Austrija vraća obuku vojnih pilota kući: Stiže 12 novih M-346FA od Leonarda

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Leonardo

Austrija je formalno potpisala ugovor sa kompanijom Leonardo o nabavci 12 višenamenskih mlaznih aviona M-346FA u konfiguraciji F Block 20 za potrebe Ratnog vazduhoplovstva (Luftstreitkräfte). Time je potvrđen plan o kojem je Aero ranije pisao, kada je najavljeno da će Beč obnoviti svoju flotu školskih mlaznih aviona i vratiti obuku pilota u nacionalne okvire.

Ugovor je zaključen sa italijanskom Direkcijom za vazduhoplovna naoružanja i plovidbenost, (Direzione degli Armamenti Aeronautici e per l’Aeronavigabilità - DAAA), i obuhvata isporuku aviona u konfiguraciji lakog borbenog aviona M-346 F Block 20. Avioni će biti opremljeni digitalnim kokpitom sa velikim prikazom (Large Area Display – LAD), radarom sa aktivnom elektronski skeniranom antenom (AESA), sistemom razmene podataka Link 16, elektronskim merama protiv delovanja i novim integrisanim oružnim sistemima.

Foto: JUSTIN TALLIS / AFP / Profimedia

Paket nabavke uključuje i kompletan sistem obuke, simulatore za pilote i vazduhoplovne mehaničare, početni lager rezervnih delova, zemaljsku opremu, kao i logističku i tehničku podršku u periodu od šest godina nakon isporuke prvog aviona, koja je planirana za 2028. godinu.

Potpisivanje ugovora predstavlja završetak procesa koji je započet prethodnim odlukama austrijskog Ministarstva odbrane o modernizaciji vazduhoplovne komponente i popunjavanju praznine nastale povlačenjem aviona Saab 105 iz upotrebe 2020. godine. Time je Austrija ostala bez sopstvene mlazne obuke, pa su piloti godinama ključne faze školovanja morali da obavljaju u inostranstvu, pre svega u Italiji i Nemačkoj. Nova flota M-346FA omogućiće da se kompletna napredna obuka ponovo sprovodi u Austriji, na aerodromu Linz Höršing.

Foto: Shutterstock

M-346FA je višenamenska varijanta aviona M-346 Master, razvijena za naprednu obuku, za zadatke air policing-a (nadzor i zaštita vazdušnog prostora) i operacije nižeg intenziteta. U austrijskom slučaju, avion neće imati ulogu klasičnog borbenog aviona prve linije, već platforme koja omogućava realističnu obuku u uslovima bliskim savremenim borbenim scenarijima, uz znatno niže troškove u poređenju sa Eurofighterima. Integrisani simulacioni sistemi omogućavaju izvođenje složenih taktičkih vežbi i kombinovanje realnih i virtuelnih elemenata tokom leta.

Zvaničnici u Beču ističu da se ovom nabavkom ne formira nova borbena eskadrila, već se obnavlja kompletan sistem obuke i spremnosti. Na taj način flota Eurofightera ostaje fokusirana na zadatke visokointenzivne odbrane vazdušnog prostora, dok M-346FA preuzima obuku, patrolne zadatke i operacije niskog intenziteta. Ovakav pristup predstavlja povratak takozvanoj „dvoflotnoj“ koncepciji, koja je ranije postojala u austrijskom vazduhoplovstvu.

Nabavka 12 aviona M-346FA predstavlja kontinuitet saradnje Austrije i italijanske odbrambene industrije, nakon prethodnih ugovora za helikoptere AW169M. Program takođe potvrđuje međunarodnu poziciju M-346, koji se već koristi ili je naručen u dvadesetak zemalja, sa gotovo 160 prodatih primeraka širom sveta.

Prema dostupnim planovima, isporuke bi trebalo da počnu 2027. godine, dok se puna operativna sposobnost očekuje tokom 2028. godine.

(Aero.rs)