Virtuelni dogfajt nad Finskom: Kako je francuski Rafal oborio američki F-35 u simulaciji
U junu 2025. godine Finska je prvi put bila domaćin multinacionalne vežbe Atlantik Trident (Atlantski Trozubac) koja je okupila vazduhoplovstva Sjedinjenih Američkih Država, Ujedinjenog Kraljevstva i Francuske.
Najviše pažnje privukao je simboličan dvoboj: tokom simuliranog vazdušnog okršaja, poznatog kao dogfajt francuski lovac Rafal uspeo je da u bliskoj borbi virtuelno „obori“ američki F-35 Lajtning II.
Ovaj duel, iako samo deo obuke, oslikava različite koncepte savremenog ratnog vazduhoplovstva, piše portal Army Recognition.
Rafal je lovac generacije 4.5, poznat po agilnosti i svestranosti. Može da nosi do devet tona naoružanja, uključujući rakete MICA, METEOR, SCALP i Exocet, kao i laserski vođene bombe.
Zahvaljujući dvomotornom pogonu, dostiže brzinu od 1.800 km/h i ima dolet od 3.700 kilometara. Opremljen naprednim radarom i sistemom elektronskog ratovanja, ovaj francuski avion istovremeno može da izvodi presretanje, udare i izviđačke misije.
Nasuprot tome, F-35A Lajtning II je predstavnik pete generacije, projektovan da dominira informacijama i izbegava bliske okršaje.
Jednomotorni stelt-lovac poseduje napredne senzore i komunikacione sisteme, koji mu omogućavaju da otkrije i uništi cilj pre nego što bude primećen. Njegova glavna prednost je borba na daljinu – takozvani BVR (Beyond Visual Range) koncept.
I dok je Rafal u Finskoj demonstrirao prednost u bliskoj borbi, stručnjaci podsećaju da se dogfajt u realnim sukobima danas retko viđa. Moderni ratovi sve više se vode na velikim daljinama, uz upotrebu radara dugog dometa i raketa poput američkog AMRAAM-a, evropskog Meteora ili ruskog R-37M, koje mogu pogađati ciljeve i preko 200 kilometara.
Primeri iz Ukrajine, kao i sukoba Indije i Pakistana, pokazuju da se vazdušni okršaji uglavnom svode na napade sa distance, dok bliska borba postaje previše rizična. Ipak, dogfight se i dalje obučava, jer rat nikada nije u potpunosti predvidiv.
Vežba Atlantik Trident 25 tako je potvrdila komplementarnost pristupa: Rafal ostaje značajan zbog svoje agilnosti i višenamenskih sposobnosti, dok F-35 prednost ostvaruje u steltu i borbi na velikim daljinama. Poruka iz Finske jasna je – kontrola neba danas se uglavnom odlučuje na daljinu, ali piloti moraju biti spremni i na bliske okršaje.
(Aero.rs)