Avioni koji mogu sami da slete ako se pilotu nešto desi: Predstavljena nova generacija Cessna Citation

Vreme čitanja: oko 3 min.

Ovaj sistem automatski preuzima kontrolu nad avionom u slučaju nesposobnosti pilota omogućavajući mu da se automatski spusti na najbližu pistu

Foto: Uroš Podlogar / Textron Aviation

Textron Aviation, proizvođač aviona čuvenih imena Beechcraft i Cessna predstavio je novu generaciju poslovnih aviona iz porodice Cessna Citation, najpopularnije i najbrojnije porodice ove vrste vazduhoplova na svetu.

Zvanična najava tri nova modela nimalo slučajno došla je dan pred početak velike konvencije i sajma aviona 2024 NBAA Business Aviation Convention & Exhibition u Las Vegasu.

Cessna Citation M2 Gen3, CJ3 Gen3 i CJ4 Gen3 donose inovacije poput, kako navode u Textronu “revolucionarne Garmin Emergency Autoland tehnologije”, koja će biti ugrađena u sve tri nove letelice. Pored toga, CJ4 Gen3 će sadržavati najmoderniji Garmin G3000 PRIME paket avionike, koji omogućava “intuitivniju i jednostavnu kontrolu za pilote”.

Očekuje se da će CJ4 Gen3 ući u službu 2026. godine, dok će M2 Gen3 i CJ3 Gen3 biti dostupni 2027. godine.

Foto: Uroš Podlogar / Textron Aviation

Na NBAA konvenciji posetioci su imali priliku da vide maketu CJ3 Gen3 i kokpit CJ4 Gen3. Ova otkrića predstavljaju značajan korak u razvoju avijacije, pružajući pilotima nove alate za unapređenje bezbednosti i efikasnosti leta.

Predsednik i izvršni direktor kompanije, Ron Draper, kaže da je cilj novih aviona “da nastave legendarno nasleđe Cessna Citation brenda, uz istovremeno uvođenje naprednih tehnologija”.

Uvođenjem Garmin Emergency Autoland sistema, Cessna Citation avioni “pružaju dodatnu sigurnost i mir pilotima i putnicima”, navode u Textronu. Ovaj sistem automatski preuzima kontrolu nad avionom u slučaju nesposobnosti pilota, omogućavajući mu da se automatski spusti na najbližu pistu, dok informiše kontrolu letenja o situaciji. Sistem je već duže vreme u razvoju i do sada je korišćen, odnosno sertifikovan za upotrebu na manjim avionima poput Beech King Air 200, Piper M600, Cirrus Vision Jet i Socata/Daher TBM 940 i TBM 960.

Sistem može biti aktiviran automatski u slučaju da pilot ne reaguje tokom dužeg vremenskog perioda ili od strane putnika u slučaju nesposobnosti pilota bilo iz kog razloga.

Kada se aktivira, sistem automatski bira odgovarajući aerodrom za preusmeravanje i zatim usmerava avion prema tom aerodromu. Istovremeno, transponder će emitovati signal (tzv. squawk 7700) ali će i komunicirati tj emitovati preko glasovne radio komunikacije (na COMM 1 i na emergency frekvenci 121.500 MHz) informaciju o tome šta avion radi, odnosno namerava da radi. Kao i kad upravlja pilot, autoland tokom prilaza podešava konfiguraciju za sletanje, odnosno izvaljuje zakrilca i predkrilca i stajni trap, a u većini modela, kada avion stane na pisti, može isključiti i motore.

CEO Textron Aviation smatra da Emergency Autoland sistem „ne samo da pruža napredak u automatizovanim mogućnostima letenja, već i značajno poboljšava sigurnost i mir putnika i pilota“.

Foto: Uroš Podlogar / Textron Aviation

Proizvođač ističe da “se fokusira na povratne informacije od vlasnika i operatera prilikom dizajniranja novih modela”. Inovacije u najnovijoj generaciji Cessna Citation aviona uključuju i Runway Occupancy Awareness i Advanced 3D SafeTaxi, pružajući bolju vidljivost na pisti i olakšavajući navigaciju aerodromima. Poboljšana akustična izolacija kabine, redizajnirani vingleti, novo osvetljenje u kokpitu i unapređene litijum-jonske baterije “koje pružaju bolju pouzdanost i efikasnost, posebno u hladnim uslovima”.

Cessna Citation CJ4 Gen3 biće najveći Citation avion u segmentu lakih poslovnih aviona i očekuje se da će imati maksimalni dolet od 4.000 km sa do 11 putnika.

Cessna Citation CJ3 Gen3 ima dodatnih 4,5 inča (11.5 cm) prostora za noge za pilote, maksimalni dolet od 3780 km, mesta za do 10 putnika standardno uz “prilagodljiv, luksuzan prostor sa sadržajima uključujući okretna sedišta, RGB ambijentalno osvetljenje i moderne opcije povezivanja, kao i prirodno osvetljenu toaletnu kabinu”, navodi proizvođač.

Najmanji od tri aviona, Cessna Citation M2 Gen3, se može pohvaliti maksimalnim doletom od 2870 km i kapacitetom za sedenje za do osam putnika.

Sva tri nova modela su trenutno u razvoju, Textron očekuje da Cessna Citation CJ4 Gen3 uđe u upotrebu 2026. godine, dok će CJ3 Gen3 i M2 Gen3 biti dostupni 2027. godine.

(Aero.rs)