Da li biste leteli avionom da znate da je u kabini samo jedan pilot?

   ≫   
Čitanje: oko 4 min.
  • 1

Od prvog leta sa jednim pilotom, avijacija je do danas doživela ogromne promene. Kako se razvijala tehnologija broj članova posade se povećavao, letovi su bivali sve duži a potreba za sigurnošću i udobnošću putnika je postajala sve veća.

Prvi let aviona sa motornim pogonom kojim je upravljao Orvil Rajt je trajao 12 sekundi. U ovoj ranoj fazi, avioni su bili mali i jednostavni. Tokom Prvog svetskog rata posade izviđačkih i bombarderskih aviona su sve više pored pilota činili izviđač (osmatrač) ili mitraljezac.

Posle Prvog svetskog rata kako je tehnologija napredovala ukazala se potreba za drugim pilotom.

Avion Junkers F.13 Foto: Wikipedia/Junkers F.13
Avion de Havilland DH.89 Dragon Rapide Foto: Wikipedia/de Havilland DH.89 Dragon Rapide

Evropski avioni kao što su Junkers F.13, de Havilland DH.89 Dragon Rapide, Fokker F.VII i Potez 62 postavili su temelje moderne civilne avijacije.

Fokker F.VII Foto: Wikipedia/Fokker F.VII
Avion Potez 62 Foto: Wikipedia/Potez 62

Uvođenje dvočlanih pilotskih posada, značajno je unapredilo sigurnost i efikasnost letenja. Sa dva pilota u kokpitu, rizik od ljudske greške je smanjen, a letovi su postali sigurniji što je omogućilo avio-kompanijama da lete na dužim rutama i u složenijim vremenskim uslovima.

Američki proizvođači aviona su takođe brzo prihvatili trend iz Evrope sa dvočlanim pilotskim posadama.

Avion Ford trimotor Foto: Wikipedia/Ford trimotor
Avion Ford trimotor kokpit Foto: Wikipedia/Ford trimotor kokpit

Jedan od prvih značajnih civilnih aviona koji je imao dva pilota bio je Ford Trimotor. Ovaj avion razvijen 1926. godine, poznat i kao “Limeni Gusak”, mogao je da primi između 12-17 putnika, brzo je postao popularan za komercijalne letove.

Avion Boeing 247 Foto: Wikipedia/Boeing 247

Boeing 247, koji je uveden 1933. godine u saobraćaj, bio je još jedan od ključnih aviona u razvoju civilne avijacije. Kao prvi potpuno metalni putnički avion, Boeing 247 mogao je da primi pored dva pilota i 10 putnika. Ovaj avion je postavio nove standarde u pogledu brzine, sigurnosti i udobnosti, i bio je preteča modernih putničkih aviona.

Avion DC-3 Foto: Wikipedia/DC-3

1935. se pojavio još jedan revolucionarni avion u civilnoj avijaciji, Douglas DC-3. Ovaj avion je postao ikona komercijalnog avio-saobraćaja zbog svoje pouzdanosti, ekonomičnosti i sposobnosti da nosi veći broj putnika (do 21). DC-3 je od samog početka imao standardnu posadu od dva pilota. Brojni primerci ovog aviona lete čak i danas posle toliko vremena.

Tokom Drugog svetskog rata upotreba velikih bombardera i transportnih aviona zahtevala je veću posadu. Avioni poput B-17 i B-29 imali su posadu koja je pored dva pilota, imala navigatora, radistu i mitraljesce.

B707 avion Wikimedia/Amit Agronov/B-707

Dolaskom mlazne ere 1950-ih i 1960-ih i pojavom aviona poput Boeing-a 707, dovelo je daljeg povećanja broja članova letačke posade. Standardna posada na ovom avionu bla je kapetan, kopilot i inženjer leta. Inženjer leta je bio zadužen za praćenje i upravljanje brojnih sistemima aviona poput nadzora performansi motora, kontrole potiska, sistema za gorivo, hidrauličkih sistema, električnih sistema, klimatizacije i presurizacije kabine, pneumatskih sistema, sistema za gašenje požara, navigacionih i komunikacionih sistema.

Avion B707 kokpit Foto: Wikipedia/B-707 kokpit

Inženjer leta na Boeing 707 igrao je važnu ulogu u upravljanju složenim sistemima aviona, omogućavajući pilotima da se fokusiraju na upravljanje avionom. Međutim,  automatizacije avionike umanjila je potrebu za inženjerima leta na modernim avionima.

Razvoj tehnologije i automatizacija tokom 1980-ih do danas dovela je do smanjenja broja letačkog osoblja u kokpitu pa savremeni komercijalni avioni, kao što su Airbus A320 i Boeing 737, imaju samo dva pilota, kapetana i kopilota. Napredni autopiloti i kompjuterizovani nadzor sistema omogućavaju da dva pilota efikasno upravljaju letom bez potrebe za inženjerom leta.

B787 kokpit Foto: Wikipedia/B-787 kokpit

Da li su avioni kojima će upravljati jedan pilot budućnost

Poslednjih godina, proizvođači aviona i zakonodavne vlasti u SAD i Evropi su pod pritiskom velikih avio-kompanija da razmotre mogućnost da komercijalnim avionima u budućnosti upravlja samo jedan pilot. Na taj način aviokompanije žele da smanje operativne troškove uključujući troškove za obuku, plate i beneficije.

Globalni nedostatak kvalifikovanih pilota postaje sve veći problem za avio-industriju. Avioni sa jednim pilotom bi pomogli u ublažavanju ovog problema. Razvoj naprednih autopilota, veštačke inteligencije i daljinskog nadzora može omogućiti sigurne letove aviona sa jednim pilotom uz dodatnu podršku sa zemlje.

Sindikati pilota se snažno protive uvođenju aviona sa jednočlanim pilotskim posadama zbog brojnih sigurnosnih, tehnoloških, proceduralnih i socijalnih razloga.

Iako su napredni autopilot sistemi i druge tehnologije značajno napredovale, još uvek postoji zabrinutost oko njihove apsolutne pouzdanosti i sposobnosti da se samostalno nose sa svim mogućim scenarijima.

Sindikati pilota, poput ALPA (Air Line Pilots Association) u SAD-u, BALPA (British Airline Pilots’ Association) u Velikoj Britaniji i drugih širom sveta, često zajednički nastupaju protiv ideje jednočlanih letačkih posada, ističući sigurnosne rizike.

Sindikati aktivno lobiraju i protive se takvim idejama i kod regulatornih tela kao što su FAA i EASA, naglašavajući na rizike koje bi takve promene mogle da dovedu.

Iako postoji pritisak avio-kompanija da avionima u budućnosti upravlja jedan pilot, prelazak na ovaj model zahteva značajna tehnološka unapređenja, promene u regulativama i široko prihvatanje od strane javnosti. Napredak u ovoj oblasti će verovatno biti postepen, sa opsežnim testiranjima i fazama implementacije pre nego što avioni sa jednim pilotom postanu standard u komercijalnoj avijaciji.

(Aero.rs)

Video: Pogled iz pilotske kabine: Hitan medecinski prevoz povređenog helikopterom MUP Srbije

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>