Ubio ga uređaj za spašavanje života: Nastavnik letenja poginuo kada se aktiviralo katapult sedište na zemlji

Vreme čitanja: oko 2 min.

Katapult-sedišta su sastavni deo svih modernih borbenih aviona i mnogo puta su spasila živote pilota koji su morali da napuste avion. Nažalost, ovaj put je krivo za jednu smrt

Nastavnik letenja u američkom ratnom vazduhoplovstvu (United States Air Force - USAF), kapetan Džon Robertson, poginuo je nakon što se njegovo sedište u avionu za obuku Beechcraft T-6 Texan II katapultiralo u bazi Šepard blizu Vičita Folsa u Teksasu, dok je avion bio na zemlji.

Robertson je radio kao instruktor pri 80. eksadrili 80. trenažnog vinga (80th Operations Support Squadron/80th Flying Training Wing) i preminuo je od posledica povreda koje je zadobio tokom tragičnog incidenta. Sve se dogodilo 13. maja, navodi Aviation Week.

Avion za osnovnu letačku obuku koji nosi ime slavnog prethodnika iz perioda Drugog svetskog rata, T-6 Texan II, koristi Martin-Bakerovo katapult sedište US16LA JPATS (Joint Primary Aircraft Training System). Ova kompanija proizvodi i katapult-sedišta Mk16 koja se koriste u vazduhoplovima kao što su F-35, Rafale, Typhoon i T-38, kao i sedišta Mk18, koja su integrisana u F-16 Block 70 avione.

U.S. Air Force photo by Airman Zoë T. Perkins

80th FTW je domaćin programa zajedničke obuke pilota borbenih aviona NATO. U bazi Šepard obučavaju se - osim 50% pilota USAF, i piloti Belgije, Danske, Nemačke, Holandije i Norveške...

Incident se desio u nedelji kada je Odbor za oružane snage Predstavničkog doma Kongresa postavio u svom izveštaju pitanje valjanosti izbora kompanije Collins Aerospace za jedinog dobavljača katapult-sedišta za avione sledeće generacije.

Pre dve godine USAF je privremeno prizemljio više stotina aviona T-38 i T-6 kako bi bili provereni uređaji za aktivaciju katapultiranja u sedištima, nakon više navoda o kvarovima tih sistema.

Katapult-sedišta su sastavni deo svih modernih borbenih aviona i mnogo puta su spasila živote pilota koji su morali da napuste avion zbog kvara ili pogotka tokom borbene misije. Nažalost, ovaj put je katapult-sedište krivo za  smrt. 

Martin-Baker, verovatno najpoznatiji proizvođeč izbacivis sedišta na svetu, ponosno ističe da je zahvaljujući njihovim sedištima spašeno preko 7.700 života pilota koji su bili prinuđeni da napuste avion u letu. Prema nekim procenama, do sada je obavljeno više od 13.00o uspešnih iskakanja.

I ovaj tragičan događaj naglašava stalne i velike rizike povezane sa vojnom avijacijom i ključnu važnost rigoroznih bezbednosnih protokola i provera opreme.

(Aero.rs)