Roadrunner: Lovac na dronove i avione koji liči na raketu ali može da leti više puta
Letilica koju je razvio Anduril je mlazni vazduhoplov nalik raketi koji može da se vrati na polaznu tačku kako bi se dopunila i ponovo upotrebila
Nova letelica koja bi mogla da se iskoristi kao jeftina zamena za skupe protivvazdušne sisteme zove se Roadrunner.
Ovaj termin na prostorima Balkana poznat pre svega po crtanom filmu (o ptici trkačici, lat Geococcyx, op.aut.), ali radi se o potencijalno ozbiljnom vazduhoplovu koji ima visok stepen modularnosti i autonomije u letu.
Roadrunner i militarizovana varijanta Roadrunner M proizvođača Anduril je zapravo vazduhoplov nalik raketi koji može da se vrati na polaznu tačku kako bi se dopunila gorivom i ponovo upotrebila, ukoliko, naravno, u prethodnoj misiji nije detonirana.
Koncept upotrebe je da se letilica lansira prema očekujućoj pretnji ili pretnjama, kruži (tzv. loitering) u zoni čekajući da pronađe ili joj bude dodeljen cilj i dejstvuje na njega, usmerena sistemom za (samo)navođenje i eksplozivnim punjenjem. Ukoliko se cilj ne pojavi ili dejstvo nije uspešno, vraća se na polazište, dopunjuje i spremna je za novu misiju.
Roadrunner je platforma sa mlaznim pogonom visoke podzvučne brzine sa vertikalnim poletanjem i sletanja (VTOL - Vertical Take-Off and Landing).
Osnivač kompanije Anduril Palmer Luki i direktor razvoja Kris Brous otkrili su neke od karakteristika ove VTOL letelice u razgovoru za WarZone.
Dizajn letelice Roadrunner začet je pre dve godine skicom na salveti. Prototipovi ovog oruđa su već, tvrdi se, opsežno testirani, uključujući i demonstracije za neimenovanog američkog kupca, navodi ovaj sajt.
"To je negde između rakete za višekratnu upotrebu i... prave autonomne letelice", rekao je Luki predstavljajući Roadrunner. "Postoji mnogo vrsta tereta (ili opreme, op. aut) koje može poneti u situacijama gde je potrebna višekratna upotreba", precizirao je on.
Letelicu pogone dva mala turbo-mlaznih motora razvijena u birou Andurila, upravlja se uz pomoć veštačke inteligencije (AI), ali još uvek nisu dostupni podaci o plafonu leta, preciznoj brzini i dužini leta.
Za raziku od "svemirskih" raketa, poput Falcon 9 kompanije Ilona Maksa Space X, Roadrunner sleće vertikalno na četiri preklopna potpornika, otkrio je Luki u razgovoru za CNBC.
"Volim SpaceX, ali ono što rade zahteva mnogo posla oko pripreme rakete između svakog sletanja i ponovnog lansiranja… To su obično nedelje ili meseci rada", objasnio je Luki. "Roadrunner je nešto što može da sleti, napuni gorivo i poleti za nekoliko minuta."
Za lansiranje letelice koristi se nešto što Luki opisuje kao autonomni hangar koji su nazvali gnezdo. Hangar ima u sebi visok stepen funkcionalnosti i ima mogućnost stalnog praćenja svih sistema vazduhoplova.
Gnezdo može da se umreži sa relevantnim sistemima koji nisu sastavni deo letelice, a koji bi mogli da upravljaju vazduhoplovom.
Međutim, ceo koncept letelice Roadrunner je kreiran tako da omogući jednom pojedincu da sam lansira, upravlja i priprema za novi let više vazduhoplova.
Trenutni trošak pravljenja jednog Roadrunnera je "svega nekoliko stotina hiljada dolara", a Luki očekuje da se cena dodatno smanji kada se krene u serijsku proizvodnju.
"Inovacije koje su primenjene na Roadrunner-M uključuju brže vreme lansiranja i poletanja, tri puta veći kapacitet nosivosti bojeve glave, deset puta veći efektivni domet u jednom pravcu i tri puta veće manevarske sposobnosti u poređenju sa sličnim ponudama na tržištu“, navodi Anduril.
(Aero.rs)