Ovo se ne viđa svaki dan: Eurofighter “lovi” Galeba
Publika na aeromitingu u Rivoltu, održanom prošlog vikenda povodom 65 godina akrobatskog tima italijanskog vazduhoplovstva Frecce Tricolori (Trobojne strele), doživela je prizor koji je izgledao kao dva trenutka zaustavljena u vremenu u istoj tački neba: Eurofighter Typhoon, višenamenski borbeni avion četvrte generacije, „jurio“ je i demonstrativno „presreo“ stari Soko G-2 Galeb, školski avion koji je početkom šezdesetih godina poleteo iz fabrike aviona "SOKO" u Mostaru.
Ono što je većini delovalo kao nemoguć susret - avion četvrte generacije opremljen savremenim radarima i raketama naspram jednostavnog školskog mlaznjaka - u vazduhu se pretvorilo u simboličan dijalog između prošlosti i sadašnjosti. I ne samo simbolično: Kada je prišao Galebu, italijski EF2000 je "zamahao krilima", što mu je G-2 i uzvratio. U slučaja kvara na radio-vezama, i to je jedan od načina komunikacije u vazduhu.
Eurofighter Typhoon (Eurofajter Tajfun) ili EF2000, kako se službeno označava u Italiji, Nemačkoj i Španiji, delovao je gotovo nestvarno moćno naspram elegantnog i krhkog Galeba koji je decenijama služio da hiljade jugoslovenskih pilota naprave svoje prve korake u mlaznom letenju. Ipak, baš ta disproporcija dala je posebnu težinu sceni: Galeb, oldtajmer vlasnika iz Slovenije u autentičnim bojama nekadašnjeg RViPVO Jugoslovenske Narodne Armije, sa zvezdama petokrakama koje su raspadom države pre više od tri decenije otišle u istoriju, nosio je duh prošlih vremena, dok je EF2000 predstavljao sve ono u šta se vojno vazduhoplovstvo razvilo više od pola veka kasnije.
Poređenja radi — ma koliko bili neuporedivi — EF2000 na poletanju može imati masu do 23,5 tona, dok Galeb tek nešto preko četiri tone; EF2000 može poneti do 9 tona različitog najmodernijeg „pametnog“ naoružanja, uz urađeni top kalibra 27 mm i 150 granata za njega, dok Galeb nosi u najboljem slučaju do 500 kg bombi i nevođenih raketa vazduh-zemlja, uz dva mitraljeza 12,7 mm sa po 80 metaka.
Eurofighter na visini od 11 km može da dostigne brzinu od skoro 2.500 km/h (oko 2,35 M), dok Galeb na optimalnoj visini od 6.200 metara dostiže tek nešto preko 800 km/h.
Ovo, ipak, nije prvi put da se dešavaju „vazdušni dvoboji“ savremenih aviona sa Galebom — ili njegovom jednosedom jurišnom varijantom Jastreb — u glavnoj ulozi. Koliko god na aeromitinzima bile nostalgične i scene pune ponosa, u realnim sukobima su se i tragično završavale, po pravilu za pilote aviona kojima je bilo mesto odavno u muzeju ili kolekciji, a ne na ratištu.
Tokom rata u Libiji 2011. godine — i operacije Odisejeva zora u okviru njega — francuski piloti su pokušali da presretnu jednog G-2AE Galeba snaga lojalnih Gadafiju višenamenskim borbenim avionom Rafale. Kako nisu uspeli da ga obore u letu, uništili su ga vođenim projektilom AASM, vrednim prema tadašnjim informacijama više od 300.000 evra — višestruko skupljim od vrednosti Galeba na tržištu oldtajmer letilica.
Još upečatljiviji primer dogodio se 28. februara 1994. godine, kada su tokom operacije Denied Flight (Zabranjeni let) avioni F-16 NATO snaga oborili pet Jastreba J-21 ViPVO Vojske Republike Srpske, koji su sa aerodroma Udbina poleteli u napad na fabriku naoružanja kod Novog Travnika. Bio je to prvi borbeni angažman NATO-a u istoriji — i baš protiv srpskih Jastreba!
Frecce Tricolori, ponos italijanskog vazduhoplovstva i jedan od najpoznatijih akrobatskih timova na svetu, proslavili su svojih 65 godina spektakularnim nastupom pred desetinama hiljada posetilaca. Tokom decenija tim je prikupio više od 15.000 sati letenja i izveo preko 1.500 nastupa širom sveta.
U vazduhoplovnoj bazi nedaleko od Udina, pridružili su im se akrobatski i demo timovi iz nekoliko država. Bilo je tu — pored Galeba — oldtajmer aviona, Red Bull helikoptera, akrobatskih grupa uključujući Patrouille de France, Turkish Stars, Krila Oluje, kao i švajcarske Patrouille Suisse, i pojedinačnih nastupa italijanskih i gostujućih aviona i helikoptera.
(Aero.rs)