• 0

Vreme čitanja: oko 3 min.

U inat sankcijama Rusiji: airBaltic prodaje karte za avionske letove koji preleću rusku teritoriju

Vreme čitanja: oko 3 min.

Na sajtu nacionalne kompanije Letonije airBaltic možete kupiti karte za direktan let BTI7746 Riga-Taškent

  • 0
Uzbekistan Airways A320 Foto: Wikimedia/MarcelX42

Vazdušni prostor Ruske Federacije od početka rata u Ukrajini i uvođenja sankcija za prelete ruskih aviona iznad većine zapadnih država, uključujući sve članice Evropske unije, zatvoren je kao recipročna mera za avio-kompanije iz SAD, Kanade i skoro svih evropskih država (lete samo Turkish Airlines i Pegasus Airlines iz Turske i Air Serbia) što dodatno komplikuje letove i povećava troškove.

Na sajtu nacionalne kompanije Letonije airBaltic možete kupiti karte za direktan let BTI7746 Riga-Taškent. Uvidom u detalje leta, vidi se da ga obavlja Uzbekistan Airways.

Prema javno dostupnim podacima servisa za praćenje letova Flightradar24, vidi se da let, koji traje oko pet sati i najčešće ga obavljaju avioni A320 ili A321 leti preko teritorije Rusije, preciznije preko Uzbekistana, Kazahstana, preko Moskve do Rige u Letoniji, zaobilazeci ratom zahvaćenu Ukrajinu u širokom luku.

Ne ulazeći u političke implikacije ovog, uslovno rečeno, zaobilaženja sankcija - Letonija je punopravna članica EU - portal Delfi postavio je pitanje se koliko su za putnike bezbedni letovi preko ruske teritorije:

"Šta ako se dogodi prinudno sletanje, kao sa Ryanair avionom u Minsku?", pitaju se Delfi.

Ovaj portal na ruskom jeziku ide dotle da podseća na avion Boeing 777-200ER avio-kompanije Malaysia Airlines, koji je 2014. godine obavljao redovan let MH17 na ruti Amsterdam - Kuala Lumpur i bio oboren iznad Donjecke oblasti pri čemu je život izbugilo 298 putnika i članova posade, o čemu je Aero.rs detaljno pisao na desetogodišnjicu tragedije.

Let MH17 preletao je direktno iznad ratom zahvaćenog područja, doduše na visini za koju se smatralo da je bezbedna i izvan borbenih dejstava, što se ispostavilo kao netačno. Trenutno iznad Rusije se vazdušni saobraćaj obavlja uglavnom uobičajeno, ukrajinska dejsta po dubini ruske teritorije su ograničena na povremene napade besposadnim letilicama sa male visine što ne ugrožave putničke avione koji preleću na 10.000 metara i više ali dovodi po povremenih zatvaranja aerodroma.

Ipak, svaka potencijalna eskalacija sukoba i njegovo proširenje u "treću dimenziju" može predstavljati bezbednosni rizik.

airBaltic i Uzbekistan Airways su krajem 2021. godine potpisali tzv. code share sporazum, po kome je od 22. novembra 2021. godine airBaltic postavio svoje marketinške kodove na letove koje obavlja Uzbekistan Airways između Taškenta i Rige, bez ograničenja broja sedišta.

"Tako će korisnici airBaltic-a imati bolji pristup gradovima u Uzbekistanu i Centralnoj Aziji, dok će putnici Uzbekistan Airways-a imati koristi od pogodnog pristupa širokoj evropskoj mreži airBaltic", navedeno je tada iz uzbekistanske avio kompanije.

Codeshare je jedan od široko rasprostranjenih oblika saradnje izmedju dve ili više avio-kompanija koji za putnike ul suštini znači "virtuelno spajanje" na određenim letovima: jedna kompanija postavlja oznake letova od druge i prodaje usluge partnerske kompanije svojim putnicima i obratno na određenim letovima.

Zatvaranje ruskog vazdušnog prostora imalo je ozbiljan uticaj na industriju vazdušnog saobraćaja, pri čemu su neki letovi između Evrope i Azije produženi za po više sati zbog izbegavanja vazdušnog prostora Ruske Federacije.

Sibirski vazdušni koridor je ranije imao veliku ulogu u planiranju ruta avio-kompanija, a njegovo zatvaranje za strane avio-kompanije do 1970. godine primoravalo je avio-kompanije koje lete ka Aziji da prave zaustavljanja na mestima poput Enkoridža, što je delimično razlog zašto je on i danas značajan aerodrom, podseća Flightradar24 u jednoj ranijoj analizi.

Moderni dugolinijski putnički avioni imaju domet i sposobnost da lete oko ruskog vazdušnog prostora bez potrebe za zaustavljanjem, ali to ne rade bez kašnjenja. Zatvaranje je primoralo avio-kompanije kao što je Kazahstanska Air Astana, avio-kompanija iz zemlje sa 7.600 kilometara dugom granicom sa Rusijom, da plaćaju dodatno za gorivo. Sankcije na Rusiju i recipročne zabrane letova preoblikovale su komercijalne rute letova i nastaviće da utiču na industriju godinama koje dolaze, čak i nakon završetka rata.

(Aero.rs)

Video: Antonov Airlines An-124

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>