• 0

Vreme čitanja: oko 2 min.

Nevolja ne dolazi sama: Avion se na sletanju borio sa vetrovima, windshearom i na kraju "pumpanjem motora"

Vreme čitanja: oko 2 min.

Iako su bočni vetrovi relativno učestala pojava, avion SAS "borio se" protiv još dva nevidljiva neprijatelj na Madeiri

  • 0
SAS Airbus A320 Foto: Shutterstock/Photofex_AUT

Dok krstarimo nebom u avionu na 11.000 ili više metara visine, često smetnemo sa uma da u svega nekoliko sekundi let može da se pretvori iz "dosadnog" u vrlo izazovnog za pilote koji sede u kokpitu. Jedno od takvih iskustava imali su i putnici avio-kompanije SAS koji su leteli za Madeiru.

Ostrvski arhipelag na Atlantskom okeanu neretko zadaje muke pilotima koji sa njega poleću i sleću. Veliki problem predstavljaju jaki vetrovi kao i zahtevni teren u okolini samog aerodroma.

Na društvenim mrežama nedavno se pojavio video snimak Airbusa A320 skandinavskog SAS koji pokušava da sleti na aerodrom Madeira.

 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Aviator´s Alley (@aviator.alley)

Bočni vetrovi snažno su zanosili ovaj putnički avion. Pokušaj sletanja završio se dodirivanjem piste i ponovnim uzletanjem, odnosno takozvanim go-around. Reč je o proceduri obustavljanja sletanja kada posada proceni da prizemljenje ne može biti izvršeno na bezbedan način.

Uprvao to se dogodilo na letu SAS kada su piloti procenili da ne mogu obaviti sigurno sletanje zbog čega su uzleteli i kasnije probali još jednom da prizemlje avion.

Iako su bočni vetrovi relativno učestala pojava, avion SAS "borio se" protiv još dva nevidljiva neprijatelja na Madeiri.

Jedan od njih je wind shear. Ovaj termin označava naglu promenu brzine i/ili pravca vetra na kratkim udaljenostima u atmosferi, što može biti izuzetno opasno za avione, posebno tokom kritičnih faza leta poput poletanja i sletanja. Fenomen može biti izazvan različitim atmosferskim promenama ali i topografijom terena.

wind shear Foto: Shutterstock

Wind shear prilikom sletanja može izazvati nepredvidive promene brzine i pravca vetra zbog čega piloti mogu izgubiti kontrolu nad avionom. Airbus letelice opremljene su sistemima za upozorenje na ovu atmosfersku pojavu, a ukoliko posada iskusi wind shear preporučeno je da pojačaju potisak motora odnosno poveća brzinu kako bi mogli da "izvuku" avion iz problematične situacije.

Još jedan problem sa kojim su se piloti SAS suočili jeste compressor stall, odnosno blokada kompresora motora. Reč je o pojavi koja se dešava kada je normalan protok vazduha kroz pogonski agregat poremećen. Uzroci compressor stall mogu biti različiti, a najčešće ga prouzrokuje prljavština ili strani objekti u motoru kao i atmosferske promene poput wind shear.

Compressor stall (pumpanje motora) može izazvati smanjenje potiska u motoru koji je krucijalan za kritične faze leta - sletanje i poletanje. Prepoznaje se po plamenu iz motora - a ukoliko to vidite dok se nalazite u avionu ne treba da paničite. Kada je protok vazduha poremećen, postoji višak goriva u poređenju sa potrebnom količinom vazduha zbog čega se on sagoreva i javlja se plamen.

Levi motor SAS Airbusa A320 u trenutku dodirivanja piste izbacuje plamen te je jasno da protok vazduha u agregatu nije regularan.

Veštim pilotiranjem moguće je izbeći ozbiljnije posledice i povratiti kontrolu nad avionom čak i kada protiv vas deluju bočni vetrovi,  compressor stall i wind shear.

(Aero.rs)

Video: Dubai Airshow 2023: Kineske akrobacije na nebu u šarenilu boja

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>