Boing i USAF smanjili nivo provere radnika koji prave novi avion za predsednika SAD

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Tanjug/AP

Boeing i Ratno vazduhoplovstvo SAD (USAF) smanjili su nivo bezbednosne provere radnika na programu VC-25B Er Fors 1 (Air Force One), u pokušaju da reše dugogodišnji problem koji je doprineo značajnim kašnjenjima projekta.

Do nedavno, gotovo svi radnici na programu morali su da poseduju takozvanu Jenki-Vajt (Yankee White) bezbednosnu dozvolu, koja uključuje temeljnu proveru prošlosti na nivou onih koji rade direktno sa predsednikom i potpredsednikom SAD. Međutim, portal Aviejšn Vik (Aviation Week) saznaje da taj zahtev više ne važi za mnoge zaposlene u programu.

„Boing nastavlja da radi u skladu sa bezbednosnim zahtevima za VC-25B koje je postavilo Ratno vazduhoplovstvo SAD“, saopštio je portparol kompanije.

Ova promena uvedena je poslednjih nedelja, dok su lični pomoćnik predsednika Donalda Trampa i direktor Spejs Iksa (SpaceX), Ilon Mask, pokazali interesovanje za program. Mask je preuzeo menadžersku ulogu i sada redovno održava sastanke kako bi nadgledao projekat.

Jedan oglas za posao mehaničara struktura u Boeingovoj floti za izvršne letove, koji je u međuvremenu istekao, zahtevao je visoke bezbednosne provere za rad u San Antoniju. Taj oglas je zahtevao sposobnost dobijanja dozvole i nudio bonus od 25.000 dolara za kandidate koji već poseduju Jenki Vajt dozvolu. Međutim, novi oglas za isti posao, objavljen 25. februara, uklonio je sve zahteve za bezbednosne provere.

Izvršni direktor Boeinga, Keli Ortberg, osvrnuo se na Maskovu uključenost u razgovoru sa investitorima 20. februara. Ortberg je rekao da Tramp "jasno nije zadovoljan" rokovima isporuke, kao i da je Maskova uključenost pomogla u uklanjanju "nepotrebnih ograničenja" iz programa.

„On je briljantan momak, tako da vrlo brzo može da razlikuje tehničke zahteve od stvari koje možemo da eliminišemo, i mnogo nam pomaže“, rekao je Ortberg.

Foto: Tanjug/AP

Tramp je u zajedničkom intervjuu sa Maskom 19. februara kritikovao Boing, rekavši da kompanija „gradi ovu stvar zauvek“. Dan kasnije Tramp je rekao novinarima da razmatra alternative za program, navodeći da „možda kupimo avion i konvertujemo ga“, o čemu je naš portal pisao.

Nije jasno kako bi taj proces funkcionisao, s obzirom na to da američki proizvođač već godinama ima ugovor za ovaj program, a pokretanje novog procesa bi dodatno odložilo operativnu upotrebu.

Foto: Shutterstock

Boing trenutno konvertuje dva 747-8I aviona koji su prvobitno bili namenjeni sada već ugašenom ruskom avioprevozniku Transaero. Program je usporen zbog problema sa dobavljačima, manjka radne snage i drugih prepreka. Nakon dodele ugovora 2018. godine, program je revidiran u junu 2022. godine, sa planiranim početkom operativne upotrebe u fiskalnoj 2027. godini, ali su rokovi dodatno pomereni. Očekuje se da Boeing uskoro objavi novi raspored isporuke.

Ratno vazduhoplovstvo SAD takođe konvertuje avione 747 za program Survivable Airborne Operations Center, u okviru kojeg kompanija Sierra Nevada Corp. gradi flotu od četiri aviona koji će zameniti postojeće E-4B letelice. SNC je već kupio pet aviona 747 od Korean Airlines-a i najavio mogućnost proširenja flote.

(Aero.rs)