilo je kompaniji 235 miliona dolara za razvoj punog demonstratora i potvrdu performansi koncepta ovakvog krila.

(Aero.rs)