Ovo je leteće bure: Najpoznatiji švedski mlazni avion napravljen u više od 660 primeraka
Kada je odmah posle Drugog svetskog rata zapovedništvo švedskog kraljevskog ratnog vazduhoplovstva (Svenska flygvapnet) rešilo da u svoju flotu uvrsti avion koji bi mogao da probije zvučni zid, obratili su se konstruktorima Saaba, kako bi pronašli odgovarajuće rešenje.
Osnovni zahtev bio je da se zarad postizanja brzine zvuka ne žrtvuje upravljivost avionom, a Saab, koji je prethodno razvio model Saab 21, je razvio koncept lovca sa strelastim krilima, daleko boljih performansi od mnogih tada aktuelnih aviona.
Tako je nastao Saab 29 Tunan, avion koji je koristio britanski motor de Haviland goust (De Havilland Ghost). Ovaj avion ekspresno je dobio i nadimak: Leteća bačva (Flygande Tunnan, op. aut.) bio je avion kojim su zahvaljujući svom kompaktnom, ali aerodinamički optimizovanom trupu i inovativnom dizajnu krila prilagođenom novoj generaciji mlaznih motora, postavljeni temelji za kasnije značajne borbene avione koje će Saab proizvoditi.
Razvoj Tunana započeo je u periodu posleratne rekonstrukcije. Inženjeri su radili na kompaktnom trupu sa velikim usisnikom vazduha kako bi se postigla optimalna aerodinamika. Prvi mlazni borbeni avion u švedskom vazduhoplovstvu bio je Saab 21R, koji je izvorno bio propelerac, ali je kasnije prepravljen za mlazni pogon.
Tunan je dizajniran da koristi licencno proizvedeni britanski motor koji je pružao veću snagu potiska od dotadašnjih rešenja, a sve to u kratkoj i širokoj konstrukciji trupa, što mu je i donelo nadimak "Leteća bačva". Prvi probni let obavljen je 1948. godine, a testiranja su potvrdila očekivanja – stabilan let pri velikim brzinama i izuzetna agilnost. Piloti su pohvalili upravljivost, što se kasnije pokazalo ključnim i za vazdušne borbe i za napade na kopnene ciljeve.
Kasnije verzije Tunana dobile su jače motore, a završne varijante bile su opremljene motorima sa naknadnim sagorevanjem (afterburner), dok su druge nadogradnje uključivale bolje naoružanje i poboljšanu aerodinamiku radi smanjenja otpora vazduha.
Avion je imao kabinu sa regulisanim pritiskom, katapult sedište za povećanu bezbednost pilota i hidraulične sisteme upravljanja, što je u to vreme bilo vrhunsko tehnološko dostignuće. Balonasti poklopac kabine značajno je poboljšao vidljivost pilota, što je bilo ključno za vazdušne borbe i blisku podršku trupama na terenu.
Tunnan je bio prvi švedski mlazni avion koji je učestvovao u borbenim misijama. Tokom mirovne misije UN-a 1961. godine, švedsko vazduhoplovstvo koristilo je J-29 Tunan u ratnim operacijama. Primarna uloga bila mu je napad na kopnene ciljeve, koristeći topove i nevođene rakete. I pored jakog neprijateljskog dejstva sa zemlje, nijedan avion nije izgubljen u borbi, a misija je završena 1962.
Osim Švedske, Austrija je bila jedini strani korisnik ovog aviona. Austrijsko vazduhoplovstvo je naručilo 30 aviona J-29 između 1961. i 1962. godine, a oni su ostali u službi sve do 1972. godine. U Austriji je Tunan bio poznat kao Bačva, nadimak koji Saab nikada nije voleo, ali ga je na kraju prihvatio.
Piloti su hvalili izvanrednu upravljivost Tunnana, čak i kada je nosio bombe ili rakete. Avion je imao četiri 20 mm Hispano topa, što ga je činilo moćnim i u vazdušnim borbama i u napadima na ciljeve na zemlji.
Napadna varijanta A-29F mogla je da ponese dve bombe od 250 kg ili do 24 nevođene rakete Bofors za blisku podršku trupama (CAS). Kasnije verzije J-29F mogle su nositi rakete vazduh-vazduh, uključujući dve Sajdvajnder (Sidewinder) rakete od 1963. godine, što je značajno poboljšalo njegovu sposobnost presretanja neprijateljskih letelica.
Tunan je imao više verzija, od kojih su najvažnije J-29A (224 primerka) J-29B i A-29B (332 primerka) S-29C (izviđačka varijanta - 76 primeraka) i J-29E (29 primeraka). Kasnije su 289 aviona J-29B/A-29B i 19 aviona J-29E modifikovani u verziju A/J-29F, koja je uključivala modernizovano naoružanje i aerodinamičke prepravke.
Tunan je ostao u službi više od dve decenije, a ukupno 661 primerak koji je proizveden čini ga najbrojnijim borbenim avionom koji je Saab ikada izradio.
(Aero.rs)