Australija preuzela i poslednji Lockheed Martin F-35: 72 stelt aviona u sastavu RAAF

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: APFootage / Alamy / Alamy / Profimedia

Australijsko ratno vazduhoplovstvo (Royal Australian Air Force - RAAF) preuzelo je i poslednju "tranšu" od poručena 72 stealth borbena aviona Lockheed Martin F-35A Lightning II. Poslednji avion stigao je u bazu RAAF-a Vilijamtaunu, uz podršku aviona KC-30A i C-17A.

Australija je time postala jedan od najvećih korisnika ovih višenamenskih borbenih aviona, sa flotom koja je skoro dvostruko veća od one koju poseduje britanski RAF, piše američki vojno-bezbednosni portal 1945.

Prvi vazduhoplov ovog tipa doleteo je pre šest godina na teritoriju Australije uz medijsku pompu i na stotine znatiželjnika, ali je u poslednje vreme bilo i odlaganja u dolasku novih aviona, s obzirom na modernizaciju u standardu TR-3.

Foto: APFootage / Alamy / Alamy / Profimedia

"Poslednjih devet aviona F-35A Lightning II stiglo je u bazu RAAF Vilijamtaun u Novom Južnom Velsu, obeležavajući značajnu prekretnicu u sposobnosti vazduhoplovstva da brani našu naciju", objavila je australijska vlada.

"Flota aviona F-35A, zajedno sa EA-18G Growler i F/A-18F Super Hornetima, predstavlja okosnicu australijske vazdušne odbrane i napada, kako je navedeno u Nacionalnoj odbrambenoj strategiji za 2024. godinu."

RAAF je podelio video snimak dolaska na mreži X, uz poruku: "Poslednja tri aviona F-35A II stigla su u bazu RAAF Vilijamtaun. Pre šest godina, prvi naš F-35A avion stigao je pred stotine ljudi koji su čekali pored piste kako bi videli novu generaciju aviona. #AusAirForce sada je primilo svih svojih 72 F-35A aviona."

Poslednja "dopuna" flote stigla je iz baze Nellis u SAD-u, uz podršku aviona KC-30A Multi-Role Tanker Transport iz 33. eskadrile i aviona C-17A Globemaster iz 36. eskadrile.

Prvobitno je bilo planirano da RAAF primi avione do kraja prošle godine, ali isporuke su odložene zbog kašnjenja u ažuriranju pete generacije aviona nazvanog Tehnološko osveženje-3 (TR-3). Ministarstvo odbrane SAD odbilo je da prihvati bilo koji Lightning II – uključujući one za strane vojne kupce – dok nije bila dostupna skraćena verzija softverskog/hardverskog ažuriranja.

Poslednji avioni, koji su stigli u bazu RAAF Vilijamtaun između 29. novembra i 18. decembra, viđeni su sa oznakama Eskadrile br. 75 RAAF-a, koja je prvi put formirana 1942. godine, kada je koristila avione Curtiss P-40 Kittyhawk.

Foto: Shutterstock

Jedinica je kasnije reaktivirana tokom Hladnog rata i koristila je avione kao što su De Havilland Vampires i kasnije Dassault Mirage III. Pre prelaska na F-35A – varijantu Lightning II za konvencionalno poletanje i sletanje (CTOL) – koristila je Boeing F/A-18 Hornet.

"Isporuka poslednjeg F-35A Lightning II aviona praktičan je dokaz sposobnosti Vazduhoplovstva da isporuči visoko efikasnu vazdušnu moć kao deo integrisane i fokusirane sile, u skladu sa Nacionalnom odbrambenom strategijom", rekao je vazduhoplovni maršal Stiven Čapell, zapovednik RAAF-a. On je dodao da je "više od 75 australijskih kompanija podelilo iznos od 4,8 milijardi dolara u ugovorima za podršku proizvodnji, održavanju i daljem razvoju, uključujući i u okviru globalnog lanca snabdevanja F-35."

(Aero.rs)