Vreme čitanja: oko 2 min.
Zašto kasni isporuka novih aviona SJ-100 ruskim kompanijama
Vreme čitanja: oko 2 min.
Motor proizveden u Rusiji - PD-8 - još uvek nije u potpunosti sertifikovan, zbog čega još uvek nisu završeni drugi i treći prototip aviona koji menja regionalne civilne vazduhoplove
Novi avioni namenjeni za regionalne letove Sukhoi Superjet SJ-100 opremljeni potpuno ruskom tehnologijom, materijalima i rešenjima još nisu ni poleteli - a već kasne. Glavni razlog za to je - razvoj novog motora, koji treba da zameni francusko-ruski motor SaM146 koji se nalazi u već postojećim letelicama.
Istina, početkom juna ove godine počeli su sertifikacioni letovi prvog prototipa SJ-100 sa ruskim motorom, o čemu je pisao i naš portal, ali do ovog trenutka već je trebalo "uvesti" u probne letove još dva vazduhoplova ovog tipa.
Generalni direktor Rosteca, Sergej Čemezov, izjavio je da je motor PD-8 u završnoj fazi razvoja, a trenutno se sprovode testiranja na zemlji. Nakon njihovog završetka, motor će biti sertifikovan u sklopu eksperimentalnog SJ-100 u 2025.
Veliki deo rada na stvaranju praktično novog aviona u prepoznatljivoj formi trupa Sukhoi Superjet 100 nije vidljiv javnosti, jer se proverava izdržljivost, kvalitet materijala, softver, inženjerske komponente, navodi ruski vazduhoplovni portal Ruavia.
Kiril Kuznjecov, glavni konstruktor SJ-100, objasnio je kako tačno napreduje sertifikacija ovog modela u poređenju sa testiranjem aviona SSJ100, i naglasio da obim rada treba podeliti na dve grupe: „avion kao letelica“ i „avion i njegovi sistemi“.
„Za prvu grupu neophodno je sprovesti otprilike 30-40% obima testova koji su ranije izvođeni tokom sertifikacije SSJ100. Relativno mali obim objašnjava se činjenicom da smo pri izradi nove modifikacije zadržali teorijski obris, arhitekturu aviona i sistema, kao i interfejse sistema što je više moguće. Prema tome, značajan deo provera ne zahteva ponovno potvrđivanje, posebno testovi aerodinamike, stabilnosti i upravljivosti,” rekao je Kuznjecov.
Međutim, za grupu „avion i njegovi sistemi” obim testova dostiže do 90% ranijih, sprovedenih od strane kompanije Sukhoi Civil Aircraft. Sada je fokus na testovima na zemlji, koji zahtevaju potvrdu usklađenosti sa novim tehničkim zahtevima.
Za usklađivanje sa savremenim zahtevima bezbednosti, potrebno je testirati prototipove, prilagoditi detalje dizajna na osnovu dobijenih podataka i izdati kompletnu sertifikacionu dokumentaciju. Proces integracije novih sistema prati niz izazova.
„Jedan od faktora je visok stepen noviteta tehnoloških rešenja sa kojima se suočavaju preduzeća u saradnji. Mnogima od njih nedostaje iskustvo u sistematskom kvalifikacionom radu za komponente, što usporava proces adaptacije sistema na avion,” objasnio je Kuznjecov razlog značajnog odlaganja početka serijske proizvodnje i operacije aviona. Dodao je da je posebna tema motor PD-8. „Neću kriti, situacija je značajno uticala na naše planove,” rekao je Kuznjecov, osvetljavajući dva aspekta tog uticaja.
Prvi je povezan sa demonstracijom karakteristika poletanja i sletanja aviona, kao i sa procenom samog motora kako bi se obezbedili materijali za potvrđivanje prikladnosti pogonskog agregata kao dela aviona. Drugi je interakcija motora sa drugim sistemima, koja se proverava tokom testiranja na 97021. Istovremeno, veliki deo testiranja se sprovodi na zemlji, pa konstruktori ne očekuju ozbiljne probleme.
Program letnih testova je odložen zbog nepripremljenosti motora. Trenutno se svi novi, ruski sistemi i komponente testiraju na prvom prototipu (b/n 97021), koji je opremljen motorima SaM146. Nakon instalacije PD-8 motora na avion, održaće se metodološko veće, koje će izdati dozvolu za priključenje drugog i trećeg prototipa na program letnih testova.
(Aero.rs)
Video: Party Avion u Stubičkim Toplicama: Fokker 100 za zabave i dečije rođendane
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.