WarMatrix: Kako Ratno vazduhoplovstvo SAD uvodi veštačku inteligenciju u ratne igre

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: U.S. Air Force

Ratno vazduhoplovstvo Sjedinjenih Američkih Država (US Air Force) planira uvođenje naprednog sistema zasnovanog na veštačkoj inteligenciji koji bi mogao iz temelja da promeni način na koji se analiziraju budući sukobi i planiraju vojne operacije. Kako piše specijalizovani portal Defense News, cilj je razvoj jedinstvene digitalne platforme, nazvane WarMatrix, koja bi omogućila izvođenje ratnih igara i simulacija brzinama i do 10.000 puta većim od realnog vremena.

Prema zvaničnom dokumentu koji je objavilo Ministarstvo Ratnog vazduhoplovstva Sjedinjenih Američkih Država (Department of the Air Force, DAF), nova platforma bi trebalo da zameni dosadašnje, često spore i nepovezane metode simulacije, koje su se u velikoj meri oslanjale na manuelni rad i zastarele softverske alate. Umesto toga, WarMatrix je zamišljen kao cloud-bazirani „digitalni sandbox“ u kojem bi se brzo generisali, analizirali i upoređivali različiti operativni scenariji.

Foto: U.S. Air Force

Iz Ratnog vazduhoplovstva SAD navode da se trenutno suočavaju sa ozbiljnim ograničenjima u analizi sposobnosti, varijanti delovanja i troškova, upravo zbog fragmentisanih sistema koji nisu međusobno kompatibilni. Novi pristup, kako ističu, predstavlja prelazak sa tradicionalnih, analognih metoda na potpuno digitalizovan i naučno utemeljen proces donošenja odluka.

Prema navodima Defense News-a, WarMatrix bi omogućio izvođenje stotina ili čak hiljada simulacija u vremenu koje je ranije bilo potrebno za jednu klasičnu ratnu igru za stolom. To bi planerima omogućilo da mnogo detaljnije ispituju strukturu snaga, logističke izazove i borbene planove, uz znatno brže dobijanje rezultata.

Foto: U.S. Air Force

Sistem je projektovan tako da istovremeno podrži stotine korisnika i desetine hiljada simuliranih jedinica, kao i da funkcioniše na različitim nivoima poverljivosti, od neklasifikovanih podataka do najviših stepena tajnosti. Takođe, predviđena je kompatibilnost sa postojećim simulacijama Ratnog vazduhoplovstva, poput AFSIM-a, ali i sa sistemima drugih rodova oružanih snaga SAD.

Poseban akcenat stavljen je na upotrebu veštačke inteligencije kako bi se prevazišli problemi koji su godinama pratili vojne simulacije. U ranijim sistemima, računarski protivnici često nisu bili u stanju da realno reaguju ni u jednostavnim situacijama, pa su organizatori ratnih igara morali da angažuju ljude koji su ručno upravljali „neprijateljskim“ snagama. WarMatrix bi trebalo da uvede autonomne digitalne agente, sposobne da reaguju na događaje u realnom vremenu, uključujući elektronsko ometanje i sajber napade.

Foto: dvidshub/Airman 1st Class Jennifer Nesbitt

Još jedna važna novina odnosi se na administrativni deo ratnih igara. Prema informacijama koje prenosi Defense News, sistem bi koristio velike jezičke modele za automatsku transkripciju i obradu diskusija komandanata tokom simulacija, čime bi se znatno ubrzala analiza i smanjio manuelni rad nakon završetka vežbi.

U Ratnom vazduhoplovstvu naglašavaju da će WarMatrix biti razvijan pod direktnim vođstvom države, a ne kroz potpuno eksterno poverene projekte, kako bi se obezbedila transparentnost i izbegli problemi tzv. „crnih kutija“ iz ranijih, previše složenih simulacionih sistema.

Ako planovi budu realizovani, WarMatrix bi mogao da postane centralni alat za buduće ratne igre američkog Ratnog vazduhoplovstva, ali i šire, menjajući način na koji se procenjuju vojne sposobnosti i pripremaju operacije u sve složenijem bezbednosnom okruženju.

(Aero.rs)