• 0

Vreme čitanja: oko 4 min.

Cessna: Priča o neverovatnim avionima i jednom isto tako neverovatnom konju

Vreme čitanja: oko 4 min.

Nemojte da vas zbuni naslov, jer zaista postoji neraskidiva veza između jednog proizvođača letelica i jednog vranca šampiona

  • 0
Cesna Foto: Profimedia

Kada je 15. septembra 1969. godine na svoj prvi probni let krenuo prototip aviona Cessna Citation I, počela je posebna era u biznis segmentu civilne avijacije.

Cessna Citation ušla je u upotrebu 1972. godine. Od tada do danas isporučeno je više od 8.000 vazduhoplova ovog tipa koji su zabeležili više od 41 milion sati leta.

KRATKA LISTA MODELA

Cesna Citation I proizvođena je do 1985. godine. Iz nje je razvijena Cesna Citation II Bravo (proizvođena od 1978 do 2006). Kasnije je iz proizvodnih pogona Cesne izašlo više modela: Najpre Citation V u varijantama Ultra i Encore (od 1989 do 2011) kao i Citation Jet od 1993.

bizjet Salinger Igor

Modeli Cesne pod imenom Citation III, VI i VII isporučivani su od 1983. do 2000. Njihov tip i oblik rezervoara korišćen je na modelima Citation X i X+ koji su pravljeni od 1996. do 2018. Istu sudbinu imali su i modeli Sovereign (od 2004. do 2021.) i Excel (od 1998.).

U porodici Cesne Citation izdvaja se i Mustang - laki mlazni avion (na slici dole) koji je proizvođen od 2006 do 2017.

Cessna Citation Mustang Foto: Shutterstock

Trenutno Cessna proizvodi šest tipova Citationa sa oznakom 525: M2, CJ 3+, CJ 4, XLS, Latitude i na kraju 525 Citation Longitude.

Vazduhoplovi Cessna Citation zajedno sa Bombardierovim biznis džetovima, Falkonima proizvedenim u fabrici Dassault, kao i avionima Embraer i Gulfstream Aerospace su među najpopularnijim letelicama među poslovnim ljudima.

ZAŠTO CITATION?

Ako niste znali, ova porodica vazduhoplova dobila je ime - po konju!

Krajem 60-tih godina prošlog veka, Cessna je privodila kraju konstruisanje i proizvodnju svog prvog mlaznog aviona za poslovne ljude. Ovi avioni su isprva bili namenjeni trci na tržištu mlazno-elisnih aviona. Avion koji je Cessna pripremala za utakmicu nosio je naziv FanJet 500. Pokretali su ga Pratt & Whitney motori iz serije JD15D, koji su bili poznati kao pouzdani, laki za održavanje, kao stvoreni za razne kratke uzletno-sletne staze.

Cessna Citation I Foto: Wikipedia/Jonathan Payne from Ayr, United Kingdom

Prvi čovek u kompaniji Cessna, Dvejn Valas, bio je zaljubljenik u konjske trke i imao je u vlasništvu nekoliko konja. Najvažniji i najbolji bio je konj Citation, koji je pobedom na stazi Belmont Stakes 1948. postao osmi galoper osvajač Trostruke krune (tri najjače trke u SAD) i jedan od najboljih konja u istoriji ovog sporta.

Ovaj rasni vranac je po završetku trkačke karijere služio kao pastuv na farmi Kalumet, a 1959. je uvršten u Nacionalni muzej trkanja i Galeriju slavnih. Citation je uginuo 1970. u znak sećanja na njega, Dvejn Valas rešio je da promeni ime aviona: tako se umesto letelice Cessna FanJet 500 pojavila - Cessna Citation.

Konj Citation po kom je Cessna dobila ime Foto: Wikipedia/Unknown author - Gooreen collection

KAKO JE ROĐENA CESSNA?

Sve je počelo pre 112 godina, kada je u Kanzasu farmer po imenu Klajd Cesna napravio svoj avion i leteo u njemu.

Klajd je bio prvi koji je to učinio na području između Misisipija i Velikih planina. Posvetio se u potpunosti tom biznisu i na poljima soli u Enidu (Oklahoma, SAD) je testirao veliki broj drveno-platnenih letelica. Kad su bankari u Enidu odbili da mu daju kredit kako bi nastavio razvoj vazduhoplovnog biznisa, preselio se u Vičitu.

Klajd Cesna Foto: Wikipedia/Textron

Kada su Klajd Cesna i Viktor Rus postali partneri u avionskoj kompaniji Cessna-Roos 1927. godine, u istoriji je zabeleženo da je to bilo jedno od najkraćih poslovnih partnerstava: samo mesec dana po osnivanju kompanije Rus odlučuje da se povuče iz kompanije i proda svoj udeo Klajdu. Brzo potom, Cesna menja ime kompanije jednostavno izbacivši ime svog bivšeg poslovnog partnera.

Prvi model ovog proizvođača koji je mogao da odgovori na velike zahteve tržišta, Cessna DC 6 (na slici dole) predstavljen je 25. oktobra 1929. - onog dana kada se srušila američka berza. Tri godine kasnije, kompanija Cesna je zatvorena zbog Velike depresije, ali je već 1933 predstavljen avion Cessna CR 3, koji je pobedio u američkoj avionskoj trci u Čikagu i postavio brzinski rekord od 381 km/h u kategoriji motora slabijih od 8.200 kubnih santimetara.

Cessna DC-6 Foto: Wikipedia/San Diego Air & Space Museum

ULAZAK ROĐAKA I ZLATNE GODINE

Nećaci osnivača kompanije, braća Dvejn i Dvajt Valas kupili su kompaniju od Cesne 1934. Ponovo su je otvorili i počeli proizvodnju aviona. Ovaj potez će se kasnije pokazati globalno uspešnim.

Cessna je godinu dana pre ulaska SAD u Drugi svetski rat dobila ugovor sa američkom vojskom da napravi 33 posebno opremljena aviona Cessna T 50, njihov prvi dvomotorni model poznat i pod imenom Bobcat (ris).

Cessna T 50 Bobcat Foto: Wikipedia/Armchair Aviator's

U drugoj polovini godine dolazi još jedan, znatno veći posao za Kanadsko vazduhoplovstvo (Royal Canadian Air Force): oni su poručili 180 aviona ovog tipa.

Cessna se vratila komercijalnoj proizvodnji 1946, godinu dana nakon rata i ukidanja restrikcija ratne proizvodnje.

Cessna 140 Foto: Wikipedia/Huhu Uet - Own work

Na tržište su tokom te godine izbacili dva modela aviona: 120 i 140. Predstavili su nove, potpuno metalne avione koji su pravljeni serijski, na fabričkim trakama, a ne ručno, kao što se to radilo pre rata.

Model 140 (na slici gore) bio je toliko dobar da ga je udruženje instruktora letenja SAD (US Flight Instructors Association) proglasilo najboljim avionom godine 1948.

Prvi (i jedini) helikopter proizveden u Cessni bio je Cessna CH-1, koji je dobio sertifikat 1955.

Cessna 172 Salinger Igor

Kompanija je godinu dana kasnije predstavila avion Cessna 172, koji je do danas napravljen u više od 44.000 primeraka.

Gde je Cessna danas? Još 1985. je prešla iz ruku braće Valas u vlasništvo korporacije General Dynamics. Korporacija Textron kupila je Cessnu od General Dynamicsa.

(Aero.rs)

Video: Prince Aviation Open Day 2023, aerodrom Ečka

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>