Od šljivovice do MiG-29: Aero MIND 2025, festival avijacije u srcu Šumadije
Aerodrom MIND pored Kragujevca, otvoren pre dve godine, prošle subote (14. jun) bio je domaćin svojevrsnog praznika vazduhoplovstva: Aero MIND 2025 događaj bio je kombinacija aeromitinga sa letačkim prikazima i izloženim vazduhoplovima na zemlji – na najveće oduševljenje mlađeg dela publike – i fly in događaja; okupljanja korisnika i vlasnika aviona, pilotskih škola, servisa, vazduhoplovnog, ali i ne-vazduhoplovnog biznisa, institucija, bivših i sadašnjih pripadnika Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane – ukratko, branše.
Aero MIND 2025 do sada je najveća ovogodišnja vazduhoplovna manifestacija u Srbiji i sve su šanse da će tako i ostati, barem prema najavama - izuzimajući možda vazduhoplovnu komponentu “najveće vojne parade u istoriji Zapadnog Balkana” koja je najavljena za septembar; naravno fokus je tu na celokupnom državnom bezbednosnom sistemu, a ne na avijaciji kao takvoj. Tokom celog dana više od pedeset aviona, jedrilica, žirokoptera i helikoptera bilo je na aerodromu ili iznad njega.
Domaćin i organizator MIND Aviation, najmlađi deo kompanije MIND Group (Milanović Industries Group) iz Kragujevca, naveo je da je događaj imao za cilj da približi avijaciju široj publici i dodatno promoviše Šumadiju kao idealnu destinaciju za razvoj vazduhoplovnog sporta, a podržan je od strane Grada Kragujevca, Udruženja Mihailo Petrović, Gradske turističke organizacije i tamošnjeg Doma omladine.
Događaj je iskorišćen i da zvanično bude otvoren sezonski granični prelaz za međunarodni vazdušni saobraćaj. Kako je Aero.rs pisao, ovaj prelaz biće otvoren od 7 do 19 časova sve do 31. oktobra i omogućavaće ubrzan i efikasan međunarodni protok putnika.
Prvi srpski pilot Mihajlo Petrović, rođeni Šumadinac, očigledno je poslužio i kao inspiracija za nadasve simpatično dizajniranu maskotu Aero MIND 2025, pilota Mikija u dvokrilnom aviona sa kožnom kapom i naočarima i karakterističnim brkovima kakve je imao Petrović.
Pre otvaranja aeromitinga, u znak počasti prema nosiocu pilotske dozvole pod rednim brojem 1, njegovo rodno mesto, selo Vlakče, nadleteo je pilot Aleksandar Unčanin avionom Cessna 172 – slučajno ili ne, poklopilo se da je datum održavanja Aero MIND 2025 upravo na 141. godišnjicu rođenja prvog srpskog pilota.
Letački prikaz započeo je - već tradicionalno na aeromitinzima - intoniranjem državne himne i skokom padobranaca koji su nosili zastave Republike Srbije, grada Kragujevca i MIND Aviation. Oni su iskočili iz aviona Utva-66 kojim je upravljao Mirko Anžel, jedno od legendarnih imena vazduhoplovstva Jugoslavije i Srbije.
Po doskoku padobranaca, usledio je prikaz ultralakog aviona domaće proizvodnje SILA 450. Za komandama je bio Milorad Matić – Mago, još jedno dobro poznato ime u vazduhoplovstvu, proizvođač ovih popularnih letilica iz Kraljeva, odnosno kompanije Aero East, koji opisuje avion sledećim rečima: “pristupačan metalni avion, elegantan, pouzdan, brz, stabilan, udoban i atraktivan”.
Posle SILE 450, nebo iznad aerodroma je “preuzela” Cessna 172 iz flote MIND Aviation (YU-MKG). Ovaj vazduhoplov je jedan od sinonima za letenje i pilotske škole na zapadnoj hemisferi. Nije predviđen za akrobacije, ali je pilot Aleksandar Unčanin svoj nastup učinio najatraktivnijim mogućim, nizom oštrih zaokreta oko mesta gde su bili gosti i posetioci.
Slično se može reći i za prikaz amfibijskog aviona Cessna TU206 iz kompanije GAS Aviation, čiji gabariti i plovci očigledno nisu uticali na priličnu agilnost koju je demonstrirao pilot Željko Ivošević. Podsetimo, GAS Aviation je prva firma iz Srbije koja je dobila dozvolu (AOC) za komercijalno obavljanje amfibijskih letova, o čemu je Aero.rs pisao.
Njegov kolega iz iste kompanije Saša Antović prikazao je avion Cessna 185 Skywagon, šestosed koji se – bar na ovim prostorima – često koristi za izbacivanje padobranaca.
Onima koji prate vazduhoplovstvo dobro je poznat dvojac iz Aero Kluba Ćuprija, Dejan Beda i Miloš Stojković, koji je takođe nastupio sa domaćim avionima SILA 450C. Inače, Beda je pilot-oficir RViPVO i “u svoje radno vreme”, pored obavljanja komandnih dužnosti, leti lovački avion MiG-29. Poređenja radi, MiG-29 je nekih 35 puta teži od ultralake SILE 450 i ima potisak i do 160 kN sa dodatnim sagorevanjem - za razliku od SILA 450C koji pogoni Rotax motor snage 75 kW ili tek nešto više od 100 konjskih snaga!
Priliku da nastupe pred šumadijskom publikom imali su i padobranci iz Aero kluba Skoplje iz Severne Makedonije, a po mnogima jedan od boljih prikaza imao je i Radenko Tutnjević na žirokopteru MTO Sport. Ova letilica je inače svojevrsan hibrid aviona i helikoptera (iako se može nazvati i istorijskom prethodnicom helikoptera); za kretanje koristi potisnu elisu, a održavanje u vazduhu, odnosno silu uzgona, mu obezbeđuje motor sa potisnom elisom.
Na Aero MIND 2025 ubedljivo su bile najbrojnije ultralake i sportske letilice, ali verovatno najviše pažnje izazvali su helikopteri Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Vojske Srbije na zemlji i borbeni avioni MiG-29 u vazduhu. Dva lovca MiG-29 doletela su, sudeći po podvešenim raketama R-60 ispod krila, iz stalno zadejstvovanih snaga za kontrolu i zaštitu vazdušnog prostora – narodski rečeno, dežurne pare.
Avioni iz 101. lovačke avijacijske eskadrile Vitezovi pojavili su se iz pravca jugoistoka u uvek efikasnom i zaglušujućem brišućem letu, a zatim su nastavili paranje neba, demonstrirajući blisku (manevarsku) vazdušnu borbu. Istini za volju, u modernim sukobima i sa savremenim naoružanjem toga više skoro i da nema, ali da je efektno posmatrati jurnjavu “moćnih mašina” po nebu – jeste!
Mališane su na zemlji najviše oduševili izloženi helikopteri, jer su u njih mogli da uđu, da probaju pilotske kacige, fotografišu se sa pilotima (i jednom pilotkinjom) i letačima mehaničarima.
Helikopterska jedinica MUP Srbije poslala je na Aero MIND Kamov Ka-32, “zvezdu” brojnih akcija gašenja požara, dok se RViPVO predstavilo sa najnovijim i najstarijim što ima: dva Airbus Helicopters H145M (novije varijante D3) iz sastava 890. mešovite helikopterske eskadrile Pegazi iz Batajnice i jednim Mi-8 iz 119. mešovite helikopterske eskadrile Zmajevi iz Niša.
Helikopteri su na odlasku napravili nekoliko preleta pred publikom, pa je i to vešto uklopljeno u program manifestacije.
Do kraja zvaničnog dela programa iznad publike (ali i ispod, o tome nešto kasnije) mogli su da se vide letovi motorne jedrilice Falke iz AK Trstenik, aviona Citabria, jedrilice Blanik, ultralakog ali veoma okretnog Pipistrel Alpha Trainer – sa Francom Hudomalom za komandama.
Leteo je i Pilatus PC-12NG, najveći avion koji je do sada sleteo na aerodrom MIND. Neka vas propeler ne zavara: u pitanju je ozbiljan i luksuzan poslovni avion sa osam udobnih sedišta, kabinom pod pritiskom i doletom od skoro 3500 km, izgleda i performansi kojih se ne bi stideli ni neki biz jetovi.
Na zemlji, Aero MIND 2025 imao je tri celine: sa severne strane piste, u hangaru, bio je prostor za učesnike i goste i oko njega brojčano impozantna stajanka aviona, žirokoptera i jedrilica. Pored onih koji su navedeni da su učestvovali u prikazima, sa letilišta 13. maj pored Zemun polja došlo je šest ultralakih aviona i dva žirokoptera, sa Vojke pet aviona uključujući “celokupni program” Alpi Aviation, odnosno Pioneer P-200, P-300 Grifon i P-400, bilo je gostiju iz Severne Makedonije, Bosne i Hercegovine, Austrije…
Privatna avio-kompanija Prince Aviation predstavila je svoju školu letenja sa četiri aviona proizvođača Tecnam: dva dvoseda P2008, jednim dvomotornim P2006T i P2010 Gran Lusso, nabavljenim prošle godine na sajmu u Fridrihshafenu, o čemu je Aero.rs tada pisao.
Publika – koju je prema rečima organizatora činilo više od 5.000 ljudi, žena i dece - bila je smeštena na nadvišenju koje gleda na drugu polovinu piste: skoro pa idealnoj poziciji za posmatranje poletanja i brišućih letova, od kojih su se neki odvijali bukvalno ispod očiju gledalaca.
Ovde je bila smeštena i glavna bina za veoma nadahnute izvođače muzičkog programa, “rest area” simpatično napravljena od suncobrana, bala sena i klupa, kao i štandovi Turističke organizacije Kragujevca, proizvođača rakije, kompanija – naravno, bio je tu i Zastava 750 Fića kao svojevrsni simbol grada.
Treća celina bila je helikopterski “landing zone” za gore pomenuta četiri helikoptera, koja je po njihovom sletanju i do poletanja bila takođe dostupna posetiocima.
MIND Aviation je organizovanjem ovog događaja još jednom potvrdio svoju nameru da spoji Kragujevac i avijaciju – ne samo u smislu biznisa i povezanosti, već i da uvede vazduhoplovstvo kao kulturološki i sportski identitet Šumadije.
Aero MIND 2025 je uspeo da objedini široku – sa naglaskom na najmlađu – publiku sa namerom da je ne samo zabavi, nego joj i približi vazduhoplovstvo, ali i skoro sve one koji su u Srbiji povezani sa strukom, barem u segmentu koji nazivamo opštom avijacijom.
Među gostima su viđena što formalno u uniformi, što neformalno u civilu, tri aktivna i nekoliko penzionisanih generala RViPVO, uključujući i nedavno postavljenog komandanta. Bili su tu i direktorka Direktorata civilnog vazduhoplovstva, vlasnici pilotskih škola i MRO organizacija, proizvođači letelica i opreme ili njihovi zastupnici, brojni sadašnji, bivši (ako takva kategorija uopšte postoji) i budući piloti.
Preterano bi bilo reći da je u pitanju šumadijska varijanta čuvene EAA konvencije u Oskošu ili sajma Aero u Fridrihshafenu, ali je opšti utisak da MIND Group – i pre svega njen vlasnik i direktor koji ističe da je i sam pilot – ima ambicije da Kragujevac, metaforično rečeno, “ucrta na vazduhoplovne mape”, a u svoj poslovni portfolio pored šinskih vozila doda i avijaciju.
(Aero.rs)