Švedski Gripen sve prisutniji u Južnoj Americi
Uz Brazil koji je već povećao broj poručenih aviona za 25 odsto, ugovor se nudi Kolumbiji, a Peru će verovatno biti jedan od novih korisnika
Švedski Saab JAS-39 Gripen nastavlja da širi svoje prisustvo u Južnoj Americi, s obzirom na to da je Brazil povećao svoju prvobitnu narudžbinu za 25%, dok Saab nudi ovaj avion Kolumbiji kao zamenu za zastarelu flotu aviona Kfir napravljenih u Izraelu.
Kolumbijski ugovor, procenjen na 3,2 milijarde dolara, mogao bi dodatno učvrstiti ulogu Gripena u regionu. Peru takođe razmatra Gripen kako bi modernizovao svoju flotu, koja uključuje avione Dassault Mirage 2000 i MiG-29.
Poznat po svojoj svestranosti, niskim troškovima održavanja i mogućnosti da poleće sa drumskih saobraćajnica, Gripen je, kako navodi američki portal National Interest, pozicioniran kao isplativo rešenje za odbrambene potrebe Južne Amerike.
Iako je Saab JAS-39 Gripen dizajniran za nordijske uslove, našao je naklonost u zemljama koje retko, ako ikada, vide sneg. Ovaj avion koristi Mađarska, Kraljevsko vazduhoplovstvo Tajlanda od 2016. godine, a Bangkok je ranije ove godine najavio proširenje flote, naručivši više od deset Gripen E/F modela kako bi zamenio zastarele F-16 Fighting Falcons.
Brazil, koji je 2014. godine potpisao ugovor o nabavci JAS-39 i primio prvi od planiranih 36 aviona 2019. godine, saopštio je da će proširiti ugovor za dodatne letelice. Kao deo tog sporazuma, Saab je otvorio fabriku u Južnoj Americi kako bi podržao povećanu potražnju.
Saab i brazilski industrijski partner Embraer sada su na dobrom putu da proizvode Gripen za druga tržišta u Latinskoj Americi.
"Logično je da iz centra u Brazilu - ako budemo imali priliku da ubedimo Kolumbiju i Peru da odaberu Gripen - pošaljemo svoje vazduhoplove," rekao je generalni direktor Saaba Mikael Johanson."Peru je takođe veoma interesantno tržište jer su javno saopštili da su izdvojili budžet za početak ove nabavke. Naravno, učestvujemo i u tom konkursu."
Peruanska avijacija trenutno koristi oko desetak francuskih aviona Dassault Mirage 2000, uz ruske avione Suhoj Su-25 (NATO oznaka Frogfoot) i Mikojan MiG-29 (NATO oznaka Fulcrum). Trenutno planiraju modernizaciju i proširenje flote, a JAS-39 Gripen se vidi kao ekonomičan i prilagođen avion za region.
Supersonični višenamenski borbeni avion sposoban je za vazdušne borbe i operacije podrške trupama na kopnu, a može da funkcioniše uz minimalnu infrastrukturu, uključujući privremene piste na auto-putevima. Može nositi širok spektar savremenih ubojitih sredstava. Gripen je opremljen ojačanim stajnim trapom koji podiže letelicu dovoljno visoko od tla kako bi se sprečilo usisavanje krhotina u motor. JAS-39 je takođe razvijen sa niskim zahtevima za održavanjem.
(Aero.rs)