Indija želi da proizvodi ruske Superjet SJ100 avione: Treba im više stotina komada
Kompanije Hindustan Aeronautics Limited (HAL) iz Indije i ruska Ujedinjena korporacija za izgradnju aviona (Объединённая авиастроительная корпорация, OAK) iz potpisale su memorandum o razumevanju o proizvodnji putničkih aviona Jakovljev SJ-100 u ponedeljak 27. oktobra u Moskvi, preneli su obe korporacije na svojim zvaničnim kanalima komunkacije.
Memorandum su potpisali Šri Prabhat Randžan ispre HAL i Oleg Bogomolov u ime OAK u prisustvu dr D. K. Sunila, generalnog direktora HAL, i Vadima Badehe, generalnog direktora OAK.
Prema navodima kompanija, SJ-100 treba da promeni „pravila igre“ u segmentu letova na kraćim relacijama u okviru indijskog državnog programa UDAN koji subvencioniše krate i manje popunjene domaće linije. Na osnovu ovog sporazuma, HAL će dobiti pravo da proizvodi avione SJ-100 za potrebe indijskih naručilaca.
Ova saradnja između HAL-a i OAK-a rezultat je međusobnog poverenja između dve kompanije. Takođe, ovo će biti prvi put da se putnički avion u potpunosti sklapa i proizvodi u Indiji još od kada je HAL britanski Avro HS-748, program koji je započeto 1961. i završio 1988. godine.
Procene govore da će indijskom vazduhoplovnom sektoru u narednih deset godina biti potrebno više od 200 aviona za regionalni saobraćaj i još oko 350 aviona za pokrivanje obližnjih međunarodnih turističkih ruta u regionu Indijskog okeana.
Po svemu sudeći, ako se realizuje kako je planirano, proizvodnja aviona SJ-100 označava početak nove epohe u indijskoj avio-industriji. To je korak ka ostvarenju vizije "samodovoljne Indije" (Atmanirbhar Bharat) u oblasti civilnog vazduhoplovstva. Projekat će prema najavama zvaničnika takođe ojačati privatni sektor i otvoriti nova direktna i indirektna radna mesta u avio-industriji.
Superjet 100 (SJ100, poznat i kao SSJ100 od Sukhoi Super Jet) je dvomotorni uskotrupni putnički avion razvijen od strane Sukhoi Civil Aircraft Company i Ujedinjene avio-korporacije (OAK). Namenjen je za regionalne i kratke letove, sa kapacitetom od oko 75–100 putnika i doletom do 4.500 km. Od 2023. godine plasira se pod imenom Jakovljev SJ-100 (Yakovlev SJ-100 za inostrano tržište).
Avion je prvobitno projektovan sa zapadnom avionikom, motorima SaM146 i drugim komponentama evropskih proizvođača, što mu je barem u teoriji omogućavalo konkurentnost u međunarodnom civilnom tržištu.
Zbog sankcija i ograničenja u isporuci zapadnih komponenti od početka rata u Ukrajini, avion dobija ruske ili domaće alternative za avioniku, pogonske sisteme i druge delove. Ideja je da se zadrži osnovni dizajn, ali da avioni mogu biti potpuno proizvedeni i održavani bez zavisnosti od zapadnih dobavljača, čime sbi se osigurala dugoročna održivost i lokalna kontrola nad proizvodnjom. O naporima potpune "rusifikacije" SJ 100, portal Aero.rs je pisao i ranije.
Do danas je proizvedeno više od 200 primeraka koji su u upotrebi ili bili u upotrebi aviokompanija u Rusiji, Jermeniji, UAE, Meksiku i Irskoj. Ipak, najveći broj korisnika je iz zemlje proizvođača - Rusije
U saopštenjima se ne navodi kakva će biti oprema i pogon aviona — da li će zadržati zapadnu avioniku i motor SaM146, ili će Indijci razviti varijantu sa ruskim motorom PD-8 ili pak nešto treće — za sada nije poznato.
Ekonomski i vazduhoplovni analitičari u Rusiji slažu se je ugovor obostrano koristan: Indija dobija razvijenu proizvodnu liniju savremenog mlaznog putničkog aviona a Rusija - najmanje - finansijska sredstva od licence, što će finansijski opterećenoj kompaniji OAK svakako dobro doći, posebno u trenutnim uslovima „kada novca nema, ali se mora izdržati“.
Prema rečima Olega Evdokimova, koje prenosi analitičara za avijaciju i predsednika MelonAero Consulting, koje prenosi Ruavia.su, SJ-100 se savršeno uklapa u nedovoljno pokriveni segment regionalnih letova u Indiji.
„Avion nije ni prevelik ni premali — idealan je za linije između gradova širom Indije. Glavni izazovi biće prilagođavanje aviona standardima DGCA i lokalizacija lanca snabdevanja. Ako HAL uspe da prilagodi mlazni avion indijskim operativnim uslovima, to bi mogao biti pravi korak ka razvoju domaće regionalne avijacije“, naveo je Evdokimov.
S obzirom na aktuelna ograničenja zapadnog izvoza, i UAC i HAL će morati pažljivo da planiraju industrijsko uvođenje programa, navodi Ruavia. Stručnjaci procenjuju da će priprema proizvodne linije, obuka osoblja i dobijanje potrebnih sertifikata trajati tri do pet godina. Početak prvih montaža mogao bi biti raniji, koristeći sklopove trupa aviona isporučene iz Rusije.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.