Klimov i Saturn: Dva moćna motora koji se i danas ugrađuju u borbene avione širom sveta

Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: Shutterstock

Tek nekoliko porodica motora pokreće većinu borbenih aviona. Kada se govori o ruskim borbenim avionima - većinu svojom snagom nose dve porodice motora, koje se koriste i u velikom broju kineskih aviona, proizvedenih pre nego što su stigli motori "Mejd in Čajna".

Zapadni avioni se oslanjaju na specifične, jedinstvene motore, koji se proizvode za tačno određene tipove aviona: tako Daso Rafal koristi motore Snekma M88, dok Lokid Martinov F-22 koristi Prat end Vitni F119, a F-35 Lajtning II koristi PV-100.

Sa druge strane, turboventilatorski motori Klimov RD-33 i Saturn AL-31 se koriste u širokom spektru borbenih aviona (pa čak i u nekim naprednim bespilotnim letelicama), piše Simpl Flajing.

Foto: Maxime POPOV / AFP / Profimedia

Uz već pomenute RD-33 i AL-31, u ruskoj avijaciji se koriste još tri tipa motora: Solovjev D-30 (za MiG-31), Ljuljka AL-21 (na avionima Su-24, na slici gore) i Tumanski R-13 (koji se koristi na ruskom jurišnom avionu Su-25, na slici dole).

Činjenica je da su ovi motori godinama činili osnovu gotovo polovinu borbenih aviona u svetu. Međutim, kako Kina sada konačno proizvodi sopstvene motore, a Indija prelazi na zapadne motore (dok istovremeno razvija sopstvene), sovjetski motori će verovatno vremenom izgubiti značaj na globalnom nivou.

Proizvodnja ruskih borbenih aviona danas je u padu, a malo zemalja ih i dalje kupuje. Ipak, Klimov RD-33 i Saturn AL-31 će i dalje pokretati mnoge borbene avione u budućnosti.

Klimov RD-33: Osnova za MiG-29 i njegove verzije

Klimov RD-33 je sovjetski motor dizajniran za lake lovce i primarni je motor za MiG-29 (kao i za kinesko-pakistanski JF-17). Razvijen 1980-ih, RD-33 je najproizvođeniji motor u svojoj klasi i prvi sovjetski turboventilatorski motor s naknadnim sagorevanjem. Njegov potisak iznosi između 18.000 i 20.000 lbf (8.000 do 9.000 kgf/78 do 88 kN).

Salinger Igor

Rusija je razvila MiG-35 kao modernizovanu verziju MiG-29 s nadom da će privući strane kupce. Međutim, iako je prvi put predstavljen 2017. godine, jedini proizvedeni primerci su šest jedinica za rusku avijaciju. Ove verzije koriste poboljšanu varijantu RD-33 - RD-33MK, koja se takođe koristi u avionima MiG-29K i MiG-29UB.

Iako ruska avijacija više ne kupuje MiG-29, ovaj model ostaje peti najčešći borbeni avion danas. Prema izveštaju FlightGlobal-a za 2025, u upotrebi je 788 MiG-29, što čini 5% globalne aktivne flote borbenih aviona.

Foto: Wikipedia/Danny Yu

Rani prototipovi kineskog lovca pete generacije Šenjang FC-31 koristili su motore iz porodice RD-33 (Klimov RD-93).

Saturn AL-31: Snaga Su-27 porodice

Saturn AL-31 je primarni motor za ruske borbene avione danas, jer porodica Su-27 Flanker čini okosnicu ruskih borbenih snaga. Su-27, je dizajniran kao borbeni avion za vazdušnu nadmoć velikog dometa. Potisak motora iznosi 27.560 lbf (12,5 tona ili 122,6 kN). Danas AL-31 pokreće Su-27 i njegove varijante: Su-30, Su-34 i Su-35.

Foto: SANJAY KANOJIA / AFP / Profimedia

Porodica Su-27 je drugi najčešći borbeni avion na svetu, sa procenjenih 1.284 aktivnih letelica (uključujući verzije Su-30, Su-34 i Su-35). Ovi avioni čine oko 9% globalne aktivne borbene flote.

Saturn AL-31 takođe pokreće određene varijante kineskog aviona Čengdu J-10, kao i indijski Su-30MKI (na slici gore). Indija planira lokalnu proizvodnju AL-31, pri čemu će 54% komponenti biti proizvedeno u Indiji, dok će preostale delove obezbeđivati Rusija.

Foto: Tanjug/AP

Indija već dugo pokušava da razvije sopstveni motor za borbene avione, ali još uvek nije uspela da proizvede motor dovoljne snage. Takođe je u pregovorima sa GE Aerospace za lokalnu proizvodnju F414 motora, jer F404 već pokreće indijski laki lovac Tejas (na slici gore).

Iako je ruska namenska industrija usmerena na potrebe tamošnjih vazduhoplovno-kosmičkih snaga i rat u Ukrajini, a izvozni kapaciteti praktično ne postoje, široka primena motora Klimov RD-33 i Saturn AL-31 osigurava da će još godinama ostati relevantni "igrači" i pored razvoja novih motora u Kini, Indiji i na Zapadu.

(Aero.rs)