• 1

Vreme čitanja: oko 7 min.

Zlatno doba civilne avijacije: Avioni šezdesetih koji su promenili svet

Vreme čitanja: oko 7 min.

Glavne razlike između aviona šezdesetih godina i savremenih civilnih aviona leže u tehnologiji, efikasnosti, udobnosti i ekološkom uticaju

  • 1

Tehnologija i materijali

Putnički avioni šezdesetih su bili prvenstveno izrađeni od aluminijuma i koristili su manje efikasne motore sa većom potrošnjom goriva. Avionika (elektronski sistemi) je bila osnovna, bez naprednih sistema navigacije, automatizacije i savremenih radara koje imamo danas.

Danas se koriste napredni kompozitni materijali, koji su lakši i čvršći od aluminijuma, što smanjuje težinu aviona i povećava njegovu efikasnost. Takođe, moderni avioni danas imaju mnogo sofisticiranije avionske sisteme, uključujući napredne autopilote, navigacione sisteme zasnovane na GPS-u, i Fly-by-Wire tehnologiju koja smanjuje manuelni rad pilota.

Efikasnost motora i potrošnja goriva

Motori iz tog perioda su bili turbomlazni, što znači da su imali veliku potrošnju goriva i bili su znatno bučniji što je ograničavalo njihov dolet i povećavalo operativne troškove.

Moderni motori, kao što su turbofan motori, mnogo su efikasniji, troše manje goriva, proizvode manje buke i omogućavaju avio-kompanijama veći dolet uz niže operativne troškove. Takođe, smanjene emisije štetnih gasova doprinose manjem ekološkom otisku.

Udobnost putnika

Putnički komfor u avio kabinama bio je jednostavniji, bez ekrana ili multimedijalnih sadržaja. Sedišta su bila prostranija, ali avionska kabina nije bila optimizovana kao danas za dugu letove.

Danas su kabine opremljene naprednim sistemima za zabavu, Wi-Fi konekcijom, personalizovanim ekranima i ergonomskim sedištima koja pružaju više prostora i udobnosti. Sistemi za klimatizaciju i pritisak u kabini su takođe napredovali što povećavajućava komfor i smanjuje zamor putnika.

Bezbednost

Iako su avioni tog perioda bili tehnološki napredni za svoje vreme, bezbednosni standardi i prakse su bili manje razvijeni. Sistem kontrole vazdušnog saobraćaja bio je ograničen, a incidenti su bili učestaliji.

Današnji avioni su opremljeni naprednim sigurnosnim sistemima, uključujući TCAS (Traffic Collision Avoidance System), EGPWS (Enhanced Ground Proximity Warning System), i redundantne sisteme koji minimiziraju rizik od nesreća. Bezbednosni standardi i regulative su danas na mnogo višem nivou.

Ekološki uticaj

Avioni iz tog vremena nisu imali tehnologiju za smanjenje emisije štetnih gasova. Velika potrošnja goriva i emisija CO2 bile su neizbežne.

Današnji proizvođači aviona su fokusirani na smanjenje ekološkog uticaja kroz efikasnije motore, bolje aerodinamične dizajne i upotrebu lakših materijala. Takođe, aviokompanije sve više koriste održiva avio-goriva (SAF) kako bi smanjile emisiju ugljen-dioksida.

Kapacitet i dolet

Avioni šezdesetih su imali manji kapacitet i kraći dolet. Veći modeli, poput Boeing-a 707, mogli su prevoziti do 189 putnika na transatlantskim letovima, ali nisu imali autonomiju modernih dugolinijskih aviona.

Moderni avioni, poput Boeinga 787 i Airbusa A350, imaju kapacitet za više stotina putnika i mogu preleteti velike udaljenosti bez sletanja, omogućavajući direktne letove između udaljenih kontinenata.

Savremeni avioni, danas bez problema lete direktno, bez sletanja, između Australije i Evrope, zašta je Boeing-u 707 nekada trebalo dva međusletanja.

Ove razlike ukazuju na to koliko je industrija avijacije napredovala, fokusirajući se na efikasnost, bezbednost, i udobnost, dok istovremeno smanjuje negativan uticaj na životnu sredinu.

Šezdesete godine prošlog veka bile su period velikog razvoja u komercijalnoj avijaciji. U tom periodu proizvedeni su neki od najpoznatijih aviona, koji su postavili standarde u avio industriji.

U nastavku su opisani najvažniji modeli aviona tog vremena, uz zanimljive podatke i informacije o njihovim najvećim korisnicima:

AVIONI ŠEZDESETIH Foto: Shutterstock, Boeing 707
  • Boeing 707 (SAD)

    - Prvi let: 1957. godine

    - Kapacitet: 140-189 putnika

    - Dolet: Do 8.400 km

    - Proizvedeno: Više od 1.000 aviona

    - Najveći korisnici: Pan Am, American Airlines, TWA

    - Zanimljivost: Boeing 707 je bio prvi uspešni komercijalni mlazni avion Boeinga koji je značajno skratio vreme putovanja i postavio standard za dugolinijske letove. Pan Am je koristio 707 za prve transatlantske mlazne letove, što je revolucionisalo međunarodna putovanja.

AVIONI ŠEZDESETIH Foto: Shutterstock, DC-8-72
  • Douglas DC-8 (SAD)

    - Prvi let: 1958. godine

    - Kapacitet: Do 259 putnika

    - Dolet: Do 10.000 km

    - Proizvedeno: 556 aviona

    - Najveći korisnici: Delta Air Lines, United Airlines, Air France

    - Zanimljivost: DC-8 je postao prvi komercijalni avion koji je probio zvučni zid tokom leta, što je bilo značajno postignuće. Delta Air Lines i United Airlines koristili su ovaj avion na dugim međunarodnim rutama.

Avioni šezdesetih Foto: Wikipedia/Colin Cooke Photo Lockheed L-1011 TriStar
  • Lockheed L-1011 TriStar (SAD)

    - Prvi let: 1970. godine

    - Kapacitet: Do 400 putnika

    - Dolet: Do 7.410 km

    - Proizvedeno: 250 aviona

    - Najveći korisnici: TWA, Delta Air Lines, Eastern Air Lines

    - Zanimljivost: L-1011 TriStar je bio poznat po svojoj naprednoj avionici i sigurnosnim karakteristikama, uključujući automatsko sletanje u teškim vremenskim uslovima. Delta i TWA su bili najveći operateri ovog modela u SAD-u.

Avioni šezdesetih Foto: Wikipedia/SDASM Archives Convair 880
  • Convair 880 (SAD)

    - Prvi let: 1959. godine

    - Kapacitet: Do 110 putnika

    - Dolet: Do 4.720 km

    - Proizvedeno: 65 aviona

    - Najveći korisnici: Delta Air Lines, TWA

    - Zanimljivost: Convair 880 je bio najbrži komercijalni mlazni avion svog vremena, sposoban da dostigne brzinu od 990 km/h, ali visoki troškovi održavanja i manji kapacitet ograničili su njegov komercijalni uspeh.

Avioni šezdesetih Foto: Wikipedia/Mexicana_de_Havilland_Comet_APM.jpg: Aviation Photography of Miami derivative work: Altair78
  • De Havilland Comet (Holandija)

    - Prvi let: 1949. godine

    - Kapacitet: Do 81. putnika

    - Dolet: Do 4.000 km

    - Proizvedeno: 114 aviona (uključujući kasnije verzije)

    - Najveći korisnici: BOAC (kasnije British Airways), United Airlines, Aerolineas Argentinas

    - Zanimljivost: Iako je bio prvi komercijalni mlazni avion, Comet je imao problema sa strukturnom integritetom, što je dovelo do nekoliko nesreća. Kasnije verzije su rešile te probleme, ali je reputacija već bila narušena.

Avioni šezdesetih Foto: Wikipedia/Steve Fitzgerald Vickers VC10
  • Vickers VC10 (Velika Britanija)

    - Prvi let: 1962. godine

    - Kapacitet: Do 150 putnika

    - Dolet: Do 9.410 km

    - Proizvedeno: 54 aviona

    - Najveći korisnici: BOAC, Gulf Air, RAF

    - Zanimljivost: VC10 je bio popularan na afričkim i azijskim rutama zbog svoje sposobnosti da sleti na aerodrome na velikim nadmorskim visinama. BOAC (kasnije British Airways) je bio glavni korisnik ovog modela, dok je Kraljevsko vazduhoplovstvo (RAF) koristilo ovaj avion do 2013. godine.

  • Sud Aviation Caravelle (Francuska)

    - Prvi let: 1955. godine

    - Kapacitet: Do 140 putnika

    - Dolet: Do 2.600 km

    - Proizvedeno: 282 aviona

    - Najveći korisnici: Air France, SAS, Iberia

    - Zanimljivost: Caravelle je bio prvi komercijalni mlazni avion sa motorima montiranim na repu, što je omogućilo tiši let i popularnost među putnicima. Air France je bio vodeći operater ovog modela, koristeći ga na kratkim i srednjim linijama.

Avioni šezdesetih Foto: Wikipedia/Lars Söderström Tupolev Tu-104
  • Tupolev Tu-104 (SSSR)

    - Prvi let: 1955. godine

    - Kapacitet: Do 100 putnika

    - Dolet: Do 2.750 km

    - Proizvedeno: 201 aviona

    - Najveći korisnici: Aeroflot, ČSA Czech Airlines

    - Zanimljivost: Tupolev Tu-104 je bio jedan od prvih mlaznih aviona u komercijalnoj upotrebi u Sovjetskom Savezu. Koristio je mnoge komponente vojnog bombardera, što je ubrzalo njegov razvoj.

Avioni šezdesetih Foto: Wikipedia/Charles Osta Ilyushin Il-18
  • Ilyushin Il-18 (SSSR)

    - Prvi let: 1957. godine

    - Kapacitet: Do 120 putnika

    - Dolet: Do 6.500 km

    - Proizvedeno: 564 aviona

    - Najveći korisnici: Aeroflot, LOT Polish Airlines

    - Zanimljivost: Il-18 je bio poznat po svojoj dugovečnosti i izdržljivosti, sa mnogim primercima koji su leteli decenijama. Aeroflot je bio glavni korisnik ovog turboelisnog aviona, koristeći ga širom Sovjetskog Saveza.

Avioni šezdesetih Foto: Wikipedia/Dmitriy Pichugin Ilyushin Il-62
  • Ilyushin Il-62 (SSSR)

    - Prvi let: 1963. godine

    - Kapacitet: Do 186 putnika

    - Dolet: Do 10.000 km

    - Proizvedeno: 292 aviona

    - Najveći korisnici: Aeroflot, Cubana, Interflug

    - Zanimljivost: Il-62 je bio najduži putnički avion na svetu u vreme svog uvođenja i bio je poznat po svojoj upotrebi za državne posete lidera Sovjetskog Saveza. Aeroflot je bio najveći korisnik ovog dugolinijskog aviona.

Avioni šezdesetih Foto: Wikipedia/Steve Fitzgerald Douglas DC-9
  • Douglas DC-9 (SAD)

    - Prvi let: 1965. godine

    - Kapacitet: Do 139 putnika

    - Dolet: Do 2.600 km

    - Proizvedeno: 976 aviona

    - Najveći korisnici: Delta Air Lines, SAS, Alitalia

    - Zanimljivost: DC-9 je bio dizajniran za kratke i srednje linije i postao je popularan zbog svoje pouzdanosti i jednostavnosti. Delta Air Lines je bio jedan od najvećih korisnika, koristeći ovaj model decenijama.

Avioni šezdesetih Foto: Wikipedia/Tim Rees Boeing 727
  • Boeing 727 (SAD)

    - Prvi let: 1963. godine

    - Kapacitet: Do 189 putnika

    - Dolet: Do 4.400 km

    - Proizvedeno: 1.832 aviona

    - Najveći korisnici: Eastern Air Lines, United Airlines, Lufthansa

    - Zanimljivost: Boeing 727 je postao jedan od najprodavanijih aviona svog vremena, poznat po svojoj sposobnosti da operiše sa manjih aerodroma. Njegova konfiguracija sa tri motora omogućavala mu je veću fleksibilnost.

Avioni šezdesetih Foto: Wikipedia/Steve Fitzgerald BAC One-Eleven (BAC 1-11)
  • BAC One-Eleven (BAC 1-11) (Velika Britanija)

    - Prvi let: 1963. godine

    - Kapacitet: Do 119 putnika

    - Dolet: Do 3.600 km

    - Proizvedeno: 244 aviona

    - Najveći korisnici: British Airways, American Airlines, Court Line

    - Zanimljivost: BAC 1-11 se po pod imenom Rombac 1-11 proizvodio 1980-tih u Rumuniji. Ukupno je po licenci napravljeno 9 aviona.

Umesto zaključka

Avioni šezdesetih postavili su temelje savremene civilne avijacije kakvu poznajemo danas. Iako su mnogi od tih aviona sada deo istorije, njihova tehnologija i dizajn nastavljaju da inspirišu nove generacije aviona.

Nasleđe šezdesetih godina živi kroz avijaciju koja je postala globalni fenomen, koji danas povezuje svet na načine koji su tada bili nezamislivi.

(Aero.rs)

Video: Srpski leteći vatrogasci: Više od dva miliona litara vode izbacili na požare za manje od mesec i po

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • angelina

    9. septembar 2024. | 12:25

    Avioni su promenili svet, a charter letovi za grupe su promenili turizam na bolje, daleke destinacije učinili dostupnijim i običnom svetu.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>