Potpuno ruski avion SJ-100 uspešno prošao testove na mokroj pisti

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Na aerodromu Ramenskoje kod Žukovskog, glavnom ruskom centru za ispitivanje aviona, izvedeni su sertifikacioni testovi putničkog aviona SJ-100 (registracija 97023), potpuno domaće verzije aviona Sukhoi Superjet 100. Testove su sproveli stručnjaci kompanija PJSC Jakovljev i Ujedinjene avio-korporacije (UAC), sa ciljem da se potvrdi sposobnost aviona da bezbedno poleti i sleti na pisti prekrivenoj slojem vode, piše portal RuAviation.

Ova ispitivanja predstavljaju obaveznu fazu u procesu sertifikacije svih savremenih putničkih aviona i deo su programa dokazivanja letne sposobnosti potpuno lokalizovane varijante „Superdžeta“, koju ruska industrija razvija kao zamenu za raniji model sa velikim udelom zapadnih komponenti.

Kako je izgledalo testiranje

Proba je izvedena 6. novembra na posebno pripremljenom bazenu dužine preko 70 metara i širine 12 metara, sa segmentima u kojima je dubina vode dostizala 30 milimetara. Avion je u više navrata prolazio kroz bazen, koristeći različite režime rada motora, uključujući i obrnuti potisak.

Tok testiranja pratio je veliki broj instrumenata i video-sistema na zemlji i na samom avionu. Prisustvovali su predstavnici sertifikacionih organa i inženjeri iz Ujedinjene korporacije za motore (UEC), proizvođača novih domaćih turboventilacionih motora PD-8.

Rezultati su potvrdili da prskanje i usisavanje vode nisu negativno uticali na rad motora PD-8 ni pomoćne pogonske jedinice (APU), čime je potvrđena sposobnost aviona za bezbedan rad u uslovima padavina i na mokrim pistama.

Napredak sertifikacije

Ovi testovi predstavljaju završnu fazu sertifikacionog programa za novi SJ-100, koji bi trebalo da postane prvi potpuno ruski putnički avion u serijskoj proizvodnji posle raspada SSSR-a. U prethodnim mesecima avion je prošao niz proba — od testova stabilnosti i upravljivosti pri brzinama iznad operativnih limita, do ispitivanja integrisanog sistema upravljanja (ICS) i rada obrnutog potiska motora PD-8 u kombinaciji sa različitim položajima zakrilaca.

Avion je 25. juna dostigao brzinu od 334 čvora (619 km/h) i Mach 0,87, a krajem oktobra su završeni testovi sistema obrnutog potiska. Sledeći korak u programu biće ispitivanja u zimskim uslovima i završni letovi pred izdavanje sertifikata.

Kompletna sertifikacija aviona i motora PD-8 očekuje se do kraja 2025. godine.

SJ-100 story Foto: Russia's UAC

Domaći razvoj i industrijski značaj

Program SJ-100, koji vodi konstruktorski biro Jakovljev (nekadašnji Suhoj civilni avioni), deo je šireg ruskog plana za zamenu zapadnih komponenata domaćim rešenjima. Nova verzija uključuje ruske motore, avioniku, hidrauliku, kabinske sisteme i brojne druge delove koji su ranije dolazili iz Evrope i SAD.

Prvi probni let domaće varijante izveden je 29. avgusta 2023. godine, dok je avion sa motorima PD-8 prvi put poleteo u proleće 2024. godine. Planirano je da IrAero i Rossiya Airlines budu među prvim operaterima koji će uvesti SJ-100 u redovan saobraćaj.

Proizvodnja će se odvijati u fabrici u Komsomolsku na Amuru, gde je ranije nastajao Superjet 100, a godišnji kapacitet planiran je na oko 20 do 30 aviona.

SJ-100 story Foto: Russia's UAC

Perspektive i izazovi

Iako tehnički napredak programa pokazuje ohrabrujuće rezultate, izazovi ostaju brojni — od sertifikacije prema evropskim i američkim standardima, koja trenutno nije moguća zbog sankcija, do potrebe za stabilnim lancem snabdevanja i servisnom podrškom.

Ruska vlada vidi SJ-100 kao osnovu za obnovu regionalnog avio-saobraćaja i kao ključan korak ka smanjenju zavisnosti od zapadnih aviona. U kombinaciji sa većim modelom MS-21, planirano je da ovaj program postane temelj nove generacije ruske civilne avijacije.

(Aero.rs)

Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>