• 0

Vreme čitanja: oko 2 min.

Japanci se spremaju za trku sa vodećim proizvođačima aviona: Prave letelicu sa pogonom na vodonik

Vreme čitanja: oko 2 min.

Ministarstvo privrede, trgovine i industrije Japana najavil planove da investira gotovo 26,5 milijardi dolara u javno-privatno partnerstvo razvoja putničkog aviona

  • 0

Avioni Japan Noć Foto: Shutterstock
Airbus i Boeing mogli bi se suočiti sa novom konkurencijom. Ovaj put - proizvođač ne dolazi iz Kine, koja pokušava da se pozicionira na globalnom tržištu civilnih vazduhoplova - već iz Japana.

Ministarstvo privrede, trgovine i industrije Japana najavil planove da investira gotovo 26,5 milijardi dolara u javno-privatno partnerstvo razvoja putničkog aviona sledeće generacije koji koristi vodonik kao pogonsko gorivo.

"Za nas je važno da izgradimo avione sledeće generacije na osnovu tehnologija u kojima je Japan konkurentan, istovremeno doprinoseći dekarbonizaciji vazdušnog saobraćaja", navodi se u saopštenju Ministarstva.

Japan očekuje da će razvoj novog održivog aviona biti završen posle 2035. godine, prenosi vodeći ekonomski magazin Forbes.

Poslednji komercijalni program aviona Japana bio je turboprop YS-11 koji je razvijen kao zamena za Douglas DC-3 i koji se dobro pokazao na domaćem tržištu, ali nije uspeo da ostvari dobre rezultate na međunarodnom tržištu. 

Proizvodnja YS-11 aviona završena je 1973. godine, ali je avion imao dug životni vek nakon toga. Poslednji komercijalni let bio je 2006. godine.

Poslednji program razvoja aviona Japana, Mitsubishi SpaceJet, ili Mitsubishi Regional Jet kako je ranije bio poznat, nije uspeo da zaživi nakon što je imao komplikacije u razvoju i probleme nastale zbog pandemije COVID-19.

Mitsubishi Heavy Industries je prošle godine najavio da će obustaviti dalji razvoj ovog dugo očekivanog aviona.

Međutim, japansko ministarstvo smatra da je napušteni SpaceJet program dokazao potrebu za programom u kom će rizik razvoja i proizvodnje aviona biti podeljen između privatnog i javnog sektora i koji se oslanja na međunarodnu saradnju.

Japanski planovi su ambiciozni. Novi program bi imao za cilj razvoj aviona nove tehnologije: aviona na vodonik. Ovo se poklapa sa planovima Japana da do 2050. postane neutralan u pogledu emisije ugljenika.

"Cilj nam je da zauzmemo vodeću poziciju u proizvodnji aviona nove generacije", rekao je Kazučika Ivata, državni ministar za ekonomiju, trgovinu i industriju.

Ni Airbus ne odustaje od razvoja aviona na vodonik: Rok koji je ovaj proizvođač zacrtao za razvoj novog vazduhoplova je 2035. godina, dok bi A380 sa pogonom na vodonik trebalo da poleti do 2026. godine.

Boeing je bio rezervisaniji, predviđajući da bi letovi sa pogonom na vodonik mogli krenuti tek 2050. godine.

Vodonik kao gorivo je privlačna opcija jer avio-industrija teži smanjenju emisija ugljenika do 2050. godine. Vodonik ne emituje ugljen-dioksid prilikom sagorevanja i mogao bi omogućiti avio-kompanijama ponudu letova bez emisija ugljenika.

Japansko saopštenje dolazi ubrzo nakon što je kineska kompanija za komercijalne avione, Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC), krenula na "turneju" po zemljama jugoistočne Azije avionima C919 i ARJ21.

Singapore Airshow Foto: Tanjug/AP

COMAC očigledno vidi priliku da privuče nove kupce dok se Boeing i Airbus suočavaju sa izazovima u proizvodnji. Još uvek nije jasno da li će Japan moći da razvije konkurentan avion sa novom tehnologijom goriva na vreme kako bi zadovoljio potrebe avio-kompanija.

"Da bi japanska avio-industrija postigla održiv rast, ne možemo biti zadovoljni našom pozicijom samo kao dobavljača delova", rekao je ministar Ivata.

(Aero.rs)

Video: Pokazan CityAirbus NextGen: Električna letilica za po gradu imaće osam rotora i brzinu do 120 km/h

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>