Španci odustali od kupovine F-35 i poručili još dve eskadrile Eurofajter Tajfuna
Špansko ratno vazduhoplovstvo (zvanično - Vazdušno svemirske snage) odlučilo se da, umesto da poruči izvesnu količinu aviona F-35 Lajtning II, poruči još 25 borbenih aviona Eurofajter Tajfun kako bi zamenili svoju zastarelu flotu aviona F/A-18 Hornet.
Iako većina NATO zemalja i finansijski sposobnih država nabavlja F-35, Španija je rešila da nastavi putem kojim suštinski idu Francuska i Švedska - koje su čvrsto usredsređene na svoje domaće lovce Rafal i Gripen.
Najnovija španska narudžbina za 25 Tajfuna uključuje 21 jednosed i četiri dvoseda. Ova nova serija aviona treba da zameni zastarelu flotu F/A-18 Hornet, koje je isporučio SAD, a koje možete videti u galeriji ispod.
Prve isporuke Eurofajtera (u Španiji nazvanih program Halkon II) očekuju se 2030. godine. Evropski konzorcijum planira da zadrž0 proizvodnju Eurofajtera do sredine ili kasnih 2030-ih, kada bi proizvodne linije trebalo da se prebace na proizvodnju aviona šeste generacije.
Novoporučeni Tajfuni pridružiće se postojećem španskom programu Halkon I (za koji se očekuje da počne sa isporukama 2026. godine). Španija je od 2022. godine naručila ukupno 45 ovih vazduhoplova.
Eurofajter je proizvod konzorcijuma četiri evropske države. Ujedinjeno Kraljevstvo poseduje 33% projekta, Nemačka 33%, Italija 21%, a Španija preostalih 12%. Iako kupovina ovog aviona nije isto što i kupovina potpuno španskog aviona, on je delimično španski (veliki deo proizvodnog rada biće obavljen u Španiji).
Iindustrijski magazin Defense Industry navodi da će novoporučeni avioni "imati naprednu avioniku, radar sa elektronskim skeniranjem (E-Scan) i najmodernije borbene sisteme sposobne za lansiranje raketa Brimstone III i Full Meteor", kao i da će "ove nadogradnje dovesti španske odbrambene sposobnosti u sam vrh evropske vojne tehnologije".
Eurofajteri će biti sastavljeni u španskom Erbasovom pogonu u Hetafeu blizu Madrida. Program će podržati 16.000 direktnih i indirektnih radnih mesta u Španiji.
Španija koristi Eurofajtere od 2003. godine kada je sleteo prvi od trenutno 23 aviona ovog tipa (baze ovih aviona su u Moronu blizu Sevilje i Los Ljanosu u Albaseteu). Pored toga, uskoro će biti otvoren novi centar za ovaj avion na Kanarskim ostrvima.
(Aero.rs)