Orao (ovaj put) nije poleteo: Od Mahovljana išao na točkovima do muzeja u Banjaluci
Ako ste u Laktašima ili Banjaluci, u Republici Srpskoj proveli ludu noć između četvrtka i petka - mogli ste i da se zapitate - da li zaista verujete u prizor pred vama, a prizor - zaista nije bio svakodnevan: kroz ulice ova dva grada prošao je - Orao.
Naravno, govorimo o borbenom avionu koji se svojevremeno proizvodio u fabrici Soko Mostar, a koji je godinama "čamio" na aerodromu Mahovljani kod Laktaša, da bi na kraju bio prebačen u Banjaluku, u muzej koji se nalazi u kasarni Kozara.
Muzej nekadašnje Vojske Republike Srpske (VRS), koji sada formalno pripada Trećem pešadijskom puku Oružanih snaga BiH ima u svojoj postavci eksponate oružja koje je Vojska Republike Srpske koristila u proteklom ratu.
Od danas je muzej bogatiji za još jedan eksponat: Radi se o jurišnom avionu jugoslovenske proizvodnje Soko J22 Orao evidencijskog broja 25119, jednom od petnaestak aviona koji su pripadali VRS, a koji stoje na aerodromu Mahovljani.
Kako je ranije za Nezavisne novine rečeno u Ministarstvu odbrane BiH, ti avioni su proglašeni za višak, i niko nema nameru da ih stavlja u funkciju.
Orao je bio dvomotorni jurišni mlazni avion JNA razvijen i serijski proizvođen u Jugoslaviji. U ovom projektu učestvovala je i Rumunija koja je izvela svoju varijantu projekta - IAR-93 Vultur.
Prvi jugoslovenski prototip je poleteo 1974. godine, a međunarodnu promociju doživio je na vazduhoplovnoj izložbi u Parizu 1985. godine. Osim usvajanja više novih tehnologija, Orao ima istorijski značaj i po tome što je bio prvi domaći avion koji je leteo brže od zvuka.
(Aero.rs)