• 0
 ≫ 

Vreme čitanja: oko 3 min.

Šta bi se dogodilo da se putničkom avionu iznad Atlantika pokvare motori

 ≫ 

Vreme čitanja: oko 3 min.

Od pionirskih dana kada je svaki let preko Atlantika bila opasna avantura, do današnjih modernih aviona sa visokim ETOPS standardima, vazduhoplovna industrija je prešla dug put

  • 0

Prvi preleti Atlantika bili su neverovatno dostignuće u ranim danima avijacije, kada su piloti sa punim pravom nosili epitet pionira. Jedan od najpoznatijih događaja u toj eri bio je prelet Charlesa Lindberga 1927. godine, kada je kao prvi pilot u istoriji uspeo da preleti Atlantik samostalno, bez zaustavljanja, u svom avionu Spirit of St. Louis. U tim ranim godinama, kvar motora na takvim letovima značio bi gotovo sigurnu katastrofu. Avioni su se oslanjali na svoje motore, a bilo kakav tehnički problem na dugačkom letu preko Atlantika mogao jei da ima tragične posledice.

Šta je ETOPS?

Sa razvojem tehnologije i avio-industrije, stvari su počele drastično da se menjaju. Današnji moderni avioni imaju mnogo veću pouzdanost i složenije sisteme koji omogućavaju letelici da sigurno nastavi let i u slučaju kvara jednog od motora. Tu dolazi u igru "ETOPS", što je skraćenica za "Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards". Ovaj skup pravila omogućava dvomotornim avionima da lete duže preko okeana ili nepristupačnih terena, čak i ako im jedan motor otkaže.

Savremeni avioni sa certifikatom "ETOPS-180" mogu leteti čak 180 minuta (tri sata) sa samo jednim motorom, što je dovoljno da letelica stigne do najbližeg sigurnog aerodroma. Ova tehnologija je važna za transatlantske letove, gde su često aerodromi daleko jedan od drugog, a avioni moraju biti spremni za ovakve situacije.

SINGAPORE AIRSHOW Foto: Tanjug/AP/Vincent Thian

Koliki ETOPS imaju savremeni avioni

Moderni komercijalni avioni imaju impresivne ETOPS standarde. Na primer, Boeing 787 Dreamliner i Airbus A350 su sertifikovani za ETOPS-330, što im omogućava da lete do 330 minuta (više od pet sati) sa jednim motorom. Međutim, rekorder među dvomotornim avionima drži Boeing 777, sa ETOPS-370, koji omogućava let od čak 370 minuta (preko šest sati) sa jednim funkcionalnim motorom. Ova sposobnost omogućava avionima da pređu čak i najduže transatlantske letove sa visokim stepenom sigurnosti.

Šta se dešava ako otkažu oba motora?

Ako bi oba motora otkazala tokom leta iznad Atlantika, avion bi nastavio da jedri zahvaljujući svojim aerodinamičkim karakteristikama. Iako se ovakvi incidenti dešavaju izuzetno retko, avioni su dizajnirani da, čak i u slučaju potpunog gubitka motora, mogu preći značajne razdaljine bezbedno. Na primer, teoretski, prosečan avion može preleteti oko 160 kilometara jedreći sa visine od 11.000 metara.

Jedan od najpoznatijih slučajeva gubitka motora iznad Atlantika dogodio se 2001. godine, kada je Air Transat let 236, koji je leteo iz Toronta za Lisabon, izgubio oba motora zbog curenja goriva. Avion Airbus A330 sa 306 putnika i članova posade uspeo je da pređe gotovo 120 kilometara jedreći bez oba motora, pre nego što je bezbedno sleteo na Azorska ostrva. Ovo je bio jedan od najdužih letova bez pogona u istoriji komercijalnog vazduhoplovstva, i iako se radilo o dramatičnom incidentu, pokazalo je koliko su savremeni avioni otporni i sposobni da se izbore sa vanrednim situacijama.

B787 kokpit Foto: Wikipedia/B-787 kokpit

ETOPS i današnja tehnologija

Današnji avioni su opremljeni naprednim navigacionim i komunikacionim sistemima, što omogućava pilotima da brzo reaguju u slučaju vanrednih situacija. U kombinaciji sa visokim standardima ETOPS-a, dvomotorni avioni su u stanju da pređu velike okeanske razdaljine uz maksimalnu sigurnost, čak i ako dođe do tehničkog kvara. Zanimljivo je da i četvoromotorni avioni, poput Airbus A380 i Boeing 747, imaju slične bezbednosne protokole, ali su dvomotorni avioni zbog napretka tehnologije postali standard za transkontinentalne letove.

Od pionirskih dana kada je svaki let preko Atlantika bila opasna avantura, do današnjih modernih aviona sa visokim ETOPS standardima, vazduhoplovna industrija je prešla dug put. Avioni su danas sigurniji nego ikada pre, a piloti i putnici mogu biti sigurni da, čak i u slučaju tehničkih problema, postoje precizno definisane procedure koje omogućavaju sigurno sletanje. Slučajevi kao što je Air Transat let 236 dokazali su da, čak i u najtežim okolnostima, moderne letelice i piloti mogu bezbedno da završe let.

(Aero.rs)

Video: Otvaranje novog hagara Prince Aviation: Avio-glamur u novom "dvorcu Princa"

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>